Gå til innhold

Samsung NX - Erfaringstråd for Samsung Systemkamera


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Når jeg ser nærmere etter ser jeg at jeg har misforstått. Så det jeg egentlig skulle spørre om er polariseringsfilter. Er dette verdt å skaffe seg ?

 

Et pl-filter "sirkulært" vil hjelpe deg i de situasjonene der du vil unngå refleksjoner fra vann og glass samt det gir det varmere farger på landskapsbilder, ulempen er at du bruker litt lengere lukkertider når du fotograferer med filteret påmontert.

Lenke til kommentar

Et CPL-filter er todelt og roterer fritt, det skal roteres slik at det passer refleksjonene fra motivet. Det kan gi ekstra arbeid hvis fronten på objektivet roterer under fokusering, eller man snur seg selv eller kameraet.

 

Justert rett blir himmelen blåere, vann/sjø mørkere, blader og gress grønnere, fluesopp rødere, glass gjennomsiktig osv. De eneste refleksene som ikke kan fjernes med polarisasjonsfilter er reflekser fra metalliske gjenstander siden disse refleksene ikke er polarisert.

 

Ulempene er at disse filtrene krever ekstra arbeid før man tar bildet, og stjeler lys. Fordelen er at de kan gjøre ting med bildet som ellers ville krevd mye arbeid å få fint i Photoshop.

Endret av Frobe
Lenke til kommentar

Refleksene fra metalliske gjenstander polariseres også. I likhet med refleksene fra vann, glass etc. så polariseres ikke lyset som relfekteres i rett vinkel fra gjenstandene. F.eks hvis man bruker den interne blitsen og prøver å ta bilde gjennom et vindu eller mot metalliske gjenstander. Det er kun når refleksjonsvinkelen har en lavere vinkel mot gjenstanden/glasset/vannet at lyset polariseres. Jo lavere vinkel jo mer polarisering. Et ekstremt eksempel kan være fotografering av en solnedgang over speilblank sjø. Det hadde fungert like polariserende om sjøen hadde vært byttet ut med glass eller metall.

Lenke til kommentar

Refleksene fra metalliske gjenstander polariseres også. I likhet med refleksene fra vann, glass etc. så polariseres ikke lyset som relfekteres i rett vinkel fra gjenstandene. F.eks hvis man bruker den interne blitsen og prøver å ta bilde gjennom et vindu eller mot metalliske gjenstander. Det er kun når refleksjonsvinkelen har en lavere vinkel mot gjenstanden/glasset/vannet at lyset polariseres. Jo lavere vinkel jo mer polarisering. Et ekstremt eksempel kan være fotografering av en solnedgang over speilblank sjø. Det hadde fungert like polariserende om sjøen hadde vært byttet ut med glass eller metall.

Tull og tøys, Simen. Det er stor forskjell for polarisering om overflaten er metallisk eller ikke.

 

Fra Wikipedia:

Light reflected from a non-metallic surface becomes polarized; this effect is maximum at Brewster's angle, about 56° from the vertical (light reflected from metal is not polarized, due to the electromagnetic nature of light).

 

Edit: Om en times tid vil dette crappy Youtube-klippet vise akkurat det. :)

http://www.youtube.com/watch?v=Eg_Ez4vtVyQ

(Det tar enda en time å laste opp - full HD rett fra kameraet blir så dømrade store filer..)

 

Så nei - det ville ikke være det samme om overflaten på sjøen ble byttet ut med metall. Lys reflektert av metalliske overflater er ikke polarisert. Glass, derimot, vil gi polarisert lys når lyset reflekteres i skrå vinkel. Prøv bare med et polariseringsfilter på skrå refleksjoner i en vindusrute.

 

"Jammen, jeg prøvde med lys reflektert i et bilpanser, og.."

Nei. Da var lyset reflektert i lakken, og ikke metallet under. Se på klippet mitt (når det er lastet opp) - der er det et vinkeljern med bittelitt tynn, tynn lakk på den ene siden - der det er rent metall er det ingen effekt - der det er lakk har polariseringsfilteret stor effekt. :)

Endret av Trondster
  • Liker 4
Lenke til kommentar
  • 4 måneder senere...

Har kjøpt meg Samsung NX210 i dag, og så langt liker jeg bildefilene fra denne hakket bedre enn de fra NEX-5N. Jeg synes også bildene blir skarpere og det kan nok skyldes at objektivet på Samsung'en tegner litt skarpere.

 

post-30214-0-77325800-1341038698_thumb.jpg

 

Den ENESTE jeg kan se så langt som litt negativt med NX210 i forhold til NEX-5N er objektivets byggekvalitet. Optisk er det hakket bedre mener jeg, men zoomringen er litt mer tråkk og ikke så "elegant" og glidende som objektivet på NEX'en.

 

NX210 har jo også wifi for overføring av bilder til pc samt mulighet for å poste bilder på facebook og video på Youtube etc. Men tar man bilder i RAW som jeg gjør så er ikke dette mulig så klart. (Video overføring funker sef.). En morsom funksjon, men blir nok ikke særlig mye brukt for min del.

 

De eneste gangene jeg kommer til å bruke dette er hvis jeg sitter på en fest ett sted hvor det er nettverk. Da kan jeg ta bilder og video og laste de rett opp på nettet til ønsket lokasjon. Morsomt, men ikke spesielt nyttig dog som sagt.

 

Alt i alt, så rangerer jeg NX210 litt over NEX-5N og hovedgrunnen er at bildene virker skarpere rett fra kameraet rett og slett.

Endret av BjerkneZ
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Har kjøpt meg Samsung NX210 i dag, og så langt liker jeg bildefilene fra denne hakket bedre enn de fra NEX-5N. Jeg synes også bildene blir skarpere og det kan nok skyldes at objektivet på Samsung'en tegner litt skarpere.

 

post-30214-0-77325800-1341038698_thumb.jpg

 

Den ENESTE jeg kan se så langt som litt negativt med NX210 i forhold til NEX-5N er objektivets byggekvalitet. Optisk er det hakket bedre mener jeg, men zoomringen er litt mer tråkk og ikke så "elegant" og glidende som objektivet på NEX'en.

 

NX210 har jo også wifi for overføring av bilder til pc samt mulighet for å poste bilder på facebook og video på Youtube etc. Men tar man bilder i RAW som jeg gjør så er ikke dette mulig så klart. (Video overføring funker sef.). En morsom funksjon, men blir nok ikke særlig mye brukt for min del.

 

De eneste gangene jeg kommer til å bruke dette er hvis jeg sitter på en fest ett sted hvor det er nettverk. Da kan jeg ta bilder og video og laste de rett opp på nettet til ønsket lokasjon. Morsomt, men ikke spesielt nyttig dog som sagt.

 

Alt i alt, så rangerer jeg NX210 litt over NEX-5N og hovedgrunnen er at bildene virker skarpere rett fra kameraet rett og slett.

Nå blir vel nex solgt da?

er ikke nex 5n med 18-55 en del mindre en samsung med 18-55 foresten?

Lenke til kommentar

Har kjøpt meg Samsung NX210 i dag, og så langt liker jeg bildefilene fra denne hakket bedre enn de fra NEX-5N. Jeg synes også bildene blir skarpere og det kan nok skyldes at objektivet på Samsung'en tegner litt skarpere.

 

post-30214-0-77325800-1341038698_thumb.jpg

 

Den ENESTE jeg kan se så langt som litt negativt med NX210 i forhold til NEX-5N er objektivets byggekvalitet. Optisk er det hakket bedre mener jeg, men zoomringen er litt mer tråkk og ikke så "elegant" og glidende som objektivet på NEX'en.

 

NX210 har jo også wifi for overføring av bilder til pc samt mulighet for å poste bilder på facebook og video på Youtube etc. Men tar man bilder i RAW som jeg gjør så er ikke dette mulig så klart. (Video overføring funker sef.). En morsom funksjon, men blir nok ikke særlig mye brukt for min del.

 

De eneste gangene jeg kommer til å bruke dette er hvis jeg sitter på en fest ett sted hvor det er nettverk. Da kan jeg ta bilder og video og laste de rett opp på nettet til ønsket lokasjon. Morsomt, men ikke spesielt nyttig dog som sagt.

 

Alt i alt, så rangerer jeg NX210 litt over NEX-5N og hovedgrunnen er at bildene virker skarpere rett fra kameraet rett og slett.

Nå blir vel nex solgt da?

er ikke nex 5n med 18-55 en del mindre en samsung med 18-55 foresten?

NEX'en er solgt for lengst :)

Flott kamera og jeg vil tippe kit-objektivet er den store svakheten på NEX'en. Jeg synes rett og slett bildene blir veldig ullne og uskarpe.

 

Bildene fra NX210 fremstår i mine øyne som skarpere og mer "riktige". ISO egenskapene er ikke heeelt på høyde med NEX'en, men god nok.

 

NX210 er ørlite gran større, men jeg synes faktisk det er bra i mitt tillfelle, da jeg synes det blir mer ergonomisk. NX210 har også en del andre funksjoner i tillegg som kanskje er mer morsomme enn nødvendige, men dog. En av dem er wifi og mulighet for å laste bilder direkte opp til Facebook etc.

 

Men noen 5D-killer er det så klart ikke. Bildekvaliteten er veldig mye bedre med 5D og L-optikk og de som sier at speilløse kameraer nesten er på høyde med speilrefleks vil jeg påstå lyver.

 

Jeg har opplevd begge deler og jeg kan med hånden på hjertet si at NX210 ikke en gang rekker 5D'en til knærne.

 

Urettferdig sammenligning er det så absolutt og vi snakker jo om en gigantisk prisforskjell her, men NX210 blir nok ikke så VELDIG mye brukt, men er kjekk og ha på gutteturer til sjøs og hengende innenfor jakken mens man tar en pils på brygga. :)

Lenke til kommentar

Har hatt NX11 nå en stund og er meget fornøyd med i-funksjon på kamera. På menyer overgår de canon lett og jeg har ett 40d i tillegg, men bruker NX 11 isteden fordi det er mye mindre og mye mere brukevennlig.

 

Samt at det er kjappt og tar gode bilder og film. Kvaliteten på film er bra selv når den er oppskalert i 1080p på tv. Selv om kamera tar opp i 720p.

 

Eneste jeg ønsker meg er 18-200 linse for mere fleksibilitet og zoom. Ellers dekker kameraet mitt behov og vel så det.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Kan få tak i NX11 til 2790, er det ein bra pris? Søkaren var grei men virka litt liten, er den god i bruk? Sensoren sikkert bra nok, men litt usikker på objektiva. Finst det god 20 eller 30mm? Sett samanligning mellom Panasonic G3 og NX10 på ISO 1600, kanskje G3 var litt betre.

 

Går prisen ned mot 2000 er det sikkert eit godt kjøp uansett.

 

 

 

Har hatt NX11 nå en stund og er meget fornøyd med i-funksjon på kamera. På menyer overgår de canon lett og jeg har ett 40d i tillegg, men bruker NX 11 isteden fordi det er mye mindre og mye mere brukevennlig.

 

Samt at det er kjappt og tar gode bilder og film. Kvaliteten på film er bra selv når den er oppskalert i 1080p på tv. Selv om kamera tar opp i 720p.

 

Eneste jeg ønsker meg er 18-200 linse for mere fleksibilitet og zoom. Ellers dekker kameraet mitt behov og vel så det.

Lenke til kommentar

Den er med 18-55.

30mm skal vera like god som Panasonic 20mm og då er den bra. Finst på elkjøp for 2500.

Har nemleg G3 med 20 mm... men prøver å få venner til å innsjå at dersom prisen på NX11 går meir ned er det eit kupp. Ikkje mange som kjøper "gammal" modell med søkar, så....

 

 

Kan få tak i NX11 til 2790, er det ein bra pris?

Hvis det er med objektiv så er det veldig gunstig, billigere enn rimeligste i prisgudien uten objektiv. Spørs selvsagt litt hvilket objektiv også.

 

Jeg ville valgt G3 som også er rimelig for tiden, helt ned i 3K med objektiv.

Lenke til kommentar

Kan få tak i NX11 til 2790, er det ein bra pris? Søkaren var grei men virka litt liten, er den god i bruk? Sensoren sikkert bra nok, men litt usikker på objektiva. Finst det god 20 eller 30mm? Sett samanligning mellom Panasonic G3 og NX10 på ISO 1600, kanskje G3 var litt betre.

 

Går prisen ned mot 2000 er det sikkert eit godt kjøp uansett.

 

 

 

Har hatt NX11 nå en stund og er meget fornøyd med i-funksjon på kamera. På menyer overgår de canon lett og jeg har ett 40d i tillegg, men bruker NX 11 isteden fordi det er mye mindre og mye mere brukevennlig.

 

Samt at det er kjappt og tar gode bilder og film. Kvaliteten på film er bra selv når den er oppskalert i 1080p på tv. Selv om kamera tar opp i 720p.

 

Eneste jeg ønsker meg er 18-200 linse for mere fleksibilitet og zoom. Ellers dekker kameraet mitt behov og vel så det.

 

Beste kameaet jeg har hatt til nå. MEGET brukernvennlig og mange gode funksjoner. Jeg er ikke profffotograf. Jeg er mere amatør. Så det passer meg perfekt. Det eneste jeg savner er 1080p på film, men det blir oppskalert på tv uansett. :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...