Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Klassisk jordingsfeil som jeg ikke finner løsning på


samaron

Anbefalte innlegg

Hei hei!

 

Har et klassisk jordingsproblem i bilen min. Det velkjente "turbosuset", samt en konstant "dirrelyd" i høyttalerne og forsterkere som går i protection om jeg skrur opp volumet. Kommer tilbake om jeg skrur ned igjen. Begge forsterkerene kobler ut, begge har samme jordingspunkt.

 

Litt om oppsettet:

Bil: Skoda Felicia 2000 modell, stasjonsvogn

Forsterkere: Xelent TX4.60 og CADENCE ZRS-3002, brokoblet

Subwoofer: Ground Zero GZRW38SPL

Frontsett: Audiobank TC5000

6x9er bak: Xelent C4 XC 690

Spiller: Kenwood KDC-W4644U (oppgraderes til en Kenwood KDCBT60U i morgen http://www.iceaudio.no/index.php?func=varer&vnr=20042 )

Kondensator: 1,2F

 

Høyttaler og signalkabler ligger på høgre side av bilen og strøm på venstre side. Jordingspunktet er et av stroppefestene i bagasjeromsgulvet. Har slipt vekk lakken slik alt får direkte kontakt med stålet i gulvet og bolten er byttet ut med en av stål samt stålskive. Var noe lakk lignende greier på den originale bolten.

 

Var nettopp ute og målte motstandsverdien mellom jordingspunktet og batteriet med mitt splitter nye Fluke 177 multimeter. Jeg målte 0,4 ohm. Målte motstandsverdien også i ledningen fra batteriet til proben, og fikk 0,1-0,2 ohm på den. Slik jeg har forstått det så skulle vel egentlig alt under 0,5 ohm være bra. Eller er 0,4 ohm for dårlig?

 

 

Må bare føye til noe ekstra. Har nettopp oppgradert litt. Tidligere oppsettet var følgende:

Forsterkere: Xelent TX4.60, to av kanalene brokoblet til subwoofer

Subwoofer: Xelent Dobbel RCD10

Frontsett: Audiobank TC5000, gikk direkte på spiller

6x9er bak: Xelent C4 XC 690

Spiller: Kenwood KDC-W4644U

 

Jordingsfeilen var der da også, men brydde meg ikke noe om det siden ulydene ikke var fremme, bare bak. Subwooferen var heller ikke så kraftig, så forsterkeren koblet aldri ut. Så er bare den Cadence forsterkeren, Ground Zero subben og kondensatoren som er tilføyet.

Endret av samaron
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kondensatoren kunne du spart deg for, for den har du ikke bruk for. Du sier du har brokoblet forsterkeren, så da regner jeg med at du har seriekoblet suben?

 

Ulydene er kun på høyttalere som er koblet til forsterkerene? Har du i tilfelle testet å jorde ytterste delen av signalkabelen?

 

Fjern kondensatoren du, så utelukker du at den skaper ekstra problemer, også oppgraderer du kablene mellom batteri og dynamo (pluss), og mellom batteri og chassie (jord)

Lenke til kommentar

Subben er 2x2 ohm, så den er seriekoblet, ja. Har også prøvd det med å jorde kappen på signalkabelen direkte til jord. Da blir ulydene enda høyere/forsterket.

 

Kondensatoren fungerer som et slags koblingspunkt. Visstnok skulle det spare meg for en del penger siden jeg da slapp å kjøpe noen koblingsblokker. Kan prøve mitt beste å koble den ut og se om det gjør noen forskjell. Ulydene er som sagt de samme nå som før jeg koblet i kondensatoren, sammen med den nye forsterkeren og subben. Hører de tydeligere nå siden de lydene også kommer i frontsettet siden det ble flyttet fra spilleren til forsterkeren.

 

Kan vel også nevne at jeg har montert en ekstra 30-40 kvadrat ledning fra minus på batteriet til chassiet. Skal snakke med en profesjonell aktør i morgen. Forhåpentligvis finner jeg ut noe da.

Lenke til kommentar

Blir nok en Kenwood spiller som nevnt. Ledningene er knyttet etter de spillerne, men andrevalget er Pioneer. Tror jeg lenket til spilleren jeg skal kjøpe i første post.

Hadde en Sony spiller i min forrige bil, ikke noe jeg ønsker å ha nå eller i fremtiden.

Lenke til kommentar

Da var anlegget i orden. Problemet var dårlig gjord. Antagelig er gulvplaten limt sammen med resten av chassiet, som førte til dårlig jord. Motstandsverdien økte drastisk med en gang det ble satt last på punktet. Jordingen ble flyttet fra gulvet til festet til selen.

 

Kjøpte også ny spiller, så nå gjenstår det bare et nytt batteri. 45 Ah var litt lavere enn jeg trodde jeg hadde. :roll: Hvor kraftig er anbefalt til en 1200 watt RMS klasse AB forsterker?

Endret av samaron
Lenke til kommentar

Har ikke oppgradert ledningen mellom dynamoen og batteriet, enda. Kan dette gjøres uten å skru ut dynamoen? Hvis det, så kan jeg se litt på saken en dag. Smertefull prosess nok ved å bytte vannpumpe, da måtte motoren ut av bilen for å få det til. Har en følese av at dynamoen ikke kan bli like lett som det ser ut til da, hehe. Som sagt har jeg satt på en 50 kvadrat eller noe lignende fra negativ pole på batteriet til chassiet. Original ledningen var 10 kvadrat eller mindre. :p

 

Er det batteriet et av de gelé greiene siden den kan lades ut, uten at det ødelegger det?

Lenke til kommentar

Har ikke oppgradert ledningen mellom dynamoen og batteriet, enda. Kan dette gjøres uten å skru ut dynamoen? Hvis det, så kan jeg se litt på saken en dag. Smertefull prosess nok ved å bytte vannpumpe, da måtte motoren ut av bilen for å få det til. Har en følese av at dynamoen ikke kan bli like lett som det ser ut til da, hehe. Som sagt har jeg satt på en 50 kvadrat eller noe lignende fra negativ pole på batteriet til chassiet. Original ledningen var 10 kvadrat eller mindre. :p

 

Er det batteriet et av de gelé greiene siden den kan lades ut, uten at det ødelegger det?

 

Det kan du fint gjøre uten å skru ut dynamoen ja, bare koble på en ekstra ledning sammen med den som ligger der orginalt, det pleier å være plass på bolten til pluss der

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...