Gå til innhold

Starte liten bedrift

Anbefalte innlegg

Hei,

Går nå som lærling innforbi IKT og har 1år igjen av lærling tida. Det er veldig usikkert om eg kan fortsette her i jobben etter lærling tida.

Har allerede en annen 50% stilling utforbi IKT, så tenkte kanskje eg skulle prøve å starte opp for meg sjøl og prøve å oppnå slik at eg får dekt dei andre 50% i første omgang.

Har hovedsakelig tenkt å drive innforbi kommune grensa i starten, kommunen har rundt 3500 innbyggere.

Arbeidsoppgaver eg vil drive med i "firmaet" mitt er følgende:

- Sette opp kræsja pcer på nytt

- Installere programmer folk spør etter

- Hjelp med printer

- Legge opp TP punkt for folk ( Kabling )

++

Tror dere det kan gå ann å få dette til å gå rundt?

Vet noen om noen netbutikker som det går ann å inngå innkjøpsavtaler med der du får god pris for slik ein liten bedrift?

Og hvordan skal ein sette opp PC på nytt for folk som har fått ein kræsja pc eller ønsker å få satt den opp på nytt, tenker da på cdkey? Kan dette kjøpes noe plass ?

Visst jeg skulle legge inn ein rein Windows installasjon, tenker å ikkje bruke recovery disc

Kom gjerne med innspill og ideer?

Hilsen Thomas

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
Videoannonse
Annonse

Jeg vil kanskje anbefale å legge til et punkt jeg selv har tenkt en del på:

- PC Vedlikehold

Dette er et område folk undervurderer, kjør CCleaner og Defraggler, installer antivirus om det mangler. Gjør en liten "tune-up" som mange trenger. Drep noen oppstartsprosesser og analyser hvorfor maskiner er trege.

Gi anbefalinger og kanskje oppfordre til minneoppgraderinger om maskinen har tregt / lite minne etc og tilby å installere de samt bestille opp det de trenger. (lag et enkeltmannsforetak og lag en konto på norek.no?)

Jeg tror alle normale ikke IT mennesker vil forstå et utsagn som:

Alle biler trenger vedlikehold, det samme gjelder datamaskiner.

Vedlikehold inkluderer anbefalinger og endringer som drastisk øker ytelsen på datamaskinen din!

Det er i alle fall en ide?

Lenke til kommentar

sickmyduck har mye bra punkter, men et jeg synes mangler som jeg alltid gjør når jeg er ute hos folk, patche opp med windows updates :)

videre så er jeg kjent med noen som driver en liten bedrift i en ca like stor kommune, de leverer joomla sider til sine kunder, det er veldig enkelt å sette opp, ser sånn nokså seriøst ut, veldig enkelt å drifte og koster ca ingenting i driftkostnader, man kan enten kjøpe webserver tjenesten fra en 3part og la de ta seg av alt av backup osv, men da øker nok utgiftene ganske fort i forhold til hva man ønsker å ta for en slik tjeneste

eks: kjører opp en default joomla side, endrer logoen/farger/layout og gir kunden en admin bruker

de jeg kjenner pleier å selge en default løsning til en fast månedspris også tar de litt ekstra hvis kundene f.eks skal ha webshop eller andre moduler på siden

De tar også en liten sum hvis de må gjøre noe på sidene som kunden kunne ha klart å utført selv med admin brukeren, eks endre noe tekst e.l

Endret av tohenrik
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...