Gå til innhold

Hva tenker du om Islam (muslim) ?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Kan du forklare hvordan verden og universet oppsto?

Det finnes de som studerer dette emnet i flere år for å forstå det, og du vil at noen her skal forklare deg dette i en post?

 

Hvis du synes dette temaet er spennende, hvorfor gjør du ikke en innsats for å lære noe selv? Finnes masse tilgjengelig informasjon. Du kan jo begynne med å ta en titt på det populærvitenskapelige programmet om Stephen Hawking på NRK, kalt Teorien om alt:

 

Del 1:

http://www.nrk.no/nett-tv/klipp/709808/

Del 2:

http://www.nrk.no/nett-tv/klipp/711835/

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg har ikke lest hele tråden, så her er mine meninger. Beklager om de er sagt fra før.

 

Jeg ser på Islam som en hvilken som helst religion, men som ikke har utviklet seg nok til å passe 2011 skikkelig.

Det fins ekstremister i alle religioner, men jeg har inntrykket av at de er mest representative i Islam.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg har ikke lest hele tråden, så her er mine meninger. Beklager om de er sagt fra før.

 

Jeg ser på Islam som en hvilken som helst religion, men som ikke har utviklet seg nok til å passe 2011 skikkelig.

Det fins ekstremister i alle religioner, men jeg har inntrykket av at de er mest representative i Islam.

Føler det var en fin beskrivelse. Vil si meg enig.

Lenke til kommentar

Jeg har ikke lest hele tråden, så her er mine meninger. Beklager om de er sagt fra før.

 

Jeg ser på Islam som en hvilken som helst religion, men som ikke har utviklet seg nok til å passe 2011 skikkelig.

Det fins ekstremister i alle religioner, men jeg har inntrykket av at de er mest representative i Islam.

 

Det med ekstremisme og dets opphav er et veldig viktig poeng, og jeg vil gjerne utdype det her.

 

Jeg er helt enig med deg, Khaffner. Det finnes ekstremister i mange religioner, men det er noen religioner hvor ekstremisme, og til og med en moderat holdning, er skadelig. Grunnen til at jeg ikke synes at argumentet om ekstremisme er til religions fordel, er fordi at det ikke er den ekstreme som gjør noe feil. Ta en muslimsk fundamentalist. Han praktiserer troen sin akkurat slik det står i koranen, og det betyr at han gjør det riktige i følge sin tro. La oss ta en annen religion: jainismen.

 

Jainismen går ut på at all form for vold mot levende vesener er STRENGT forbudt. En jainisk fundamentalist ville jo vært et fantastisk bidrag til fred, og han ville ikke gjort en flue fortred, bokstavelig talt. Jo mer ekstrem og fundamentalistisk han hadde vært, jo bedre! Fra denne sammenligningen ser vi at det ikke er fundamentalismen som er problemet, men religionen.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Hvilket grunnlag har dere for å trekke denne konklusjonen?

 

et subjetkivt grunnlag. Det er godt nok det.

 

 

 

Hvilket grunnlag har dere for å trekke denne konklusjonen?

Hva mener du er galt med den?

 

 

Jeg er bare nyskjerrig på hvor godt dere kjenner islam.

Er noen av dere muslimer, eller har tette bånd til noen som er det?

Har dere studert islam, på fritiden eller på universitet?

Har dere reist i verden og fått førstehånds erfaringer med kulturen?

Har dere lest koranen?

Har dere forstått koranen?

Har dere lest om Muhammeds liv?

Har dere lest hadith litteraturen?

 

Jeg lurer på hvilket kunnskapsgrunnlag dere har. Kan dere redegjøre for det? Det ville vært interessant å høre.

Lenke til kommentar

Min anbefaling er å lese Kari Vogts bok: Hva er islam?

Den vil gi deg en grunnleggende forståelse for islams grunnprinsipper og terminologi.

Videre vil jeg anbefale deg å oppsøke www.thereligionofpeace.com og se på hva de har å si om islam. Så, med et mest mulig objektivt syn, begynner du å nøste opp i påstandene og sjekke opp i tredjeparts kilder. Jeg kan spare deg bryet og fortelle deg at deres påstander stemmer på en prikk, men hvis du gjør denne oppdagelsesreisen selv, så vil du forstå hvorfor noen bruker så mye tid på å kritisere islam. Jo mer du lærer om islam, dessto dårligere smak vil du få i munnen. Min erfaring er at kunnskap om islam leder til lidenskap, enten i form av islamisme eller anti-islamisme. Det er vanskelig å forholde seg til islam på en passiv måte, når du har tilegnet deg kunnskap.

 

Jeg regner med at du er enig, uavhengig av min posisjon som din motdebattant, at kunnskap er nøkkelen for å forstå og ta kloke vurderinger?

Lenke til kommentar

Skulle gjerne, men har dessverre ikke tid til å begynne på noen bok om temaet. Kunnskap er en viktig faktor ja, men man må også tenke kritisk. Førsteinntrykket mitt til siden var ikke positivt da de tydeligvis prøver å selge seg selv som noe de ikke er.

 

"TheReligionofPeace.com is a pluralistic, non-partisan site concerned with Islam's true political and religious teachings according to its own texts. We present the threat that Islam poses to human dignity and freedom, and document the violence that ensues as a direct consequence of this religion's supremacist teachings."

 

Skal fortsette å se på siden, sier ikke at de lyver. Det finnes masse drit innenfor islam. Poenget mitt er at ikke alle muslimer mener at terror og vold er løsningen. Ser forresten ikke på deg som en motdebattant, men en person som tydeligvis har mer kunnskap enn meg. Fremdeles har vi forskjellige syn. "Fiendtlige" holdninger innenfor denne kategorien gjør alt mye vanskeligere, men er dessverre vanskelig å unngå.

Lenke til kommentar

Jeg sitter igjen med et veldig dårlig inntrykk etter å ha lest flere sitat fra koranen gjennom tidene.

 

Huggslangen, du som sier at kunnskap er nøkkelen for å forstå og ta kloke vurderinger.

Har du lest gjennom koranen?

 

Ja, jeg har studert islam. Gjennom mine studier har jeg lest det meste av skriftene som de fleste muslimer anser for å være autentiske.

Endret av Huggslangen
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...