Gå til innhold

HTPC - hjemmekino PC! tips til skjermkort, software m.m.!!

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg har en HTPC, men er ikke fornøyd. DivX går greit, men DVD er ikke bra. Lyden blir grei (hvis jeg husker riktig får jeg i hvert fall DD fra DVD), men bilde er ikke bra. kjører VGA-kabel direkte til prosjektor.

Da lurte jeg på:

Hvilke skjermkort anbefales for DivX/Xvid og DVD?

Har Saphire Radeon 9000 Atlantis 128, og det er noe j... krøll for å bytte video-visning fra PC-skjerm til prosjektor og omvent. Finnes det noen kort som er gode på dette? Som for eksempel viser video på begge samtidig? Eller ved en enkel innstilling kan bytte?

(Slik jeg har det nå: knote meg inn på instillinger, prøve, feile, svart skjerm, prøve og hmm der virket det, men skjønner ikke hvordan...)

Hva slags software og innstillinger kreves for å få DD og DTS fra divx/xvid ut via spdif på soundblaster lydkort?

Ellers støyer DVD-ROMen voldsomt ved avspilling, noen som vet om noen som er stille? Og sonefrie?

Andre tips til harddware/software osv i forbindelse med HTPC?

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...
Videoannonse
Annonse

Sitter her med et Saphire Radeon 9700(non-pro), koblet til en LCD skjerm og en prosjektor men vga-kabel. Funker finfint her :) .

Har du installert ATI control panel? Er jo ganske grei sak å ordne tv-ut med det.

Jeg trodde også at alle ATI kortene støttet bilde på to displays samtidig. (Kan ta feil her).

Anyway,.. er kjempefornøyd med kortet. God ytelse i spill, film, osv.

Jeg ga 2250,- for mitt nytt.

Lenke til kommentar

Har installert kontroll-panel ja...

Jeg får bilde på begge skjermer, men video-avspilling vises kun på èn. Derfor må jeg bytte mellom skjermene hele tiden (irriterende nok i seg selv), men så må jeg knote med instillingene hver gang. Har prøvd mye, men ikke funnet en "enkel oppskrift" som fungerer hver gang (bortsett fra å bytte ledningene :D ).

TV-ut er ikke så nøye, men for å få det til må jeg knote enda mer. For den viser jo selvølgelig ikke både 2 skjermer + TV. Og når jeg knoter med instillingene, hender det skjermen slår seg av (og jeg må skru på projektor for å stille tilbake)...

Lenke til kommentar

Tror ikke du får sett video på begge skjermer samtidig.

Når du kjører bilde på begge skjermer samtidig så vil en stå som "master", og en som "slave". Kortet sender ikke like mye signal til begge skjemer samtidig. Det er derfor du bare får video på en skjerm.

Høyreklikker du på ATI ikonet i høyre desktophjørnet og velger device settings har du jo en slags snarvei da.

Nå vet jeg ikke hvordan dual screen fungerer på proff skjermkort, men de er jo gjerne litt dyre da.

Lenke til kommentar

Ojei: Jepp, er klar over det du skriver, men lurte på om det fantes noen kort som kanskje kunne vise video på begge. Evt bytte enklere. Noen som har vært borti Matrox kortene? Synes det virket som om de var bedre, dvs. den kjørte video rett til TV, så kunne man gjøre andre ting på skjermen..

Lenke til kommentar

Grunnen til at du får video på kun en skjerm er en begrensing i overlay. Overlay kan kun kjøres på en skjerm av gangen. Med vmr9 er denne begrensingen borte. Vmr9 er en del av dx9. Du må ikke ha et dx9 kort for å bruke vmr9, men kan få problemer uten.. Ellers er Radeon kortene best for visning av dvd og video grunnet 2d kvaliteten.

Lenke til kommentar

Om du vil ha bra lyd anbefaler jeg MAudio Revolution istedet for soundblaster. Bedre analogdel og s/pdif del.

For å få dd fra dvix/xvid trenger du en ac3 decoder og et transport filter. Dette filtret inlkuderer begge:

http://ac3filter.sourceforge.net/

For å dekode divx/xvid trenger du igjen noen filtre, men for all del ikke bruk codecpakker! Bare trøbbel med disse. Legg heller inn de filtrene du trenger. Jeg bruker ffdshow som støtter divx(3.11/4.xx/5.xx), xvid og Microsoft MPEG4. I tillegg har ffdshow masse instillinger for fargekontroller skarphet osv osv. + støtte for subtitles.

Til slutt trenger du et program for å spille av dette, anbefaler Windvd.

Windvd gir etter min mening best bilde ut for dvd.

Hvilken projektor har du? Og hva slags oppløsning kjører du på den?

Lenke til kommentar
Hvilken projektor har du? Og hva slags oppløsning kjører du på den?

Er en Philips Ugo S-lite, 800*600. Hvordan får jeg denne oppløsningen ut til proj., uten å måtte bytte hele tiden? Har ikke fått det til i hvert fall..

Ser forøvrig ikke DVD på PCen enda heller, fordi DVD-spilleren bråker for mye. Har heller ikke opplevd bedre bilde. Skal teste litt mer med de filtrene dine. Kan ikke du komme med linker til å laste nede disse, og evt installasjonsinstrukser?

Lenke til kommentar

DivX 3.11 og 5xx:

doom9.org

Xvid:

http://www.xvid.org/

DirectVobSub(subtitler):

http://gabest.org/vobsub.php

Ffdshow:

http://cutka.szm.sk/ffdshow/

AC3 transport filter:

http://inmatrix.hoyty.com/mirror/ac3audio.zip

AC3 decoder + transport:

http://ac3filter.sourceforge.net/

Det lønner seg å installer på et helt "rent" system. Dvs avinstaller alle codecer og codecpakker. Om du legger inn ffdshow trenger du ikke DirectVobSub, divx og xvid codecene da dette dekkes av ffdshow. Om du har Windvd anbefaler jeg decoderen i denne til ac3 da den er bedre enn den du finner på sourceforge.net. I tillegg til windvd trenger du da ac3 transport filtret tor å få dd fra mediafiler.

Selv har jeg lagt inn windvd, ffdshow, ac3transport filter. Videre bruker jeg foobar2000 med kernel streaming for mp3 og cd spilling.

Har radeon 9500 koblet opp mot projektoren min, men bruker ikke monitor på denne pc'n. Så jeg har ikke så mye erfaring med flere skjermer samtidig. Men som sagt kan du ikke ha video på begge skjermer når du bruker overlay(kanskje om secondary display er klonet? definitivt ikke om du kjører forskjellig oppløsning) Om du bare skal se video på projektoren kan du definere denne til primary display og bruke denne til video. Ellers må du bytte mellom hva som skal være primary.

Angående støy fra dvdrom, har du prøvd å begrense lesehastigheten. Finnes programmer som begrenser den til 2x foreks.

Forøvrig er bildekvaliteten pc>rgb>projektor bedre enn dvdspiller>projektor.

Lenke til kommentar

Takker for meget god hjelp!

Har enda ikke erfart at bildekvaliteten på DVD er bedre via PC enn DVD-spiller. Men det har kanskje noe med softwaren å gjøre. Får teste litt til når jeg får installert alle de tingene du nevnte. (Får ikke gjort det før om 2-3 ukers tid, da jeg kommer "hjem"). Tviler på om DVD-romen blir stille nok bare vha software (turtallsbegrensning regner jeg med?), for den støyer bra på lave turtall også...

Får man forresten DTS lyd ut av PCen med bruk av filtrene/softwaren du nevner? Hva med DD-EX og DTS-ES?

Lenke til kommentar

Så lenge du bruker s/pdif og får lydkortet til å virke vil du få alle lydformater ut. Forsterkeren din gjør dekodingen. Om du vil bruke pc'n som forforsterker(som jeg gjør) er det programmene som gjør dekodingen av dts dd osv. Windvd støtter dts, dd, dtses og ddex. Med MAudio Revo vil du også kunne "spre" stereo ut til 7 kanaler med surround effekt. Dvs tale i senter stereo lydbilde + effekter i bakkanalene.

Lenke til kommentar

prøv med windvd, eller hva du bruker til dvd spilling. Sjekk i allefall at dvdspilleren støtter dts. Finn så en dvd plate du vet har dts og velg dts i dvd menyen. Om det ikke hjelper kan det være lydkortet ditt som resampler lyden før den legges ut på s/pdif. Når du bruker windvd står det dts på spilleren når dts brukes. Kan jo være en måte og starte feilsøking på.

Lenke til kommentar

Jeg har brukt Matrox og de funker helt supert til å vise DVD.

Du kan tilogmed velge å se filmen i et vindu på den ene skjermen og i fullscreen på den andre samtidig.

Og selv gamle Matrox kort fra år 2000 er fullt på høyden med nye kort når det gjelder 2D. Det er bare 3D de er akterutseilt på.

Lenke til kommentar

Nvidia kortene viser video samtidig på begge skjermene.. (Ihvertfall på GF2MX200, GF4MX420 og GF4TI4200).

Av stillegående dvdspillere kan jeg anbefale Pioneer.. Det medfølger et program hvor man kan man stille hastigheten på spilleren og dermed redusere støyen den gir fra seg. Den kan også gjøres sonefri vha. firmware.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...