Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Hvor får man kjøpt LED rygge-lys i Norge?

aklla

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg har brukt mye LED i bilen min, og min erfaring med LED, iallefall i tåkelys så lyser de MYE mindre enn vanlige pærer. Så er redd for at det vil se bra ut (xenon hvit lys), men du har mye mindre lys bakover.

Utseende og lys-styrke er mindre viktig...

Lenke til kommentar

På store biler er jo LED lys bak kommet for lenge siden. Tror at det er store fordeler med LED lys da disse består av mange små 'LED-pærer', dermed unngår man at alt blir helt mørkt ved pærebrudd. Men selvsagt må antall 'LED-pærer' gi nok lys slik at dem kan erstatte tradisjonelle lyspærer.

Det er jo ikke så fryktelig vanskelig å lage slikt selv. Først lage ett print-plate som passer inni dekslet du skal bytte til LED. Enten du bruker laberatorium typen, som du ikke trenger å etse, eller du etser. Deretter skaffe deg hvite LED og lodder dem på. Du må koble både i serie og prallell...

Lenke til kommentar

Biltema har LED pærer. Har en varmhvit farge. Stygg farge spør du meg.

Torshov selger LED pærer (solgte iallefall). De jeg kjøpte der varte i 2-3uker før de sluttet å lyse (Parklys pærer).

dioder.no selger mye diodelys. De har stort utvalg og hørt mye bra om de.

Og om du klarer å vente i 3-4uker så er ebay tingen. Der finner du det meste, til ca 25kr pæra med frakt

Lenke til kommentar

Jeg ville MYE heller montert Xenon i ryggelysa enn å montere LED pærer. En 35W H3 eller H1 xenonpære er relativt lett å få festet i ryggelysa på de fleste biler. Og det avgir ikke stort mer varme enn standard 21W ryggelyspærer gjør da en mye større andel av effekten er avgitt som lys av Xenon, så reflektorene skal være trygge.

Et sett med 35W H3 er ikke dyrt, jeg selger blandt annet disse til 500 kr/sett og da følger det med ballaster, plug & play ledningsnett og pærer til 2 lamper. I 4300 Kelvin så lyser dette helt hvitt, altså det ser bra ut, holder mye lengre enn vanlige pærer og det lyser mye bedre. Sånn at du faktisk ser noe når du rygger :).

LED har etter min erfaring ikke kommet langt nok enda til å lyse like bra som halogenpærer. Har blitt skuffet hver gang jeg har prøvd blinklys/parklys/baklys osv.. i LED.

Lenke til kommentar
LED har etter min erfaring ikke kommet langt nok enda til å lyse like bra som halogenpærer. Har blitt skuffet hver gang jeg har prøvd blinklys/parklys/baklys osv.. i LED.

Noe av LED pærene lyser faktisk bra. Jeg har testet ut mye LED på bilen min. Interiør belysning i LED lyser MYE kraftigere enn vanlig halogen. (Avlange pærene) Har slike i taket og på skiltene. Lyser opp ekstremt bra.

Parklys i LED lyser ca like bra. Lyser jo opp lykta (Kommer jo helt ann på LED pæra du setter inn) Grøftelys kan ikke sammenlignes. Der lyser ikke LED pærene nok. De lyser opp lykta, lik farge som xenon lys, men "ingenting" av lyset kommer på veien.

Men LED i ryggelysene ville jeg aldri satt inn. Jeg har sota ruter på bilen bak (originalt), og ser nesten ingenting ut igjennom vinduene da jeg skal rygge. Så gjør som ChrML anbefaler, sett inn xenon kit så får du bra med lys bakover.

Lenke til kommentar

Jeg ville MYE heller montert Xenon i ryggelysa enn å montere LED pærer. En 35W H3 eller H1 xenonpære er relativt lett å få festet i ryggelysa på de fleste biler. Og det avgir ikke stort mer varme enn standard 21W ryggelyspærer gjør da en mye større andel av effekten er avgitt som lys av Xenon, så reflektorene skal være trygge.

Et sett med 35W H3 er ikke dyrt, jeg selger blandt annet disse til 500 kr/sett og da følger det med ballaster, plug & play ledningsnett og pærer til 2 lamper. I 4300 Kelvin så lyser dette helt hvitt, altså det ser bra ut, holder mye lengre enn vanlige pærer og det lyser mye bedre. Sånn at du faktisk ser noe når du rygger :).

Skulle gjerne montert Xenon, men problemet er varme.

Vistnok ødelegger varmen fra ryggelyset glasset, nytt glass koster ~2000, det er ikke en kostnad jeg har lyst til å ha alt for ofte...

At jeg ser lite når jeg rygger får jeg bare leve med, skjeldent jeg rygger på steder det ikke er opplyst uasett.

Endret av aklla
Lenke til kommentar

Hvor varm tror du en 35W xenon pære blir?

Vanlig sitter det en 21W gjødepære der? Xenon pæra blir kanskje like varm som glødepæra. Og du bruker vel aldri å rygge i mer i 1, 2min?

Og la si bil produsenten har lagt til litt margin på reflektor og huset. Si den kanskje klarer 30W. Og 35Watt xenon pære blir aldri 35Watt "varm". Er mindre varme i xenonpærer

Lenke til kommentar

Vil tippe en 35W xenon pære blir like varm som en 21W glødepære, og så lenge 21W glødepære er nok til å ødelegge glasset blir det ikke bedre av at en 35W xenon pære kan gjøre det samme...

35w xenon blir mye varmere en du tror, det er en grunn til at de bruker kvartsglass i dem. En 21w glødepære lager ikke så forferdelig mye varme, en skal ha ryggelysene på en god stund før at det blir varme av betydning. Uansett xenon i ryggelysene er en tåpelig ide.

Du har ikke så mange muligheter, har du bare 1 ryggelys orginalt så kan du montere et til, har du allerede 2 ryggelys så kan du sette opp 1 eller flere arbeidslys over egen bryter. Men regner med at inngen av disse forslagene er aktuelle for deg. Når det gjeller skikkelige led pærer på BA15S sokkel så er det nesten bare å glemme her til lands...

Lenke til kommentar

Mye kreative løsninger her ja, vet ikke helt hvor jeg har gitt uttrykk for at jeg har lyst til å ha noe hjemmemekka løsninger, men å montere lys under bilen, arbeidslys eller på en eller annen måte få inn ett ekstra ryggelys er nok uaktuellt.

har ikke plass til noe av det som er nevnt på bilen heller...

Lenke til kommentar

Er du villig til å se utenfor norges grenser så får du tak i ganske så kraftige led pærer, men hvor godt de fungerer kommer litt ann på hvordan ryggelyset ditt er konstruert. Hvilken bil er det snakk om?

Er ryggelyset knøttlite så er det best med en led pære som "skyter" fremover.

U3824APAIR.jpg

Har du et høvelig stort ryggelys så er det best å bruke en slik en

U382WW24.jpg

Sistnevnte kan du kjøpe hos Ultraleds, har den varmhvite utgaven selv og den ga mye bedre lys en den orginale 21w pæra. Den kaldhvite er enda sterkere.

Lenke til kommentar

Får vel bestille fra Ultraleds :)

Tror jeg får plass til det nederste, men, som sagt, veldig skjeldent jeg rygger på steder det ikke er opplyst, så lys-styrken har ikke så alt for mye å si...

Det er snakk om en Smart Roadster Brabus Exclusive

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...