HesteHoven Skrevet 22. februar 2011 Del Skrevet 22. februar 2011 Hei Har opp i gjennom tiden opplevd en del humbug på pcen blant annet virus og bluescreen. Tanken min bak denne tråden er å lære meg hva jeg skal gjøre når disse fenomenene oppstår. Forstår hvordan jeg skal bruke virusprogrammet (som for tiden er Avira), men her om dagen fikk jeg virus. Jeg trykket "move to quarantine" og så kjørte jeg virus scan på pcen. Fant ett og trykket "remove". Jeg opplever nå at pcen er treigere og henger seg opp en gang i blant. Jeg har lest Submin sin virus guide og gjorde alt som sto på guiden. Fant ikke noe spesielt. Bluescreen er heller ikke lenge siden jeg fikk. Jeg fikk opp en melding som jeg googlet fra en annen pc og fant problemet og fikset det. Men noen ganger er ikke bluescreenen oppe lenge nok til at jeg kan lese hva som står der. Har ikke alltid lyst til å sende pcen på reprasjon, og heller ikke vente til jeg faktisk må det hvis jeg kan forebygge det. Så spørsmålene mine er: Etter jeg har fått virus, hva bør jeg gjøre annet enn å kjøre virusprogrammet? Etter bluescreen, hva gjør jeg? Lenke til kommentar
Lami Skrevet 22. februar 2011 Del Skrevet 22. februar 2011 (endret) Jeg vil nok si at det beste, uansett, er å kjøre datamaskinen i sikkermodus. Her hindrer du at programmer og eventuelle viruser som følger med programmer starter. Her kan det hende at bluescreenen gir seg, HVIS du er sikker på at det er eventuelle virus(er) som forårsaker dette (og ikke maskinvarefeil). Jeg vil nok først kjørt i sikkermodus, tatt forskjellige scanner med programmer og online scannere. Noen antivirusprogrammer du kan prøve er avast!, AVG osv. Noen online scannere kan være: HouseCall, F-Secure og Kaspersky. Jeg ville nok først tatt å prøvde online scannerne, og se om de finner noe. Endret 22. februar 2011 av Lami Lenke til kommentar
r2d290 Skrevet 23. februar 2011 Del Skrevet 23. februar 2011 Etter virus: følge veiledningen i signaturen min og poste logger. Å lære analysen bak disse loggene er en større jobb... Etter bluescreen: sjekk ut her: https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=919442 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå