Gå til innhold

NHH eller jus?

Bla_bla

Anbefalte innlegg

Vet at spesielt NHH er diskutert i massevis, men jeg prøver meg likevel.. Frem til nå har jeg vært ganske sikker på å studere på NHH. I det siste har jeg derimot også begynt å vurdere jus, og har derfor en del spørsmål. Grunnen til at jeg har begynt å tvile på NHH er "revisordelen". Består mye av undervisningen av regnskap osv? Synes dette høres litt kjedelig ut, sammenlignet med "de store spørsmålene" (rentenivå, inflasjon osv.), hehe. Og er matematikken vanskelig? Så over til jus. Er det så teoretisk og kjedelig som noen skal ha det til? og hvor høyt er karakterpresset? Fint om noen med bakgrunn fra studiene kan komme med mer generelle erfaringer i tillegg! Takk

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Så over til jus. Er det så teoretisk og kjedelig som noen skal ha det til? og hvor høyt er karakterpresset? Fint om noen med bakgrunn fra studiene kan komme med mer generelle erfaringer i tillegg! Takk

Juss er et ganske kjedelig studium, men trøsten kommer når du skal begynne å jobbe som jurist. Arbeidsdagen som jurist/advokat/dommer er som regel spennende, og ingen dag er eksakt lik.

Karakterpresset er til tider sykelig, da noen studenter (stort sett førsteårsstudenter) tror at man er fullstendig udugelig på arbeidsmarkedet dersom man ikke har minst B i snitt. Dette er et godt stykke i fra sannheten, heldigvis. Ifølge deres rykter er det kun 5-10% som får jobbe som enten advokat- eller dommerfullmektig etter endt studium. Videre må man huske at gjennomsnittet ligger på D/C, det er her de fleste kandidatene havner. Karakterer betyr altså ikke alt, med mindre du ønsker å starte på toppen av stigen allerede den dagen du forlater universitetet. Etter din første arbeidsstilling er det i grunnen ingen som etterspør karakterer lenger. Hva du fikk i karakter er irrelevant for en advokat som kan ha opptil flere tiår med jobberfaring. Da vektlegges heller andre ting. Erfaring innenfor yrket, hvilket firma du har jobbet hos, hva slags klientportefølje du har, dine "bragder" som advokat osv osv.

Endret av SLIguy
Lenke til kommentar

Høres ut som d u vet hva du snakker om SLiguy! Hvordan og hvor lagn er en vanlig dag da? Antall sider som skal leses er vel enormt, og etter hva jeg har lest andre steder er det ikke så pugge-preget som mange vil ha det til. Men det må vel til, i større eller mindre grad?

Lenke til kommentar

Hvor mye du leser og hvordan du ønsker å jobbe med læringskravene er opp til deg selv. En god del må selvsagt pugges, men mye går også ut på forståelse og fornuft. Du må ha evnen til å kunne kikke opp av boken for å se hvordan jussen ser ut og fungerer i det praktiske liv. Juss er tross alt et praktisk fag.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...