Gå til innhold

Er nyfødte barn ateister?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Enig, tåpelig diskusjon, selv om jeg smilte litt og tenkte "Et interessant spørsmål" da jeg først så trådtittelen. Er en grunn til at det ikke gir mening at vi alle er innskrevet i statskirken fra fødselen.

 

Man er ateist før det motsatte er bevist (man selv finner ut at man heller mer mot at guddom eksisterer).

Lenke til kommentar

Du slutter deg til troen på at kristenmafiaen har "voldtatt" definisjonen i alle forlag?

 

Jeg skjønte ikke den urfolk-greia di. Mener du at det egentlig bør bety "klokke-folk" eller "stenmasse som har forvitrert fra en berggrunn-folk"?

Ikke alle, men noen - her er et godt eksempel på at ikke alle er infisert av den feilaktige og snevre definisjonen ordnett bruker.

 

http://dictionary.reference.com/browse/atheist

 

1. a person who does not believe in God or gods

 

 

–noun

a person who denies or disbelieves the existence of a supreme being or beings.

 

Jeg har ikke sjekket med ordnett om de har rettet opp i rotet sitt, jeg har heller ikke fått noen tilbakemelding utover den første tilbakemeldingen jeg fikk.

 

Red.: disbelief

1. the inability or refusal to believe or to accept something as true.

Endret av NikkaYoichi
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Er nyfødte barn ateister ?

Nei, et nyfødt barn har to guder, mor og far.

Feil. Et nyfødt barn med en mor og en far har en mor og en far. Et nyfødt barn uten en mor og en far har ikke en mor og en far. Si ifra når det blir for komplisert.

Endret av Abigor
Lenke til kommentar

Er nyfødte barn ateister ?

Nei, et nyfødt barn har to guder, mor og far.

 

Du skal ikke ha andre guder enn meg.

Du skal ikke misbruke Guds navn.

Du skal holde hviledagen hellig.

Du skal hedre din far og din mor.

Du skal ikke slå i hjel.

Du skal ikke bryte ekteskapet.

Du skal ikke stjele.

Du skal ikke tale usant om din neste.

Du skal ikke begjære din nestes eiendom.

Du skal ikke begjære din nestes ektefelle, eller hans arbeidsfolk eller andre som hører til hos din neste.

 

Så du er med andre ord dømt til en evighet i helvete, fra den dagen du blir født?

  • Liker 6
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Spørsmålet er stilt feil.. Nyfødte er verken ateister eller teister. Dette begrunner jeg med at de på ingen måte har oversikt over sitt ege liv eller sine handlinger. De kan således heller ikke gjøre seg opp mening om religion eller tro; de lever hovedsakelig på reflekser de har fått gjennom genene sine.

 

Dette til tross for at de kan være født inn i et samfunn med en viss religion eller tro; hva omverdenen mener du er , spiller liten rolle. Det er først når barnet blir så gammelt at det kan delta på sosiale eller religiøse aktiviteter- Evt lære oppførsel som vi kategoriserer som noe som gir de et teistisk eller ateistiske preg -at de kan påvirkes i en teistisk eller ikke-teistisk retning. Denne sosiale rollen kan enten samfunnet eller foreldrene utføre, men det er først når barnet kan ta inn over seg særpregene til samfunnet rundt seg at det kan påvirkes i den ene eller andre retningen.

 

På samme måte kan ikke en stein være verken ateist eller teistisk fordi det ikke er mulig å påvirke den i den ene eller andre retningen, selv om du plasserer 10 stykk kristen-kors eller fem buddhadukker rundt den steinen.

Endret av dabear
Lenke til kommentar

Hva får deg til å tro at noe må evne å gjøre opp en mening, for å kategoriseres? Vi kaller da en legoklosse for en legoklosse likegyldig til om legoklossen selv klarer å se at den er det?

 

Riktignok er teisme en posisjon som krever en aktiv deltakelse, men det gjelder ikke ateisme. Ateisme er fraværet av teisme, ikke motsetningen. Du behandler det som en motsetning, og det blir for marginalt. Det du beskriver burde rettere bli kalt "uteisme".

 

Jeg finner det finurlig at hver tredje side, så popper akkurat de samme påstandene opp igjen, som har blitt tatt for seg mange, mange, mange ganger allerede.

 

Når ateisme er fraværet av teisme, hvordan kan ikke en stein, et spedbarn osv. være ateist? Det er vel heller ikke så mye som at dette ikke faller under ateisme, men at det rett og slett som oftest er ubrukelig å si noe om det hvor det ikke finnes motstående tilstander. Det er analogt til det å påstå at det fysiske kun er fysisk dersom det kan eksistere noe ikke-fysisk. Det blir ganske enkelt feil.

Endret av cuadro
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...