St1gar Skrevet 23. februar 2011 Del Skrevet 23. februar 2011 (endret) Heisann. Min stasjonære PC ligger i husets underetasje, hvor den hadde dårlig kontakt med modem/router - tilsynelatende å grunn av at veggene/muren ikke slapp signalene så bra igjennom. Derfor ble jeg anbefalt å gå over til kabel, så jeg hadde direkte kontakt mellom modem/router og PC. Fikk en elektriker til å komme og installere en kategori 6-kabel, men det later ikke til å ha funket. Det er tilsynelatende ingen kontakt mellom min PC og modem/router i etasjen over - virker ikke en gang som om PC'en min vet at kabelen er der. Litt nærmere informasjon: Jeg bruker en "Tilgin HG 1113", som er kombinert modem og router. Den pleide å kommunisere med maskinen min via et "D-Link" Homeplug-system, men internettilkoblingen var særdeles ustabil og datt ut, hele tiden. En telefonsamtale med internettleverandør kom fram til at det nok var veggene som forstyrret signalene - hadde jeg i grunnen mistenkt, selv. Fikk elektriker til å installere kabel, plugget den inn i "Port D" på modem/routeren, der Homeplug-systemet hadde pleid å være. Ikke noe internett. Så, har noen råd eller informasjon til meg? Jeg er begynt å bli stressa, for å si det sånn. Er redd jeg kastet bort et par tusen på en kabel som ikke maskinen skjønner noe av. Bruker for øyeblikket det gamle, ustabile Homeplug-opplegget for å skrive dette. Endret 23. februar 2011 av St1gar Lenke til kommentar
Lars Dongeri Oppholdsnes Skrevet 23. februar 2011 Del Skrevet 23. februar 2011 Du bør skaffe deg en nettverkstester: http://www.dealextreme.com/p/rj45-rj11-network-and-telephone-cable-tester-keychain-24076 Da får du sjekket om kabelen er koblet sammen, men du bør også sjekke rekkefølgen på lederne. T-568B er normen i Norge, men A vil også funke likedan. Lenke til kommentar
St1gar Skrevet 23. februar 2011 Forfatter Del Skrevet 23. februar 2011 ...du bør også sjekke rekkefølgen på lederne. Hvis lederne skulle vise seg å være feil satt opp på en eller annen måte, hvordan kan jeg endre på det? Lenke til kommentar
EspenKalland Skrevet 23. februar 2011 Del Skrevet 23. februar 2011 (endret) Har du fått to uttak på veggen (ett ved pc og ett ved router?) Du har sikkert sjekket at alle kabler står plugget inn i begge ender? Har du fått dokumentasjon fra elektrikeren på at alt er testet og godkjent? (mange dropper denne delen av jobben) Kabelen trenger du ikke bekymre deg for, den er god som gull hvis alt er gjort riktig. Hvis det kun er montert RJ-45 plugg i begge endene av kabelen kan du se nøyaktig på pluggen om alle 4 lednings par er stappet så langt inne som det går i pluggen. Du kan ta en bærbar pc og sette deg rett ved routeren, koble fra CAT6 kabelen og sette inn en kort kabel mellom bærbar og samme inngang på router, hvis du har har internett da så er det bare gratis garantijobb fra elektrikeren å få fikset forbindelsen til din pc. Hvis du derimot ikke har internett, så må du nok få hjelp av andre :-) EDIT: Hvis lederne er terminert feil så trenger du et verktøy som ikke er verdt å investere i, pluss en eller to stk. nye RJ-45 plugger. Men hvis du fortsatt er innen garantiperioden på installasjonen så bør du ikke gjøre noe med dette selv, kun å reklamere. Endret 23. februar 2011 av EspenKalland Lenke til kommentar
St1gar Skrevet 23. februar 2011 Forfatter Del Skrevet 23. februar 2011 (endret) Har du fått to uttak på veggen (ett ved pc og ett ved router?)Du har sikkert sjekket at alle kabler står plugget inn i begge ender? Jo da, klart det. Har du fått dokumentasjon fra elektrikeren på at alt er testet og godkjent? Tenker du på materialene han brukte, eller arbeidet han gjorde? ...se nøyaktig på pluggen om alle 4 lednings par er stappet så langt inne som det går i pluggen. Ikke det at jeg skjønner meg så veldig mye på det, men de later da til å være stappet godt inn, alle åtte... Du kan ta en bærbar pc og sette deg rett ved routeren, koble fra CAT6 kabelen og sette inn en kort kabel mellom bærbar og samme inngang på router, hvis du har har internett da så er det bare gratis garantijobb fra elektrikeren å få fikset forbindelsen til din pc. Internett på laptop'en funker uansett, så lenge modem/routeren er slått på. Det har det alltid gjort. Endret 23. februar 2011 av St1gar Lenke til kommentar
EspenKalland Skrevet 23. februar 2011 Del Skrevet 23. februar 2011 Tenker du på materialene han brukte, eller arbeidet han gjorde? Arbeidet han gjorde (du skal ha en utskrift av at parene er koblet riktig, at CAT 6 oppfylles, det kreves et spesielt instrument for å dokumentere dette) Internett på laptop'en funker uansett, så lenge modem/routeren er slått på. Det har det alltid gjort. Tenker ikke trådløst, men hvis du har kabelforbindelse. Lenke til kommentar
DaMole Skrevet 3. mars 2011 Del Skrevet 3. mars 2011 Kabelen min funker heller ikke. Jeg vet det er noe feil med datamaskinen, fordi kabelen virker på den bærbare datamaskinen, men ikke på den stasjonære (som er den datan som trenger en kabel). Jeg plugger den i hovedkortets innebygde nettverkskort, men det blinker bare gult lys (skal være grønt også etter det jeg har forstått). Jeg tror jeg trenger en driver update til hovedkortet eller noe sånt, men jeg finner ikke noen. Noen som kan hjelpe meg? Har Windows 7. Lenke til kommentar
PerB Skrevet 3. mars 2011 Del Skrevet 3. mars 2011 Til DaMole: Det blir bare rotete om du stjeler tråden. Denne tilhører trådstarter. Opprett din egen. Og når du oppretter egen tråd. Husk at drivere er avhengig av hardware og operativsystem (forkjellig på 32 og 64-bits utgaver). Dermed må du komme med flere opplysninger. Lenke til kommentar
DaMole Skrevet 4. mars 2011 Del Skrevet 4. mars 2011 (endret) I og med at jeg fant en tråd som inneholdt en god del av det jeg plages med, så var det naturlig at jeg postet her istedenfor å lage en ny tråd. Ser ikke helt vitsen med å lage flere tråder når det eksisterer en lignende allerede. Men as you wish, your highness. Du skal få en egen tråd å se på. Endret 4. mars 2011 av DaMole Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå