Gå til innhold
🎄🎅❄️God Jul og Godt Nyttår fra alle oss i Diskusjon.no ×

Ålreit gaming pc fra 7500 - 8500? Oppdatert førstepost!

Anbefalte innlegg

Ser at Hovedkortet du har sikta deg inn på er p8H67. Det er et hovedkort med integrert grafikk, og har ikke de samme mulighetene for overklokking som f. eks p8P67. Når du har en -K prosessor og dedikert skjermkort blir det litt bom med et h67 HK :)

edit: leif

Endret av Lambern
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Så langt;

1zzkhfc.jpg

Er utrolig fornøyd med prisen! Var redd jeg måtte opp i 10-11 tusen for å få noe "High-end". Men nå har jeg det mest framtidsrettede systemet til under 8 høvdinger. Kunne ikke blitt bedre.

Men har et par spørsåm, som f.eks innlegget jeg postet over her.

Har spørsmål ang. kabinettet.

Har hørt at dette R3 kabinettet kan være knotete og arbeide i. At det er trang f.eks. Vil tro at skjermkortet og hovedkortet er ganske så store komponenter. Jeg vet det vil passe, men hva vil skje med lufstrømmingen i kabinettet? Er dette kabinettet passe, eller bør jeg gå opp til Fractal Design Define XL? Det er altså et Hightower. Blir kanskje litt i overkant?

Ettersom jeg har penger å gå på, lurer jeg på om det kan være lurt å gå opp til P183 allikevel? P183 er ca. like stort som R3 i dybde og bredde, men er 10 cm høyere. Yes/No?

Evt. et annet kabinett?

Men må si at R3 Titanium Grey er et nydelig kabinett :wee:

Lenke til kommentar

Angående hovedkort må du se etter et hovedkort som er gunstig for din bruk, f.eks Pci-e spor.

Hovedkortet du har valg ser fint ut, men du kan spare en drøy hundrings på å gå for p8p67 pro. Hovedforskjellen på pro og evo er så vidt jeg kan se at evo kortet har integrert raid-kontroller.

Lenke til kommentar

Takk. Da har jeg byttet til Pro.

Har også byttet PSU til Corsair TX 650W. Hørt den er svært stillegående, samt at den har veldig gode omtaler. Godt valg egentlig? Eller bør jeg gå for en modulær, eller den som er på bildet over?

Endret av Vertical^
Lenke til kommentar

Herlig, takker. Å lese tester er kanskje en grei ting, ja.

Kan det være lurt å ha kjøler til 2500K?

Har du noen erfaringer med Fractal design kabinettet, Lambern, eller noen andre her?

Er jo et smalt og trangt kabinett, og lurer på om en CPU kjøler i det hele tatt ville fått plass?

Endret av Vertical^
Lenke til kommentar

Har ingen personlige erfaringer med kabinettet, men utifra det jeg har lest, både her på forumet og HW.no sin test, så virker det som et ålreit kabinett. Uten at jeg skal si det helt sikkert, så mener jeg at de fleste kjølere får plass i R3'en...

.

Om du trenger en annen prosessorkjøler enn den som følger med boxed kommer an på hvorvidt du skal overklokke mye eller ikke. Slik jeg har forstått det så er intel sine stock-kjølere helt greie på lyd og temperatur, men hvis du vil klokke (som jo er fristende med en 2500k) så er det nok lurt med en bedre kjøler.

edit:leif

Endret av Lambern
Lenke til kommentar

Lista di ser grei ut.

Sliter med å finne en oppdatert QVL for støttede ram-brikker hos asus, men CORSAIR 4GB DDR3 XMS3 1600MHZ CL9 (2X2GB) sparer deg for noen kroner. Du kan som tidligere nevnt gå for et billigere HK, men antar at du har dine grunner for å sette opp sabertooth-kortet.

Når det kommer til prosessorkjøler, så er noctuaen jeg viste til tidligere en enorm kjøler, det var bare for å vise deg at du har plass nok i kabinettet. Bare tenk deg godt om når du bygger, og legg alle store kabler lurt før du monter en eventuell prosessorkjøler. Husker jeg rett så har R3'en hull i hovedkortbrettet som gjør montering av prosessorkjøler i kabinettet lettere :)

En ting å tenke på angående store kjølere, er konflikt med høyde på rambrikker, men de brikkene du har satt opp har ikke store varmespredere, så det burde gå greit...

edit: og PSUen du har valgt er ikke modulær. En modulær PSU gjør det lettere å holde kabinettet ryddig for bedre luftflyt. 650w holder fint

Endret av Lambern
Lenke til kommentar

Tips til gode modulære? Husker Chieftec Super Series var godsaker "før i tiden", men Dustinhome har visst ikke Chieftec.

Takk ang. RAM-brikkene. Bytter til de.

Hvorfor jeg valgte Sabertooth har jeg egentlig ingen gode grunner til. Valgte dette HK'et mest for designet. Var 100 kroner dyrere en det jeg opprinnelig hadde. Får to USB slots mer dog.

EDIT:

Hva skiller egentlig Sabertooth ut fra de andre kortene? Er det denne Bluetooth integreringen jeg har hørt om?

Endret av Vertical^
Lenke til kommentar

Da bestiller jeg i morgen tidlig.

Oppsett;

post-128368-0-99451500-1299187344_thumb.jpg

Har fått høre litt om skjermkortet. Noen sier at jeg bør gå for Sabertooth, andre sier at jeg burde gå for P8P67 Pro. Hva synes dere?

Har også hørt at Sabertooth ikke passer så bra når det gjelder klokking.

Og er RAM'men av kvalitet?

Lenke til kommentar

Vengeance-brikkene har høye kjøleribber for å avvikle varme hvis man skal overklokke minnet. Disse kan komme i konflikt med en eventuelt stor prosessorkjøler, så hvis du senere har tenkt til å montere dette, er det lurt å sjekke om kjøleren vil kræsje med minnebrikkene... Er det tilfelle så går det også an å fjerne kjøleribbene på minnet :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...