Pennywise Skrevet 22. februar 2011 Del Skrevet 22. februar 2011 (endret) Problemet jeg nå skal beskrive er så merkelig at jeg egentlig ikke regner med å finne en løsning, men jeg har gått helt tom for ideer selv, så jeg prøver allikevel. Jeg har en ADSL2-linje fra NextGenTel på 4,5Mbit/1Mbit. Pga. lang linjelengde har jeg ikke mulighet til å få så mye høyere hastighet, men det er ikke poenget. Modemet, av typen Inteno 5668B er satt i bridge med en Dlink DIR-655. Til denne er det koblet til en stasjonær PC, en bærbar PC og en mediespiller (Popcorn Hour), alt via ethernet cat5. Jeg bruker kablet nettverk også til den bærebare maskinen da jeg overfører store mengder data fra denne på daglig basis, samt streamer HD-materiale til Popcorn Hour-maskinen. Her er også problemet. Det viser seg at hvis den bærbare maskinen kobles til nettverket via ethernet, dropper internetthastigheten på alle enheter som er tilkoblet. Ikke bare dropper hastigheten, men modemet re-synker på en lavere hastighet. Jeg la merke til dette for et par uker siden da strømforsyningen til min laptop tok kvelden (denne maskinen står på 24/7) slik at jeg måtte få tak i en ny. Dette tok ca en uke. I denne perioden merket jeg at jeg plutselig fikk nærmere 1Mbit mer ned enn jeg hadde hatt før. Jeg tok dette som et tegn på at Telenor hadde gjort noen forbedringer i nettet (mindre støy). Men da jeg fikk den nye strømforsyningen til min bærbare maskin og fikk koblet denne på nettverket igjen, mistet jeg denne nye hastighetsboosten igjen. Etter mye om og men kom jeg fram til at så snart jeg plugger nettverkskabelen inn på denne maskinen, faller internetthastigheten dramatisk. Hvis jeg kobler til via WLAN, fungerer alt som normalt. Det jeg har prøvd er: 1. Et annet nettverkskort, et gigabit expresscard-kort med et helt annet brikkesett. Ingen forskjell. 2. Annen nettverkskabel. Ingen forskjell. 3. Formatert og lagt inn Windows 7 på nytt. Ingen forskjell. 4. Koblet en switch mellom laptop og ruter. Ingen forskjell. 5. Koblet ut Dlink-ruteren og koblet meg direkte på Inteno-ruteren fra NGT. Ingen forskjell. 6. Koblet en switch mellom laptop og NGT-ruter. Ingen forskjell. 7. Fått en ny Inteno-ruter fra NGT, med nyere firmware. Ingen forskjell. 8. Koblet opp en Thomson 585i-ruter (typen NGT brukte før) som jeg hadde liggende. Suksess! Denne fungerer fint både alene opp mot laptop, og i bridge med DIR-655. Det er da fristende å tenke seg til at det er et eller annet merkelig kompatibilitetsproblem mellom nettverkskort og Inteno-ruteren, men hvorfor i F*** fungerer det ikke da som normalt med expresscard-kortet? En annen ting som er viktig å få med seg er at det har fungert fint før. I april i fjor mistet jeg plutselig rundt 0,8Mbit over natta. Jeg antok da at det rett og slett var mer støy på linja, men jeg ser nå at var dette problemet som slo inn da. En annen ting er at nettverkshastigheten i seg selv er OK. Jeg makser ut 100Mbit-kortet greit, og gigabit expresscard-kortet får jeg rundt 60MB/s fra. Nettverksmessig er alt dermed tilsynelatende greit. Hvorfor bruker du bare ikke Thomson-modemet og er fornøyd, spør du kanskje da? Vel, dette modemet synker en del lavere enn Inteno-modemet gjør når alt fungerer som det skal, dvs med laptop utkoblet. Jeg ønsker dermed å bruke Inteno-modemet om mulig. Så... er det noen som kan komme med noen forslag til noe mer jeg kan prøve? Evt. hva i alle dager som er galt? Endret 22. februar 2011 av Pennywise Lenke til kommentar
mryia Skrevet 22. februar 2011 Del Skrevet 22. februar 2011 Skjer dette også om du ikke har laderen til den bærbare tilkoblet når du kobler til ethernet? Lenke til kommentar
Pennywise Skrevet 22. februar 2011 Forfatter Del Skrevet 22. februar 2011 Batteriet på denne maskinen er dessverre fullstendig dødt, så det får jeg ikke testet. Prøvde nettopp å koble maskinen på en annen, jordet kurs. Men heller ikke det ga noe utslag. Støy av en eller annen art er vel muligens den mest plausible forklaringen, da det må være den eneste ytre faktor som kan få et modem til å synke på en lavere hastighet. Vanvittig merkelig problemstilling i alle fall! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå