Serpentbane Skrevet 23. februar 2011 Del Skrevet 23. februar 2011 Det morsomme i alt dette med at muslimene har den mest nøyaktige boken, er at Jesu fire biografier var ferdige innen maks 30 år etter hans død. Muhammeds biografi, derimot, ble ikke til før over et århundre etterpå. Jesu biografi? Øh. Evangeliene? Da må jeg opplyse at det to 40 år før det første evengeliet ble skrevet. Og... Nei, jeg skal ikke starte der. Jeg kunne brukt de neste to timene på å fotelle deg ett og annet om evangeliene, Jesu liv og samtid, religion og kultur på Jesu tid osv osv, men jeg skal kjøre fra jobb for to minutter siden. Lenke til kommentar
KarlRoger Skrevet 23. februar 2011 Del Skrevet 23. februar 2011 (endret) la meg spøre deg først, tror du på bibel? Nei, jeg tror ikke på innholdet i Bibelen, ettersom det inneholder svært mye magi og mirakler som vi ikke har noen grunn til å tro at er relle. Samtidig som mange av de større hendelsene har vist seg å ikke stemme, som bl.a. skapelsesberetningen. i den originale bibelen står det sikkert at gud har skapt mennesker, for at proffet jesus vær før han profett mohammad, etter mohammad så vær det ikke noen andre proffet, det betyr siste religion er muslim såm vanlighvis alle skulle ha trodd på. du har sikkert hørt om adam og hawa ( adam & eva ) de vær dem første menneskene gud skapt. Har også hørt om Ask og Embla. Som ikke endrer det faktum at vi er i nær slekt med de andre apene, at vi har felles forfedre med dem, at alt liv på Jorden er i slekt med hverandre, og at livets mangfold er et resultat av evolusjon. Endret 23. februar 2011 av KarlRoger Lenke til kommentar
samanta1 Skrevet 23. februar 2011 Forfatter Del Skrevet 23. februar 2011 Samanta1, hvis du blir fort såret av smått skarpe kommentarer, ikke les dette. Det største problemet (i mine øyne) i dagens samfunn er religion. De fleste kriger vi kjenner til, har elementer av religion i seg. Det være seg Kristendommen, Islam, etc. Religiøse mennesker som står så ekstremt bastant på sitt, og oss ateister som så ihuga skal bringe sannheten ut til de andre. Hvordan kan vi gjøre det? Vi kan ikke det, fordi man kan rett og slett ikke diskutere med ordentlig religiøse mennesker. Uansett hvor mange faktabokser man kaster i fleisen på dem, så vil de ikke kjenne sannheten om de så røyka den. My point being: Religion er en uting som brukes for at vi svake mennesker kan unngå å stå face to face med realiteten. Et skjold vi gjemmer oss bak, for å ikke bli såret. En unnskyldning for alt faenskap den egoistiske rasen mennesket lager. Men hva vet jeg, jeg har jo bare levd på jorda i 16 år og 9 mnd. Hei og takk den sår ikke meg når du ikke har sagt noe stygt, jeg forstår det veldig godt det du sier Lenke til kommentar
Serpentbane Skrevet 23. februar 2011 Del Skrevet 23. februar 2011 du har sikkert hørt om adam og hawa ( adam & eva ) de vær dem første menneskene gud skapt. Jeg har hørt eventyret om Adam og Eva. Om Adam og Hawa hadde samme opplegg i paradis vet jeg ikke. Adam og Eva ble lurt av en slange til å spise et eple. Jeg innbiller meg at det kanskje kan ha vært en gris som lurte Adam og Hawa? Det jeg egentlig lurer på er om Hawa kan ha vært Adams 2. kone? heheheh må bare le beklage når du nevnt en gris som lurte adam og hawa, feil, adam og hawa levde i paradise det som lurte dem vær djevelen, gud har skapt engel og djevelen og når gud skapte menneske altså adam først så ville gud at engelene og djevelen viser respekten å ber til deg, men så djevelen nektet det, han sa jeg er skapt av fyr hvorfor skal eg be en som ble skap av (...) noe jeg ikke kan på norsk dessverre, men det er den brunne sanden som er i jordet det er det som vi trenger for å plante noe med ( unnskylld at jeg ikke vet navnnet) så når djevelen nektet så gud ville ikke ham ha på sin side, så når djevelen viste at gud ble sint på han å forbanet han på grunn av menneske altså adam så bestemt han å være mennesketes fjende, han lurte adam og hawa for at gud skal bli sint på dem, så adam og hawa ble sendt til jorda fordi de gjorde det som gud ikke ønsket det er sant at det vær et tre og djevelen sa til dem spis det den er godt osv...., så gud sendte adam og hawa til jorda for at dem skulle leve der og dem fikk liksom en test på hvor mye de er glad i gud for å gjøre det som han øsnker, så nå er vi alle i dette live for å bli testet, og djevelen er med oss hvor vi er fordi han vil at vi skal gjøre dårlige ting for å gå til hans side. dette er ikke noe eventyr, gud har sagt det og det står i koranen. Dette minner veldig om misjon... Vell, uansett. Det du må forstå er at religion i dag er så utbredt fordi mange mennesker har vanskelig for å akseptere at det ikke finnes en dypere mening med livet. Vi kan ikke forklare alt, så vi rømmer til en alternativ forklaring på det vi ikke forstår. For 2000 år siden var det mye mer vi ikke forsto. Etter hvert som tiden har gått har elementer fra bibelen og koranen blitt ugyldige på bakgrunn av toknologisk utvikling og vitenskap. Den kristne kirken har forsøkt å tilpasse seg denne utviklingen, og gått fra en absolutt bibel til en bibel som forklarer med bilder fremfor fakta. Vektleggingen av elementer i bibelen har også endret seg over tid, mest i den retning at man velger å se bort i fra "lover" i bibelen som strider med samfunnest oppfatning generelt. Ta for eksempel homofili. Det er såklart kirkesamfunn som bestrider denne utviklingen, men dette representeres ikke av den generelle vestlige befolkningen. Muslimer har imidlertid ikke kommet like langt på dette feltet. De har ikke tilpasset seg en ny verden med ny viten i like stor grad. De gamle lovene og sannhetene gjelder fortsatt. Der vi i vesten kan velge å tro, skal man i store deler av den muslimske verden tvinges til å tro. All vitenskap som er i strid med koranen, og spesielt om den kitiserer Allah, skal ødelegges. Dette gjelder også personer som kritiserer Allah. Det sies at islam er godheten selv, men dette gjelder utelukkende for de som følger disse eldgamle lovene. Hvilken av disse to som har valgt riktig kan diskuteres. Er det noe poeng å tro, om du skal oppgi din tro litt etter litt etter som den motbevises eller kommer i konflikt med samfunnet? Eller er det bedre å ha sin kjærlighet bundet fast i flere tusen år gammele historier uten noe som helst substans ut over det faktum at du må tro, til tross for at du blir servert bevis på det motsatte. Jeg snakker da om religionene og hver enkelt bok, ikke om Guds eksistens. Den kan trolig aldri motbevises, men heller ikke bevises. Det svaret får vi når siste sekund tikker inn. Lenke til kommentar
Ph.D Skrevet 23. februar 2011 Del Skrevet 23. februar 2011 (endret) Det morsomme i alt dette med at muslimene har den mest nøyaktige boken, er at Jesu fire biografier var ferdige innen maks 30 år etter hans død. Muhammeds biografi, derimot, ble ikke til før over et århundre etterpå. Jesu biografi? Øh. Evangeliene? Da må jeg opplyse at det to 40 år før det første evengeliet ble skrevet. Og... Nei, jeg skal ikke starte der. Jeg kunne brukt de neste to timene på å fotelle deg ett og annet om evangeliene, Jesu liv og samtid, religion og kultur på Jesu tid osv osv, men jeg skal kjøre fra jobb for to minutter siden. Leser vi Apostlenes Gjerninger, som ble skrevet av Lukas, er det tydelig at Paulus er den sentrale figuren i boka. Men den ender mens Paulus forsatt er under husarrest i Roma. Den forteller ikke hele historien. Hva skjedde med Paulus? Apostlenes Gjerninger gir ikke svaret, sannsynligvis fordi den ble skrevet før Paulus ble drept. Med dette avklart, kan ikke Apostlenes Gjerninger ha blitt skrevet før år 62 e.Kr. Siden vi vet at Apostlenes Gjerninger er den andre delen av et todelt verk, hvor førstedelen er Lukas' evangelium, må Lukas ha kommet tidligere. Og fordi Lukas lånte deler av Markus, må Markus være enda tidligere. Matteus kom nesten samtidig som Lukas, og Johannes kom litt etter. Lar vi ett år gå mellom hvert evangelium, dukker Markus opp i år 60 eller sent på 50-tallet, Matteus og Lukas mellom 60 og 61, Apostlenes Gjerninger i 62, etterfulgt av Johannes evangeliet senere på 60-tallet. Da kan vi konkludere med at evangeliene var på plass innen 30 år etter Jesu korsfestelse. Endret 23. februar 2011 av Ahava 1 Lenke til kommentar
peace2 Skrevet 23. februar 2011 Del Skrevet 23. februar 2011 Her er en hjemside ( http://www.islam-guide.com/no/frm-ch1.htm ) til deg som ønsker å lese om sannheten, hvis ikke du tror på det ikke kom med vonde ord til meg, respekt andre sin religion. Du kan kom med din menning Dem vet ikke det at Koranen er sannheten. at koranen veiledelsen fra flerguderi & eneste utvei. Noen her vil motstå deg , det har Gud fortalt om. Andre vil vurdere , noen vil gå for å lese Koranen , prøve å forstå den. Det står i Koranen at mange vil være blinde, døve for alt du sier om veiledelse til dem møter Gud & angrer for alt det. Det er også sånn at kun Gud velger dem som blir veiledet fra helvete. 001 Ved tidens makt! 002 Mennesket kommer visselig til kort! (tap) 003 Unntatt er de som tror og lever rettskaffent, som legger hverandre sannheten på hjertet, og standhaftighet. Det er mange her som mangler evnen til å være rettferdige. det er nok en flertall så ikke bry deg om hvilke løgn dem kommer med. Gud vil spørre dem om alt. Lenke til kommentar
KarlRoger Skrevet 23. februar 2011 Del Skrevet 23. februar 2011 (endret) Nå har det allerede blitt vist til at Koranen har flere feil. Det støtter ikke opp om at det er en guddomelig tekst. Det er heller ingenting annet som støtter opp om det. Å sitere fra Koranen har ingen mer verdi enn å sitere fra Harry Potter bøkene. Endret 23. februar 2011 av KarlRoger Lenke til kommentar
peace2 Skrevet 23. februar 2011 Del Skrevet 23. februar 2011 Nå har det allerede blitt vist til at Koranen har flere feil. Kan du henvise meg til hvor dette ble vist og godkjent? Lenke til kommentar
Bozzeye Skrevet 23. februar 2011 Del Skrevet 23. februar 2011 (endret) Det er nok ikke vi som kommer med løgner. Endret 23. februar 2011 av Bozzeye Lenke til kommentar
peace2 Skrevet 23. februar 2011 Del Skrevet 23. februar 2011 Å sitere fra Koranen har ingen mer verdi enn å sitere fra Harry Potter bøkene. Der er du LANGT urettferdig. Det er nok ikke vi som kommer med løgner. Jeg har ikke problemer å sitere en del løgner her. Lenke til kommentar
KarlRoger Skrevet 23. februar 2011 Del Skrevet 23. februar 2011 (endret) Nå har det allerede blitt vist til at Koranen har flere feil. Kan du henvise meg til hvor dette ble vist og godkjent? I post #11 for min del. Usikker på hvem som skal godkjenne dette. Tviler på at du er mottagelig for fakta, slik du er betatt av din religion. Men du får bare slå det opp og fortelle meg hvilke av sitatene som nevnes som ikke stemmer med hva som står i Koranen. Endret 23. februar 2011 av KarlRoger Lenke til kommentar
KarlRoger Skrevet 23. februar 2011 Del Skrevet 23. februar 2011 Å sitere fra Koranen har ingen mer verdi enn å sitere fra Harry Potter bøkene. Der er du LANGT urettferdig. Må si jeg ikke helt skjønner hva du sier der, men skal jeg ta det som en fornærmelse? Lenke til kommentar
CypheroN Skrevet 23. februar 2011 Del Skrevet 23. februar 2011 Ja, jeg vil høre sannheten. Bring it on, overbevis meg. Lenke til kommentar
peace2 Skrevet 23. februar 2011 Del Skrevet 23. februar 2011 Nå har det allerede blitt vist til at Koranen har flere feil. Kan du henvise meg til hvor dette ble vist og godkjent? I post #11 for min del. Usikker på hvem som skal godkjenne dette. Tviler på at du er mottagelig for fakta, slik du er betatt av din religion. Men du får bare slå det opp og fortelle meg hvilke av sitatene som nevnes som ikke stemmer med hva som står i Koranen. Hadde du ikke noe annet en youtube video å vise til? (var nok det samme dere sa til meg da jeg henviste til en video. ) BTW , han motbeviser ingenting , han henviser ikke til FEIL i koran , eneste han sa var at noen fakta i Koranen eksisterte før profeten Mohamed fikk det fra Gud. ingen har noe i mot det, det betyr ikke at Koranen er FEIL. desutten er det ikke oppklarert en god kilde i videoklippene så likevel har jeg en tvil på at det han sier er sant i de hele tatt selvom det ikke beviser noe som helst feil i Koran. Så videotitlen er direkte løgn. Lenke til kommentar
Turtledove Skrevet 23. februar 2011 Del Skrevet 23. februar 2011 (...) det er mye du må ikke gjøre når du er muslim feks.ikke ( å dreppe,stjelle, lyge, ha dårlig syn på andre osv... ) (...) Dette er vel helt vanlige ting man skal prøve å unngå som et menneske uten en spesiell religion også? Lenke til kommentar
peace2 Skrevet 23. februar 2011 Del Skrevet 23. februar 2011 Ja, jeg vil høre sannheten. Bring it on, overbevis meg. om du vil høre sannheten om Gud klikk her Lenke til kommentar
chokke Skrevet 23. februar 2011 Del Skrevet 23. februar 2011 Hvordan skille falske fra ekte muslimer? Disse terroristene som liker å fly rundt her, hvorfor tar de feil? De bruker jo den samme boken. 6 Lenke til kommentar
KarlRoger Skrevet 23. februar 2011 Del Skrevet 23. februar 2011 (endret) Hadde du ikke noe annet en youtube video å vise til? (var nok det samme dere sa til meg da jeg henviste til en video. ) BTW , han motbeviser ingenting , han henviser ikke til FEIL i koran , eneste han sa var at noen fakta i Koranen eksisterte før profeten Mohamed fikk det fra Gud. ingen har noe i mot det, det betyr ikke at Koranen er FEIL. desutten er det ikke oppklarert en god kilde i videoklippene så likevel har jeg en tvil på at det han sier er sant i de hele tatt selvom det ikke beviser noe som helst feil i Koran. Så videotitlen er direkte løgn. Ja, jeg begrenser meg til youtube klipp her fordi jeg ikke eier en Koran og egentlig ikke har noen interesse av å lese så mye i en. Likevel, video burde være godt nok når de er konkrete og tydelige. Det forrige jeg husker du viste til var bare pjatt og moralprekner, ingenting om fakta og virkeligheten. De to første peker på at kunnskapen var grekernes, ja. Også at han tok med seg feilaktig kunnskap fra grekerne. Dvs., feil som kom inn i Koranen. Det tredje viser til motsigelser i Koranen. Dvs. at kun ett sett av vers mot flere andre kan være korrekte, mens resten er feil. Endret 23. februar 2011 av KarlRoger Lenke til kommentar
peace2 Skrevet 23. februar 2011 Del Skrevet 23. februar 2011 (endret) Hadde du ikke noe annet en youtube video å vise til? (var nok det samme dere sa til meg da jeg henviste til en video. ) BTW , han motbeviser ingenting , han henviser ikke til FEIL i koran , eneste han sa var at noen fakta i Koranen eksisterte før profeten Mohamed fikk det fra Gud. ingen har noe i mot det, det betyr ikke at Koranen er FEIL. desutten er det ikke oppklarert en god kilde i videoklippene så likevel har jeg en tvil på at det han sier er sant i de hele tatt selvom det ikke beviser noe som helst feil i Koran. Så videotitlen er direkte løgn. Ja, jeg begrenser meg til youtube klipp her fordi jeg ikke eier en Koran og egentlig ikke har noen interesse av å lese så mye i en. Likevel, video burde være godt nok når de er konkrete og tydelige. Det forrige jeg husker du viste til var bare pjatt og moralprekner, ingenting om fakta og virkeligheten. De to første peker på at kunnskapen var grekernes, ja. Også at han tok med seg feilaktig kunnskap fra grekerne. Dvs., feil som kom inn i Koranen. Det tredje viser til motsigelser i Koranen. Dvs. at kun ett sett av vers mot flere andre kan være korrekte, mens resten er feil. Det du sendte i video var egentlig bare "pjatt og moralprekner" & ingen fakta. nå er jeg ikke så intressert å krongle med "beviser" for at det kan være feil i Koran. for jeg som alle muslimer vet & stoler på det Gud sa om at Koranen vil bli godt bevart & beskyttet mot feil. det har vært en del forfalsknings forsøk av Jøder& det ble veldig fort oppdaget og bedømt. desutten er det mange som Kan koranen utenatt, så om alle Koran eksemplarene forsvinner vil det være folk å gå til å skaffe den på nytt. Endret 23. februar 2011 av peace2 Lenke til kommentar
KarlRoger Skrevet 23. februar 2011 Del Skrevet 23. februar 2011 (endret) Det du sendte i video var egentlig bare "pjatt og moralprekner" & ingen fakta. Det var nærmest utelukkende fakta. Dvs., med mindre du har lyst til å peke på hvilke sitat som ikke stemmer med hva som står i Koranen. Edit: Hvis det helvete som det snakkes om i klippet, er stedet der mennesker skal lide evig tortur, så er hele talen om rettferdighet meningsløs. Hvis helvete er noe annet, tja, kan være en grei holdning det. Endret 23. februar 2011 av KarlRoger Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå