Gå til innhold

Kashback på kredittkort: Ikke i nettbutikker

Anbefalte innlegg

Hei

Til de som har kredittkort med "bransje-kashback", for eksempel på elektronikk. Jeg tok kontakt med Netshop.no for å høre om de var registrert som "elektronikk" hos Mastercard. Fikk da beskjed om at de er registrert som "nettbutikk" og at det gjelder for alle nettbutikker.

Så man får altså ikke f.eks. 4% cashback hvis man kjøper elektronikk på nettbutikker.

Greit å vite.

Men hvordan er det med elkjop.no og lefdal.com? Er det kun den fysiske butikken som regnes som "elektronikk"?

Noen som vet?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei

Til de som har kredittkort med "bransje-kashback", for eksempel på elektronikk. Jeg tok kontakt med Netshop.no for å høre om de var registrert som "elektronikk" hos Mastercard. Fikk da beskjed om at de er registrert som "nettbutikk" og at det gjelder for alle nettbutikker.

Så man får altså ikke f.eks. 4% cashback hvis man kjøper elektronikk på nettbutikker.

Greit å vite.

Tror du har blitt feilinformert.

Har et kort med cashback ved kjøp av klær, og jeg har iallfall fått cashback ved kjøp av klær på internettet.

Lenke til kommentar

Har et kort med cashback ved kjøp av klær, og jeg har iallfall fått cashback ved kjøp av klær på internettet.

Det var jo interessant. Hvis en klesbutikk på nettet som bare selger klær er oppført som klesbutikk hos Mastercard, så burde vel en nettbutikk som bare selger elektronikk være oppført under elektronikk?

Eller har du kjøpt klær i "nettversjonen" av fysiske klesbutikker, eller har det vært hos butikker som bare opererer på nettet?

Lenke til kommentar

Det var jo interessant. Hvis en klesbutikk på nettet som bare selger klær er oppført som klesbutikk hos Mastercard, så burde vel en nettbutikk som bare selger elektronikk være oppført under elektronikk?

Eller har du kjøpt klær i "nettversjonen" av fysiske klesbutikker, eller har det vært hos butikker som bare opererer på nettet?

I mine tilfeller har det vært rene nettbutikker.

Alle MC- VISA-transaksjoner kategoriseres ut fra såkalte MCC-koder. En oversikt finnes her:

http://www.citigroup.com/transactionservices/home/card_solutions/commercial_cards/fed_govt_svcs/reference/pdf/aopc_appendix/h.pdf

Det er ingen generell kode for "nettbutikk". Hvis en butikk driver med flere foskjellige varekategorier, kan det nok være at de er kodet med noe annet enn det man får cashback på.

Lenke til kommentar

Jeg er klar over disse mcc-kodene, men det kunne vært kjekt med en oversikt over hvilken kode hver enkelt butikk har. Det burde vel ikke være konfidensiell info?

Spørsmålet er vel om Visa og MC vil gi ut en slik oversikt?

En mulighet er jo å kontakte hver enkelt butikk i forkant av et kjøp, men noe tungvint....

Lenke til kommentar

Ja, jeg er blitt feilinformert, for nå er bonus registrert for det kjøpet jeg foretok hos Netshop i forrige uke. Så da er denne butikken registrert som "elektronikk" hos Mastercard, og ikke som "nettbutikk" som de sier selv.

Men merker meg at bonus kun er beregnet ut fra varens pris minus moms. Har tre-fire ulike cashback-kort og kan ikke huske at det har stått noe på sidene deres at rabatten ikke regnes ut fra totalpris med moms. Når jeg tenker meg om så høres det kanskje naturlig ut at man ikke får cashback på momsen, men det burde kanskje vært spesifisert hos de forskjellige kortleverandørene?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV

Handler mye på nett selv, og har alltid (?) fått bransjebonus når jeg kjøper elektronikk fra for eks Amentio, MPX eller Komplett.

Lenke til kommentar

Får på fakturabeløpet, selvsagt, inkl alt. Det er jo det som belastes kortet som er grunnlaget for cashback.

Da må det være forskjeller de forskjellige kortene i mellom. Fikk bonus på elektronikk hos Netshop ved bruk av Twocards Mastercard-kort. Da ble bonusen beregnet ut fra varens verdi uten moms.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...