Gå til innhold

Skarpere bilder på frihånd med lange lukkertider.

Skarpere bilder på frihånd med lange lukkertider.  

8 stemmer

1. 1. Hvilket objektiv vil du anbefale pga bildekvalitet?

• Nikon 16-35mm F4 G AF-S ED VR ?
    • Nikon 35mm AFS F1.8G
    • Nikon 16-85mm F3.5-5.6G ED VR AF-S DX
    • Sigma 17-70mm F2.8-4 DC Macro OS
      0
    • Sigma 17-50mm F2.8 EX DC OS HSM
      0

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Teknikk kan også i stor grad hjelpe. Jeg handholder ofte fire-fem stop lengre lukkertider enn feks. min mor. Om jeg bruker tele og trenger å handholde lukekkertider som kan være sketchy (typ 1/50s på 200mm) bruker jeg som regel å presse kameraet inn mot venstre skulder ganske hardt mens jeg ser gjennom okkularet med venstre øye. Greier å få ganske skarpe bilder selv på 1/10sec @ 200mm (uten bildestabilisator) med den teknikken. Ellers holder jeg bestandig under objektivet med venstre hand når jeg tar bilder.

Ellers vil verken bedre teknikk eller bildestabilisator hjelpe deg om motivet beveger seg. Da er det bare større blender og/eller høyere ISO som hjelper for å holde lukkertida lav nok til å fryse det man tar bilde av.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Øvelse gjør mester.

Noe som har hjulpet meg er selve utløserteknikken. Veldig lett å bevege kamera litt når man trykker ned knappen hvis man ikke er bevisst på det.

Tenk på avtrekksteknikk ved skyting: http://www.klikk.no/produkthjemmesider/jakt/article290271.ece

Hold armer nære kroppen, og stå stødig, pust rolig og slapp mest mulig av. Men som sagt, øvelse gjør mester.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Takk for mange fine tips.

Trenger litt mer tips vedrørende valg av linse.

Har prøvd 50mm 1.8, men fikk ikke rygget nok/avstand ift motiv. Valgte derfor å prøve 35mm 1.8, men opplever fortsatt at jeg ikke fikk rygget nok i "rommet", nå sist i et vanlig kurs/konferanserom hvor jeg skulle ta "oversiktsbilder" fra konferansen....

Derfor er 16-35mm et objektiv jeg vurderer, men er den "skarp" nok ?

Endret av flageborg
Lenke til kommentar

Hva slags objektiver har du i dag igjen?

16-35 er et fint objektiv. Tror allikevel jeg ville gått for 16-85 hvis jeg skulle bruke det på DX og ikke hadde normalzoom fra før av.

Skal du ha enda bedre bildekvalitet skal du nok over på OMGWTFBBQ-objektiv som 14-24/2.8 og Zeiss ZF.2 21/2.8 - men for alle praktiske formål burde 16-85 være toppers - spesielt hvis du korrigerer for distorsjon i etterbehandlingen.

Ad stativ - har du vurdert å om ikke annet bruke monopod? Monopod banker enhver bildestabilisering any day, og er slett ikke så gæærnt å ha med seg, hvis du skal ha litt lenger lukkertider uten å drasse med stativ..

• Liker 1
Lenke til kommentar

Hva slags objektiver har du i dag igjen?

16-35 er et fint objektiv. Tror allikevel jeg ville gått for 16-85 hvis jeg skulle bruke det på DX og ikke hadde normalzoom fra før av.

Skal du ha enda bedre bildekvalitet skal du nok over på OMGWTFBBQ-objektiv som 14-24/2.8 og Zeiss ZF.2 21/2.8 - men for alle praktiske formål burde 16-85 være toppers - spesielt hvis du korrigerer for distorsjon i etterbehandlingen.

Ad stativ - har du vurdert å om ikke annet bruke monopod? Monopod banker enhver bildestabilisering any day, og er slett ikke så gæærnt å ha med seg, hvis du skal ha litt lenger lukkertider uten å drasse med stativ..

Forsøket med 35mm viser at jeg er "på vei", men har behov for litt mer "armslag" og at i mangel av praktisk plassering må kompensere dette med "litt" vidvinkel på objektivet som eks. 16-35mm.

Det neste kan være at dagens 18-200mm oppgraderes til en 70-300mm/55-300mm?!

Stativ, både monopod og tripod, blir flittig(...alltid) brukt.

En kombinasjon av

10-20mm (90% av bildene--> 10mm)

16-35mm (90% av bildene--> 35mm)

55-300mm(90% av bildene-->200mm)

ser ut til å dekke mitt behov så langt... ;)

og forslag mottas gjerne.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...