Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Bestevenn eller god skole?

Anbefalte innlegg

Hei.

TRENGER HJELP! :(

Går på Studiespess VG1 akkurat nå men har et stort dilemma. Nå skal jeg søke til Vg2 men vet ikke om jeg skal fortsette å gå på den gode skolen jeg er inne på nå eller gå på en skole med dårlig rykte sammen med en bestevenn.

Bestevennen min og jeg har vært venner siden 1 klasse. Vi har samme humor, skal ta samme fag, har lyst på noelunde samme jobb og vi trives veldig godt sammen. Gjennom hele ungdomsskolen fant vi på rampestreker og køddet oss i mange timer og det var gøyt. Men den skolen han går på har et dårlig rykte. Spesielt dårlig rykte for lærerkreftene. Men han sier de han har nå er ok og han trives godt der.

Eller så kan jeg gå på den skolen jeg går på nå som er en skikkelig god skole med gode lærekrefter. Når jeg kom her så kjente jeg ingen i min klasse og det tok litt tid før jeg kom HELT inn i klassen. Jeg har sånn 4 venner fra ungdomskolen og 2 venner eg har blitt skikkelig godt kjent med i paralellklassen min og eg vet at de skal ta noen samme fag som meg til neste år. Jeg har jo selvfølgelig venner i min klasse også men ingen jeg kan kødde skikkelig med, sånn som jeg gjør med bestevennen min.

Bestevennen min kommer jo over disse på en måte så jeg hadde ikke blitt bare p.g.a de. Men det er noe med skolen som jeg liker.

Jeg begynte ikke på denne skolen av fri vilje men mine foreldre lar meg bytte skole om jeg virkelig vil. Og jeg har helt siden jeg begynte sagt til vennen min at jeg skal bytte skole, så en uke før søking ombestemmer jeg meg.

Plis ikke si at jeg skal ''følge hjerte'' eller noe sånt. Gi meg et synspynkt, råd, hva som helst :D Takker på forhånd :D

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

For all del, ikke undervurder kvalitet på lærerne. Tro meg, du mister raskt lysten til å lære med en elendig lærer, selv om du har en viss interesse for faget. Jeg sitter selv i den situasjonen at over halvparten av mine lærere er mildt sagt udugelige, og selv om jeg begynte med stor iver i høst på studiespesialisering har interessen min bare sunket og sunket for alle fagene bortsett fra de hvor jeg har kompetente lærere.

Lenke til kommentar

Jeg har egentlig ikke så mye med hva du velger, men jeg ville gjort det som er mest fornuftig: Å droppe bestevennen din og gå på den beste skolen. Venner er noe som kan komme og gå, for meg ville det ikke et problem å miste kontakt med denne kameraten din. Å ofre for mye/investere for mye, tror jeg dessuten kan være ødeleggende for forholdet mellom dere. En skole, en god skole, er noe som er sjeldent og du burde uten tvil velge det. Utdanningen din vil forfølge deg resten av livet. I tillegg øker du sjansene for å få en utdanning du trives med. Det er tragisk å måtte jobbe flere timer av døgnet sitt på noe som er kjedelig. Jeg ville blitt veldig ulykkelig om jeg skulle bruke store deler av livet mitt på det.

Ikke det at venner er negativt, langt ifra. Venner gir deg godt humør og øker livskvaliteten. Men når du begynner å vurdere venner ovenfor utdanning er det på tide å tenke seg godt om, noe jeg tror du gjør, ettersom du ønsker råd.

Jeg kan ikke snakke for deg siden vi er to forskjellige personer. Du kan være en som ikke bryr deg om skole, og da er ikke det jeg sier til stor betydning. Jeg vet om mange som prioriterer venner mye høyere enn skolearbeidet, og det går nok bra med de. Vi lever tross alt i et av verdens beste samfunn og det å finne en arbeidsgiver er ikke særlig vanskelig.

Lenke til kommentar

Jeg sitter selv i den situasjonen at over halvparten av mine lærere er mildt sagt udugelige, og selv om jeg begynte med stor iver i høst på studiespesialisering har interessen min bare sunket og sunket for alle fagene bortsett fra de hvor jeg har kompetente lærere.

Tja hvis over halvparten er "udugelige" bør du kanskje se på deg selv først.

Lenke til kommentar

Se på meg selv først? Hva skulle det bety?

Liker også hvordan du brukte anførselstegn rundt "udugelige", som jeg tolker som at de aktuelle lærerne gjør en helt grei jobb, bare jeg som mener feil. Jeg hadde glimrende lærere på ungdomsskolen, så jeg vet forskjellen på en kompetent og en inkompetent lærer - dersom man ikke takler at en elev har en annen mening enn deg (som jeg forøvrig prestenterte på en høflig og fin måte) uten å være på nippet til å slå til eleven, er man ikke ment for læreryrket.

Edit: diskusjonen skal uansett ikke tas i denne tråden.

Endret av Cellon
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...