Gå til innhold

Paragliding eller Hanggliding?

Can

Anbefalte innlegg

Hei. Har tenkt å begynne med Paragliding eller hanggliding, men klarer ikke å bestemme meg for hvilken sport jeg skal velge. Kan noen fortelle meg om fordeler/ ulemper med disse to, og hvilken jeg helst bør velge?

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
Videoannonse
Annonse

En klar fordel for de fleste er paragliderens tilgjengelighet og pris. Man kan gå tur på fjellet med sekken, og fly ned. Med hangglider er man helt avhengig av bil, og enkelte flysteder kan være uegnet for start/landing.

En fordel med HG derimot er flyegenskapene, som innebærer mindre risiko for hendelser når man er i lufta ettersom det er en stiv konstruksjon.

Lenke til kommentar

Når det gjelder enkelthet så vil jeg anbefale Paragliding. Lettere å bære med seg, og ikke minst flere startmuligheter. Flyr man HG er det derimot ikke fult så farlig med vindøkninger.

PG er mer tilgivelig ved start og landing så lenge forholdene er innenfor visse grenser, og at man har den "utdanningen" som trengs. Begge deler krever godkjent kurs. Hastighet og glidetall er bedre på HG, men det er ofte lettere å komme seg opp i marginal og trang termikk med PG.

På start krever HG en del rigging, mens PG'n er mye enklere.

Når det gjelder utstyr får man mye brukt nybegynnerutstyr forholdshvis billig, og prisene er ikke veldig forskjellig på HG og PG, men skal man kjøpe noe nytt så er nok PG det billigste.

Komplett nytt utstyr får man fra 20000 og oppover. Husk at hvis du skal handle brukt, så hør med noen med erfaring om du bør kjøpe det eller ikke, for det er mye drit å finne om man ikke har peiling. Samme gjelder forsåvidt når det gjelder nytt utstyr også, da det skal passe til deg som nybegynner, noe som er veldig viktig.

Det er færre HG piloter enn PG piloter i norge, noe som mest sansynlig skyldes at det er for lite satsning, og at det er færre som interresserer seg for dette.

Ta kontakt med en lokal klubb og bli med på en prøvedag for å finne ut om du liker det eller ei. Mange paragliderklubber arrangerer dette, men når det gjelder HG så er jeg litt usikker, men det er helt sikkert noen som har prøvedager for dette også.

Her er link til oversikt over klubber. Når det gjelder linker til deres websider, og kontaktinformasjon så står det noe, men i de fleste tilfeller regner jeg med at du finner det ved å søke på nett, om det ikke står noe info under klubben.

http://no.flightlog.org/fl.html?l=2&a=25&country_id=160

Lykke til med å få deg en ny og avhengighetsskapende hobby :)

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Takk for svar! Hvordan er det når jeg har tatt flygekurset? Kan jeg fly hvor som helst, og dra på langturer?

Jeg lurer også på hvordan det er med å komme seg opp i luften i norge, og om det er gode flyforhold her. Når jeg ser youtube-klipp fra norge, så starter folk på toppen av ett fjell, og seiler ned, mens i filmer fra andre land, så finner de seg en liten bakke, og bygger opp høyde til tusen meter over bakken?

Lenke til kommentar

Nøkkelordet er progresjon. Utdannelsen erlagt opp i fem trinn PP1-PP5, som tillater forskjellige ting etter at man har avansert i nivåer og vist sine praktiske og teoretiske ferdigheter for lokal instruktør. Man har ikke noe på langtur å gjøre før PP3, som bl.a. setter konkrete krav til flyturer og tid i luften.

Det er ikke nødvendigvis lokasjon, men tid på året — altså flyforhold, som hovedsaklig styrer hvordan man kan fly. Enkelte steder tilbyr bare heng (vindløft) mens andre også kan tilby varmluft som man kan nå høyt på. Selvfølgelig spiller stedets geografi inn, men forholdene avgjør uansett hva man får ut av plassene.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...