Bozzeye Skrevet 2. mars 2011 Del Skrevet 2. mars 2011 Det er ikke rart vi ikke kommer noen vei når du kun godtar kilder som støtter din påstand. Lenke til kommentar
kybstud Skrevet 2. mars 2011 Forfatter Del Skrevet 2. mars 2011 Jeg godtar norske kilder i en diskusjon omhandlende et ord som brukes i det norske språket. Lenke til kommentar
Psykotek Skrevet 2. mars 2011 Del Skrevet 2. mars 2011 (endret) Om du må være kverulant. Tid svar på dette: Is a newborn child an atheist? Endret 2. mars 2011 av Psykotek Lenke til kommentar
kybstud Skrevet 2. mars 2011 Forfatter Del Skrevet 2. mars 2011 Om du må være kverulant. Tid svar på dette: Is a newborn child an atheist? No, not in the narrow or broad sense of the word. Lenke til kommentar
Bozzeye Skrevet 2. mars 2011 Del Skrevet 2. mars 2011 Wikipedia: Weak atheism. Eller benekter du dette også? Lenke til kommentar
kybstud Skrevet 2. mars 2011 Forfatter Del Skrevet 2. mars 2011 Og den "most inclusive"-definisjonen er under diskusjon på diskusjonssiden. Lenke til kommentar
kybstud Skrevet 2. mars 2011 Forfatter Del Skrevet 2. mars 2011 Det er ikke "harde fakta" det er snakk om. Dette er ting som varierer og som diskuteres, men norske oppslagsverk er helt enige. Lenke til kommentar
Bozzeye Skrevet 2. mars 2011 Del Skrevet 2. mars 2011 Ordnett diskuterer også definisjonen, nettopp fordi de ikke er enige med deg. Lenke til kommentar
kybstud Skrevet 2. mars 2011 Forfatter Del Skrevet 2. mars 2011 Ok, kan du sitere hvor de sier at deres primære definisjon er feil? Den som står i ordboka deres? Lenke til kommentar
Psykotek Skrevet 2. mars 2011 Del Skrevet 2. mars 2011 Dette er ting som varierer og som diskuteres, men norske oppslagsverk er helt enige. Hvorfor skal vi ta hensyn til norske oppslagsverk? Lenke til kommentar
kybstud Skrevet 2. mars 2011 Forfatter Del Skrevet 2. mars 2011 Fordi det er språkkyndige redaksjoner som har kommet med en så god definisjon som mulig. Stoler ikke du på et leksikons påstand i de fleste tilfeller? Lenke til kommentar
Psykotek Skrevet 2. mars 2011 Del Skrevet 2. mars 2011 Tid: Om man ikke vet hva ateisme er, mener du at det holder å slå opp i en ordliste? Lenke til kommentar
kybstud Skrevet 2. mars 2011 Forfatter Del Skrevet 2. mars 2011 Tid: Om man ikke vet hva ateisme er, mener du at det holder å slå opp i en ordliste? Om du slår opp i 2-3 stk får du et solid inntrykk av hva det er ja. Slik er det med alle ord. @TiD: Se innlegg #133. Ja, hun fraviker aldri primærdefnisjonen sin, som hun kaller det. Har du tolket det annerledes? Lenke til kommentar
Bozzeye Skrevet 2. mars 2011 Del Skrevet 2. mars 2011 Fra e-posten: NikkaYoichi: Ateisme er rett og slett at man ikke tror på gud(er), det er ikke nødvendigvis en aktiv fornektelse av guder, slik dere fremstiller det. Svar: Det er neppe noen tvil om at den faglige og etymologiske definisjonen av ateisme bør være slik du påpeker Nå, hva er det du ikke forstår? 2 Lenke til kommentar
Psykotek Skrevet 2. mars 2011 Del Skrevet 2. mars 2011 Om du slår opp i 2-3 stk får du et solid inntrykk av hva det er ja. Slik er det med alle ord. Nei, det får du ikke. Det er mange ord som krever mer kunnskap enn det som er plass til i en ordliste. Et eksempel på at ateisme er vanskelig å forstå er faktumet at det finnes ateister som tror på en gud. 1 Lenke til kommentar
O3K Skrevet 2. mars 2011 Del Skrevet 2. mars 2011 (endret) Jeg godtar norske kilder i en diskusjon omhandlende et ord som brukes i det norske språket. Britannica er enig med meg, though. Virker mer som du godtar absolutt alt som støtter deg, uansett språk. Uansett, var det virkelig en diskusjon du ville ha, TiD? Det virker mer som du vil at alle andre skal forandre sitt syn, og dele ditt, mens du vurderer ikke engang sjansen for å endre ditt eget overhodet. For all denne ordbok og SNL kveruleringen er nøyaktig det samme tullet du kom med for 2 år siden under navnet Ozi3333. Endret 2. mars 2011 av O3K 1 Lenke til kommentar
cuadro Skrevet 3. mars 2011 Del Skrevet 3. mars 2011 (endret) Tid: Om man ikke vet hva ateisme er, mener du at det holder å slå opp i en ordliste? Om du slår opp i 2-3 stk får du et solid inntrykk av hva det er ja. Slik er det med alle ord. Hva er kvantefluktuasjon? Off-topic: For all denne ordbok og SNL kveruleringen er nøyaktig det samme tullet du kom med for 2 år siden under navnet Ozi3333. Så det var samme brukeren? Tenk at argumentasjonsteknikken var så råtten at jeg kunne lukte den så langt tilbake. Endret 3. mars 2011 av cuadro Lenke til kommentar
kybstud Skrevet 3. mars 2011 Forfatter Del Skrevet 3. mars 2011 Jeg har endra ateisme-artikkelen på Wikipedia. Jeg ser helst at dere slutter å angripe meg personlig, også. Og jeg så godt gjennom dokumentasjonen før jeg startet diskusjonen. Noen snakker som om ateisme er "fravær av gudetro", dermed basta. Fordi det er det som er den enkleste oversettelsen fra gresk. Jeg prøver å vise dere at slett ikke alle er enige i at ateisme, enkelt sagt er fravær av noe. Å ha et ord som indikerer fravær av tro på et visst tenkesett, vesen eller geografisk punkt har ingen nytte i moderne norsk språk. Alle norske kilder på området viser at det å være ateist krever et minimum av kognitiv forståelse og kunnskap om hva guder er. Og om dere da ikke skjønner at den greske oversettelsen rett og slett kan bli litt tynn, da. Da får det være deres problem. Det er ikke snakk om "harde fakta", men hvis det var det - vet jeg at jeg heller hadde hentet opplysningene mine fra alle norske oppslagsverk enn dere. En gjeng med bitre(?) kranglefanter som ikke greier å se at ting har flere sider. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå