Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Feil på peugeot 306

Stubba

Anbefalte innlegg

Hei og hopp!

Jeg og en kompis prøvde tidligere idag å sette inn nytt anlegg i bilen, dette var veldig lite vellykket, da den ikke tenner. Kom opp en varsellampe som sies å være innsprøytning feil eller tenning ifølge instruksjonsboken. Noen som har erfaring med dette? Hva kan jeg gjøre? Alt surrer og går, men den vil virkelig ikke starte. Alt det elektriske virker forøvrig.

Takker for alle svar!

- Stubba

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er det startsperre på bilen?

Ps. Sjekk alle sikringene.

Tusen takk for raskt svar!

Ja det er startsperre på bilen, og har ikke fått sjekket ALLE sikringene, men noen aktuelle.

Det er en Peugeot 306, XR 1,6liter det er snakk om (1999 modell)

Kanskje det går an å "resete" feilmeldingen? Lest meg frem til at det kanskje er mulig å koble fra bateriet i 10min, sette på igjen, sette på tenning i 10 sek for så å prøve å starte. Noe trua på dette? Dette skal være for å "resete" feilmeldingen.

Lenke til kommentar

Eneste erfaringen jeg har med startsperre som slo seg vrang var på en opel, og då måtte jeg innom et verksted for å fjerne den. Da kunne jeg starte bilen etter litt kinning, men den slo seg av etter 2-3 sekunder. Regner med dette er forskjellig fra motor til motor.

Forstår jeg det riktig at når han vrir om nøkkelen, så skjer det ingenting? Ikke noe klikk eller klakk fra motorrommet?

Det er mange triks for å resette sånt. Noen biler må du vri tenningen på og av noen ganger, andre må du koble av batteriet en stund. Hvilken motor og årsmodell snakker vi om?

Endret av cozmos
Lenke til kommentar

Det er mange triks for å resette sånt. Noen biler må du vri tenningen på og av noen ganger, andre må du koble av batteriet en stund. Hvilken motor og årsmodell snakker vi om?

Peugeot 306, 1999 modell, XR 1,6liter bensin. Skal vel være 87 hk eller noe.

Lenke til kommentar

Bilen fungerte helt fint før anleggsmekking, og vi var veldig forsiktige, vi tok av +polen på batteriet, klipsa kun sammen ledningene til selve CD spilleren, og starta. Da fungerte den fortsatt fint, kobla fra CD spilleren igjen, så skrudde jeg av motoren, av med batteriet for å feste CD spilleren ordentlig. Da vi kobla på +polen igjen og skulle starte bilen, tente den ikke.

Lenke til kommentar

Kan jo kanskje være så enkelt at det er for lite strøm på batteriet til å klare å dra startern rundt skikkelig..

edit: men det forklarer jo ikke motorvarsellyset. Tror jeg går for at startsperren har slått seg på.

Endret av cozmos
Lenke til kommentar

Okei. Takk for alle svar! Skal prøve ut litt forskjellig, og kontakte Follo Bil imorgen :-/

Fikk lappen idag, har totalt kjørt 5 minutter etter jeg bestod ! :(

EDIT: Har målt batteriets vilespenning: 12,37.

Endret av Stubba
Lenke til kommentar

Jeg ville nok prøvd å løsne batteripolene, kortslutte dem (dvs. ikke batteriet, men polskoene), og så sette det på igjen. Fungerer det ikke da, så demonter det som er blitt montert og prøv da.

Det kan ligge mye ledninger bak der CD-spilleren står, og rundt i området står nok også antenna for startsperra (den må stå veldig nært nøkkelen), og mye ledninger fra og til den. Den kan også dele sikring med andre ting.

.. med mindre du ikke tilfeldigvis har en av de plagsomme startsperrene som krever at bilen låses opp med fjernkontrll, og så startes innen en viss periode, og så må låses og låses opp igjen for å kunne startes igjen. Prøv derfor å låse og låse opp bilen med fjernkontrollen dersom det ikke er prøvd.

Det kan også muligens tenkes at problemer kan oppstå dersom nøkkelen står i tenningslåsen når batteriet kobles fra og til. Ta den bort fra tenningslåsen, så koble fra batteriet, og så sett den inn igjen og prøv å starte igjen.

Endret av gxi
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...