sebek Skrevet 23. februar 2011 Del Skrevet 23. februar 2011 Hei og hå, fersk fotoentusiast her! Jeg drar på endel jakt og fisketurer og har lyst til å ta i bruk filtre for bedre resultat. Jeg har et Canon EOS 400d med 18-55 kit linse. Jeg er i første omgang på jakt etter sirkulært polariseringsfilter og har også veldig lyst til å prøve ut en sånn holdersystem med utskiftbare graderte gråfiltre (kanskje polariseringsfilter kan kjøpes til samme løsning..?) Det jeg lurer på er hvor dere går hen for å bestille filtre billigst mulig på nett? Jeg har veldig begrensede midler overs til den gryende fotointeressen, og interessert i å få ting så rimelig som mulig uten at det er selectkatalog-kinakvalitet Kanskje det er noen billige utenlandske butikker som ikke er fremmede for kreativ merking ift mvagrense? Lenke til kommentar
Gjest Slettet+789234 Skrevet 23. februar 2011 Del Skrevet 23. februar 2011 (endret) Dersom du kjøper "for billige" filter er det god sannsynlighet for at du ender opp til dels kraftige fargestikk på bildene dine, spesielt med graderte gråfilter. Etter litt frem og tilbake har jeg landet på disse gråfilterne som gir svært god valuta for pengene: http://www.formatt.co.uk/stills-filters/filter-kits/standard/set-of-3-nd-stds-0-3-0-6-0-9.aspx (kjøp 85mm-filterne med mindre du skal bruke dem med ultravidvinkel, da må du kjøpe 100mm) Filterholder: http://www.formatt.co.uk/stills-filters/hardware-85mm/mk2-aluminium-holder.aspx (de selger en plastversjon også for ca £6, men styr unna, den er elendig og kronglete i bruk) Polafilter til bruk i kombinasjon med gråfilterne: http://www.formatt.co.uk/stills-filters/filters/polariser/95mm-circular-polariser-filter.aspx (som du ser er pola-filter relativt dyre) Jeg har forsøkt to forskjellige superbillige filter fra eBay og de var begge helt ubrukelige, bare å kaste. På tampen: husk at stativ anbefales på det sterkeste om du skal bruke graderte gråfilter, det er vanskelig å få noe bra resultat uten. Noe å tenke på om du ikke allerede bærer på dette... Endret 23. februar 2011 av Slettet+789234 Lenke til kommentar
potetskrell Skrevet 23. februar 2011 Del Skrevet 23. februar 2011 Du finner det meste på ebay. Der finnes alt fra kvalitetsfiltre slik som Lee og Cokin, men også billigere noname versjoner. Holdesystemer blir dyre, og spesielt er polariseringfiltrene ekstra dyra. Kjør heller et vanlig skru-på filter. Moms må du betale uansett, men frakt bruker å være veldig billig hos enkelte selgere. Lenke til kommentar
GSM Skrevet 23. februar 2011 Del Skrevet 23. februar 2011 (endret) Her f.eks Kan jo legge til at dette ikke er et billig noname filter, men et kvalitetsfilter produsert av Tokina. Det kommer over 200kr grensen, men de merker pakken som gave med lav verdi, og jeg har aldri måttet betale noe mva herfra. Endret 23. februar 2011 av GSM Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 23. februar 2011 Del Skrevet 23. februar 2011 Jeg bruker Maxsaver, de er generelt billige og har de mest anerkjente merker. Selv bruker jeg Hoya HD filter. Lenke til kommentar
bar1 Skrevet 23. februar 2011 Del Skrevet 23. februar 2011 +1 for Maxsaver Bra utvalg og gode priser. Lenke til kommentar
sebek Skrevet 24. februar 2011 Forfatter Del Skrevet 24. februar 2011 Takker masse for tilbakemeldinger! Både ebay shop'en og maxsaver ser kurante ut. Det blir nok å bestille et av disse: http://cgi.ebay.com/Kenko-58mm-Pro1-Digital-Pro1D-CPL-w-Filter-Sony-US-/290535841144?pt=Camera_Filters&hash=item43a5491d78#ht_3778wt_1048 http://maxsaver.net/Hoya-58-mm-PRO1-DIGITAL-Circular-Polarizer-Filter.aspx Holdesystemer blir dyre, og spesielt er polariseringfiltrene ekstra dyra. Kjør heller et vanlig skru-på filter. Kanskje jeg begrepsforvirrer, når jeg skrev gradert gråfilter tenkte jeg på filter der kun øvre del av filteret er grået ut. Jeg forsto det slik at med slik filtre i et holdesystem har jeg mulighet til å justere innslagspunktet for graderingen (mtp horisontlinje), noe jeg ikke har med påskrudd. Tar jeg feil? Lenke til kommentar
Trondster Skrevet 24. februar 2011 Del Skrevet 24. februar 2011 Du har helt rett i antagelsene dine om graduert gråfilter. Ville kikket på Cokins serier - P-serien er fin. Har selv den større serien - Z-Pro, selv om den kanskje er litt overkill. Lenke til kommentar
Jann - Ove Skrevet 24. februar 2011 Del Skrevet 24. februar 2011 Er vel en fordel å gå for Hoya HD om man skal ha CPL? Så vidt jeg vet har disse vesentlig lavere lystap enn normale CPL-filtre. Jeg bruker maxsaver. De er også greie med å markere ned verdien om man foretrekker det. Lenke til kommentar
sebek Skrevet 24. februar 2011 Forfatter Del Skrevet 24. februar 2011 rett etter at jeg postet her snakket jeg med en kompis,som faktisk har sånn cokin holder (usikker på serie) og et filtersett som ligger og støver. Skulle få låne det, så får jeg funnet ut om det er greia for meg. Flaks! Lenke til kommentar
Cmor Skrevet 25. februar 2011 Del Skrevet 25. februar 2011 Selger Maxsaver orginale filtre eller kopier? Vurderer å kjøpe b+w pol filter, men har ikke lyst å legge ut 120$ på et falsk filter Lenke til kommentar
Gapatrosten Skrevet 25. februar 2011 Del Skrevet 25. februar 2011 denne får jeg følge med på Lenke til kommentar
GSM Skrevet 25. februar 2011 Del Skrevet 25. februar 2011 Selger Maxsaver orginale filtre eller kopier? Vurderer å kjøpe b+w pol filter, men har ikke lyst å legge ut 120$ på et falsk filter De er original vare. Det er forøvrig flere andre Hong Kong baserte ebay-sjapper som selger originale filtre.. Maxsaver er ikke alltid den billigste Lenke til kommentar
Cmor Skrevet 26. februar 2011 Del Skrevet 26. februar 2011 Kan jeg sette inn cpl filter som monteres på objektiver sammen med filter holder system som cokin p? Vurderer å kjøpe cokin p systemet. Er det bedre enn sirkulære nd filteret f.eks? Lenke til kommentar
Trondster Skrevet 26. februar 2011 Del Skrevet 26. februar 2011 Nei, du ønsker typisk ikke å montere filterholderen utenpå et polariseringsfilter - i så fall vil hele holderen rotere når du roterer polafilteret. Lenke til kommentar
Lureren Skrevet 26. februar 2011 Del Skrevet 26. februar 2011 Ok... finnes det noen gode pol. filtre som funker sammen med Cokin P systemet? Er lee filter systemet å anbefale iforhold til Cokin? eller bør jeg satse på å bare holde filteret foran CPL'en? Lenke til kommentar
Trondster Skrevet 26. februar 2011 Del Skrevet 26. februar 2011 Ok... finnes det noen gode pol. filtre som funker sammen med Cokin P systemet? Er lee filter systemet å anbefale iforhold til Cokin? eller bør jeg satse på å bare holde filteret foran CPL'en? Cokin lager roterbart polafilter som passer i holderen. http://www.fotovideo.no/Avdelinger/Produkter/Filter/Solblender/P-System/Cokin/Cokin-Circular-Pola-Filter-P-System-P164-104471.aspx Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå