Cirkus Skrevet 22. februar 2011 Del Skrevet 22. februar 2011 (endret) Begynner med å dele opp i to bolker. Først en liten forklaring på fag og ett eksempel på oppgave. ---------------------------------------------------------------------------------------------------------------- Jeg holder på med et fag kalt "Social Media". Oppgaven går ut på å få karakterbegrunnelse basert på antall views vi får på en egenprodusert youtube video. Om ønskelig kan du se videoen her: Just Because... Personlig mener jeg denne videoen mangler vesentlige elementer for å ha det som skal til for å være en viral video (Wikipedia - Viral Video) ved at publikum ikke vil ha noen incentiver for å komme tilbake til denne videoen på bakgrunn av eksempelvis liten underholdningsverdi, nøytralt budskap, kvalitet etc. Det jeg ønsker tilbakemeldinger på er hva som gjør en video attraktiv for publikum (gjerne med eksempler dersom du har). Hvilke faktorer vil vi som publikum sette høyest? Jeg ser for meg visse faktorer som vesentlig sterkere enn andre: -Kunstnerisk kreativitet -Humor -Kvalitet (på selve bildet/lyd) -Tankevekkende/provoserende innhold ---------------------------------------------------------------------------------------------------------------- Jeg ser samtidig på "Social Media" som et meget viktig fag for fremtidige bedrifter samt enkeltpersoner i fremtiden. Ikke bare på grunn av promotering av seg og sin organisasjon men også som en viktig del av sikkerhet og vern mot for stor eksponering på nett. Tror det bare er ett tidsspørsmål før dette faget (om kanskje i et annet format, kommer til å bli implementert allerede i grunnskolen også i Norge). Dette fordi vi ser at sosiale medier overtar både den private og offentlige arenaen samtidig som den gir muligheter for enorm eskponering både på godt og vondt. Endret 22. februar 2011 av Cirkus Lenke til kommentar
Millennium Skrevet 2. mars 2011 Del Skrevet 2. mars 2011 (endret) Uten å ha lest noe særlig om "Viral Video", så vil jeg tro at om man skal kunne nå ut til mange må ha humor eller noe folk bryr seg om. Jeg synes ikke videoen du viser til har nok humor til å bli interessant, og den er heller ikke så spennende/engasjerende. Ut i fra hva jeg selv søker på, og ser venner og andre på skolen o.lign søker på tror jeg det ligger omtrent slik: Humor Kreativitet Kvalitet Engasjement Et eksempel: Pocahontas var en bra film når vi var små, og filmen er sikkert fin om man ønsker litt nostalgisk følelse. Men ved å være kreativ og morsom så har han som har dubbet deler av Pocahontas fått i underkant av 300 000 visninger på denne videoen! Et annet eksempel på en video med mange visninger, men begrenset gruppe interessenter: Selv har jeg en video på youtube med nesten 40 000 visninger. Intensjonen min var ikke å få flest visninger, men å hjelpe andre med et nettspill. Tittelen passer med noe en liten gruppe folk søker på, men har null verdi for andre. Angående det du skriver om "social media" som et fag i grunnskolen er jeg med på tanken. Media er over alt i dag, og jeg ser helt klart nytten for et år eller to med opplæring innenfor media på ungdomsskolenivå. Det var litt om det i samfunnsfag da jeg hadde det på u.skolen, men det er behov for mer når ungdom bruker media til så mye de gjør i dag. En av grunnene til at jeg ønsker et mediefag på ungdomsskolen er fordi unge trenger å bli opplyst om nyttet og farene man treffer igjennom media, og da er ikke to uker med media som tema i samfunnsfag nok! Endret 2. mars 2011 av OHof Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå