Gå til innhold

Merkelig Feedback på Gitar

Andrepus

Anbefalte innlegg

Hei :)

Har kjøpt en Gibson Explorer Low Down Rocker 7 Strenger for ca 2-3 måneder.

Først av idag opplevde jeg en utrolig rar feedback når jeg skrur gainen opp, dette er samme innstillinger som jeg hadde bare et par dager siden og da var det ingen feedback på samme volum.

Denne feedbacken er når jeg ikke spiller og demper strengene, og den forsvinner ikke før jeg begynner å spille igjen.

Har dette kanskje noe å gjøre med at denne gitaren var tilkoblet en rørforsterker som røyk?

Forsterkeren røyk når noen beggynte å tukle med OHM instillingene bakpå. Så jeg lurer på om det kan ha oppstått en feil i gitaren pga det?

Eller er det pga jordingsfeil?

Eller er det bare gamle batterier i EMG pickupsa?

PS: Har prøvd å bytte jack, samme feedback.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Gratulerer med fet gitar.

Høres ut som du snakker om hum.

Hva skjer om du benytter en annen gitar på den samme forsterkeren?

Eller benytter din gitar på en annen forsterker?

*Edit*

Hvilken gitarforsterker benytter du?

Endret av proaudio
Lenke til kommentar

Jo takk! :) flott gitar dette.

Vet ikke helt hva jeg skal kalle det, er vertfall en rar piping. er ikke summelyd, er høy piping. Har prøvd andre gitarer på forsterkeren, også med EMG pickups og det er ikke noen form for "feedback" som med denne gitaren.. dette skjedde plutselig en dag med en gang jeg slo på forsterkeren.

Feedback'en blir bare høyere og høyere hvis jeg ikke spiller, noe som ikke brukte å skje før.

Bruker en Ibanez TBX 150 H topp og et Marshall 2x12 kabinett

Lenke til kommentar

Hmm, så det du sier er at det var en annen forster enn den du bruker som røyk?

jeg ser ikke for meg at det er gitaren det er noe feil med, så jeg regner med at det er forsterkeren.

Har du prøvd forsterkeren i forskjellige rom/stikkontakter? Det kan være at du har utstyr koplet til kursen som generer denne tonen; dermed inteferer med gitarforsterkeren din. Er den koplet til en jordet kontakt? Kan du prøver den på en annen kurs, f.eks badet?

Lenke til kommentar

Nei, den forsterkeren som røyk var min splitter nye mesa boogie dual rectifier.. røyk etter 1 time.. denne toppen jeg bruker nå er en topp jeg har hatt i 2-3 år, og den har aldri gitt slik feedback.. og denne feedbacken kom bare av 7 strengeren, noe som også var nytt.

Tok toppen med i rockebrakka og prøvde den der, samme problem :s

Lenke til kommentar

har du noen mulighet for å "ta opp" ulyden?

Har du mulighet for å åpne gitaren din og se hva av elektronikk Gibson har puttet inn?

Det sitter som regel en liten kondensator mellom volum og tonekontrollen. På dyre gitarer sitter det ofte en kondensator på volumknappen mellom lederen og jord. Det kan hende (ikke at jeg har hørt om det før) at en av disse har fått seg en smell og oscillerer en høyfrekvent tone....

Litt vanskelig å si uten å ha hørt lyden, ei heller sett gitarens elektronikk.

Lenke til kommentar

Vil helst ikke begynne å plukke i gitaren ettersom jeg ikke har serlig peiling på elektronikken, og garantien forsvinner når jeg åpner noe som helst.

Har sendt inn gitaren nå, så håper at feilen blir oppdaget og fikset.

Lyden er som vanlig feedback lyd når du slipper alle strengene og stiller gitaren mot forsterkeren. Bare denne endrer ikke på lyden når du rører gitaren, denne feedbacken holder på samme lyd hele tiden til jeg begynner å spille, med en gang jeg slutter å spille så stopper lyden.

Takk for svar btw :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...