Gå til innhold

Samsung NX - Erfaringstråd for Samsung Systemkamera

Anbefalte innlegg

• 6 måneder senere...
Videoannonse
Annonse

Kjøpte meg et Nx1000 for 3tusen på lørdagen.

Så holder på å lærer meg kameraet og va alt betyr.

Er foreløpig utrolig fornøyd med kjøpet.

Men er overrasket hvor lite det snakkes om samsung sine hybrid kamera her på forumet.

Er det veldig få som har de, eller er de så dårlige?

Lenke til kommentar

Men er overrasket hvor lite det snakkes om samsung sine hybrid kamera her på forumet.

Er det veldig få som har de, eller er de så dårlige?

Samsung er ikke like kjent for kameraer som de er på annen elektronikk. Testet NX20 for en stund siden og det var tregt på seriebilder, ellers et helt OK kamera. Problemet for Samsung er nok at for å slå seg inn på et nytt marked må de ha noe som skiller dem fra mengden ellers går kundene til de mer kjente merkene. Slik det er i dag har de ikke noe som gjør at kameraene er i særklasse og da blir det vanskelig uten å gå en del ned i pris. Det har de også gjort i perioder og et Samsung-kamera til en god pris kan være et bra alterntiv mens et Samsung-kamera til "full" pris nok er vanskeligere å selge.

Endret av seriksen
Lenke til kommentar

30mm går du ikke galt med, da får du en tilnærmelsesvis normalbrennvidde "tilsvarer omtrent 50mm på gamle filmkameraer", den vil trigge læringsviljen.

Original gps gjør at informasjon blir lagret direkte i exif "bildeinformasjonen" ellers så må man i etterkant bruke et synkroniseringsprogram for og samkjøre dette.

Lenke til kommentar

Jeg støtter Nautica i valget av en 30mm - det er et hendig lite objektiv, som også er lyssterkt. Det passer fint i skog og makr.

Når det gjelder GPS, så er det mer behagelig å få GPS-koordinatene rett inn på bildet; men jeg selv har valgt å bruke en selvstendig GPS-tracker. Da slipper jeg å koblet til en enhet som bruker av kameraets strøm, og jeg for en track-log som viser hvor jeg har gått, ikke kun der jeg tar bilder.

Lenke til kommentar

Egentlig ønsker jeg meg en en 25mm. Jeg kjøpte først 20mm, men endte opp med å også kjøpe 30mm.

Det er likevel 30mm som jeg har brukt mest på grunn av at jeg føler 20mm blir litt for vid for vanlig bruk når jeg ikke har zoom montert.

Lenke til kommentar
  • 2 år senere...

Jeg har NX2000 , og har nylig skaffet meg fastobjektivet NX 30/2,0

Kitobjektivet som fulgte med 20-50 hadde en belenderåpning på max F4,5 hvis jeg ikke husker feil.

Når jeg bruker fastobjektivet så går jeg som vanlig inn i menyen og justerer blenderåpningen.

Oppdager at det ikke er mulig å komme lenger ned enn F4,5

F3,5 og 3,0 finnes i menyen , men er grået ut slik at jeg ikke kan bruke det.

EXIF data , av et bilde jeg tok idag :

n1vu4z.jpg

Edit :

Det løste seg med en Firmware upgrade :)

Endret av johome
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...