Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hvem ville legge sensitiv informasjon på nettet?

Hvem ville legge sensitiv informasjon på en utenlandsk server?

Is your online password protected database on a secure server really secure?

Veldig sant, men det er relevant i disse dager mhp den pågående diskusjonen om pasientens innsyn i egen journal via internett. Dersom man forestiller seg denne typen data, så er det i hvert fall skadebegrensende å holde DB'en innenfor landet og ikke la en tredjepart håndtere dataene.

Jeg kjenner ikke Objectify så den plattformen kan jeg ikke uttale meg om.

Dette er slik lagring av objekter i GAE burde vært gjort fra første stund. I stedet valgte Google å bruke JPA og JDO pga noen løse påstander om kodeportabilitet, som er langt mer kronglete når du uansett har skrevet en ganske spesifikk DB-løsning.

Endret av ti-guru
Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...
Videoannonse
Annonse

Amazon har også en tjeneste for å deploye Java-applikasjoner som ikke har like mange begrensninger som GAE: https://aws.amazon.com/elasticbeanstalk/

Som andre påpeker så er kanskje noe av det mest interessante som skjer med Java ikke egentlig Java selv, men JVMen som Java-koden kjøres på. Det finnes flere språk som kan kjøre på JVM og av de mer interessante er kanskje Scala (http://www.scala-lang.org).

Ellers så er vel hovedforskjellen på C# og Java at økosystemet på Java er mye mer fragmentert og mangfoldet i biblioteker og rammeverk mye større. Dette er jo på godt og vondt (men mest godt etterhvert som man tilegner seg erfaring).

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Ellers så er vel hovedforskjellen på C# og Java at økosystemet på Java er mye mer fragmentert og mangfoldet i biblioteker og rammeverk mye større. Dette er jo på godt og vondt (men mest godt etterhvert som man tilegner seg erfaring).

Dette er nok en god oppsummering.

For min del så vedlikeholder/videreutvikler en java/swing/ejb3 applikasjon og en website som kommer til å bli faset over fra ancient jsp til wicket.

På jobben min var vi innom ejb3/jsf/seam som web-plattform, men det er var strengt tatt en prøvelse hvor alt ser fint ut til å begynne med, men hvor mer og mer tid blir brukt til å håndtere nykkene til disse rammeverkene.

Å programmere i wicket er definitivt den mest objekt-orienterte web-plattformen jeg har vært borti. Samtidig er det svært gode patterns man kan følge som unngår evt plattform-relaterte problemer. Det mest positive er den komponent-baserte arkitekturen hvor det er svært enkelt å lage egne komponenter. For meg som var vant til å programmere i java/swing så er det nøyaktig samme konsept.

Hovedfordelen med wicket er dens objektorienterte natur som gjør at større prosjekter ikke vokser i kompleksitet på samme måte som andre rammeverk jeg har vært borti. Jeg liker også den nære koblingen til html, som gjør at etter at du er ferdig med å designe en site i html, så kan du bruke denne html-en rett videre. Designet ligger ikke i xml-filer eller tilsvarende tredje format.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...