Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Trenger hjelp! Temp måleren hopper til himmels!

SuBWoofeR

Anbefalte innlegg

Har en toyota carina 93 mod, og i morges når jeg kjørte til jobb, hoppet temp måleren til rødt nivå og litt mer. Snudde og kjørte til Shell og kjøpte frostvæske og fyllte på med en gang.

På vei til jobben, og hjem igjen senere, ble bilen aldri varm.

Når jeg så kom hjem igjen, sjekket jeg kjølevæskenivået, og det var tomt.

Fyllte på igjen, og så etter lekkasjer, men så ingenting.. Bilen gikk på tomgang i ca en time, og væskenivået holdt seg stabilt. Klimaanlegget spyttet ut vekselvis iskald og varm luft.

Etter dette tok jeg en 5-minutters kjøretur igjen, og da var det tomt..

Hva kan dette være? Oljen er svart og fin, og skal kjøre til Trondheim i helga :/

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ta den ut av bilen, og kok opp vann mens den ligger oppi. Ved ca 87-92 grader vil den åpne seg. Men den er såpass billig, så er like greit å bare kjøpe ny og bytte.

En annen ting det kan være er luft i anlegget. Luft bobler. De kan få bilen til å koke. Og ikke varme i anlegget

Lenke til kommentar

Håper det er noe enkelt, og ikke toppakningen som har røket.

Skal sjekke termostaten i morgen, men kan den gjøre sånn at alt vannet forsvinner? På 5 minutter?

Og hvordan fjerne luftbobler? Jeg spør bare, dumt å ta sjanser :)

Nei, termostaten spiser ikke kjølevæske :dribble:

Vannet må nødvendigvis forsvinne et sted. Enten lekker det ut et sted så det drypper på bakken, eller går det inn i motoren, og der kan det havne 2 steder: Enten i oljen, og da blir den beige på farge ganske umiddelbart. Siden oljen din er svart, så er det ikke der. Da har du igjen at det går inn i tennkammeret, og derved ut eksosen. Da skal du kunne se at eksosen din er hvit av vanndamp. Bensinmotorer (gjetter det er det du har i din?) avgir gjerne en del damp/hvit røyk, spesielt ved kald/halvvarm motor, men har du lekkasje så vil du tydelig se at det kommer uforholdsmessig mye mer hvit røyk enn vanlig.

En defekt termostat gjør (som regel) ikke annet enn at du har problemer med å få høy nok temperatur, men så akutt skadelig er det ikke. Langt verre er det at du kjører med lite/ingen kjølevæske. Du kan ødelegge motoren totalt! Så gjør deg selv en tjeneste og finn lekkasjen før du kjører mer med den :thumbup:

Lenke til kommentar

La merke til eksosen når den gikk på tomgang tidligere ja, men om den var så mye hvitere enn vanlig eksos tenkte jeg ikke over.

Bakken under bilen er tørr og fin, det er derfor jeg frykter at det er toppakningen :/

Det merkligeste der vel at frostvæska ikke forsvinner når bilen går på tomgang, men bare når jeg kjører :S

Lenke til kommentar

Var nettopp ute og sjekket, er mørkt ute så jeg tør ikke konkludere med noe enda.

Startet bilen, den var kald og god. Nesten ingen eksos.

Sjekket frostvæskenivået igjen, og det var like tomt som tideligere. Etter jeg hadde fyllt opp, kom det plutselig mye mer eksos, og den var ganske hvit i farge. Om den var mer hvit enn normalt tør jeg ikke si.

Bestiller en diagnosetime på verksted i morgen tenker jeg. Der røk sparepengene mine :/

Lenke til kommentar

Kjørte bilen til verkstedet i morges, og etter jobb stakk jeg innom.

Det viste seg at vannpumpa var gåen! Heldigvis var det ikke værre.

En anne ting var jo at de hadde begynt å reparere.. jeg ville jo ha prisantydning først.. men men, får se når regningen kommer :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...