Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Kjøp av varebil

Anbefalte innlegg

Har nettopp kjøpt meg leilighet, og ser derfor etter en jobb med bedre inntekt. Det aller letteste valget er å kjøpe en varebil og begynne å kjøre for et budfirma. En kompis av meg flytter til sommeren, og jeg har fått tilbud om å kjøpe hans bil, en 1999 HiAce 2.4D (merk ikke turbo) som har gått 100 000km ca. Den er komplett med logoer så jeg slipper å tenke på det, og er i tillegg i ok stand. Han skal ha rundt 50 000 kr for den. Jeg har et par aversjoner mot å kjøpe en HiAce:

- Den bråker noe voldsomt, selv om den er ekstra støyisolert

- Den er veldig treg

- Elendig når det er glatt

- Den har ikke to-delt bakdør, som gjør inn/utlasting av paller til et problem

Budsjettet mitt er enda uvisst, da jeg ikke vet hvor mye jeg sitter igjen med etter å ha flyttet inn, men jeg anslår det til over 100 000, pluss det jeg får for Preluden. Jeg kunne i utgangspunktet tenkt meg så stor og ny bil som mulig, men en Sprinter/Crafter ligger en god del over mitt budsjett. Jeg har sett litt på Transporter, der man får en fin en til under 100 000. Siden jeg skal drive bilen selv, er driftsikkerhet av ypperste viktighet. Jeg har fått høre at Transit, Trafic, Boxer, Primastar og Vivaro har et dårlig rykte angående dette. Noen som vet noe mer spesifikt?

Jeg vet at varebiler ikke er så populære på forumet, og folk har gjerne ikke så mye kunnskap om de, men all hjelp er nyttig. Og angående Transporter, så er det 1.9 TDi som er mest aktuelt, jeg har både hørt gode ting og negative ting om motoren.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tja, det er vel vanskelig og komme fra at en Hiace antagelig gir minst problemer, dog så har den endel andre svakheter som du har listet opp.

Jeg hadde nok kanskje gått for den du har på hånd hvis den er så bra og velholdt som du sier, du kan jo bytte den så fort du ser hvilken inntjening du får.

De du lister opp av andre merker er jo massesolgte biler i resten av Europa, hvis de er ubrukelige så som mange Nordmenn hevder så er det ytterst merkelig at de fortsatt er i salg.

VW Transporter er vel heller ikke kjent som noen ûbersolid varebil men den er nok grei nok så som de fleste du har listet opp, bra vedlikehold er gjerne nøkkelen til lave kostnader uansett merke.

Sånn utover bilen, har du drevet som selvstendig før?

Satt opp noe budsjett?

Lenke til kommentar

Kjørte en slik hiace i dag, og det gikk absolut ikke fort!

Men den hadde to sidedører og vindu i begge, så hadde veldig god utsikt. Mye bedre enn i caddyen min uten vinduer bak. Min anbefaling er iallefall å kjøpe noe med vinduer ;)

Lenke til kommentar

Tja, det er vel vanskelig og komme fra at en Hiace antagelig gir minst problemer, dog så har den endel andre svakheter som du har listet opp.

Jeg hadde nok kanskje gått for den du har på hånd hvis den er så bra og velholdt som du sier, du kan jo bytte den så fort du ser hvilken inntjening du får.

De du lister opp av andre merker er jo massesolgte biler i resten av Europa, hvis de er ubrukelige så som mange Nordmenn hevder så er det ytterst merkelig at de fortsatt er i salg.

VW Transporter er vel heller ikke kjent som noen ûbersolid varebil men den er nok grei nok så som de fleste du har listet opp, bra vedlikehold er gjerne nøkkelen til lave kostnader uansett merke.

Sånn utover bilen, har du drevet som selvstendig før?

Satt opp noe budsjett?

Takk for svar!

Og nei til begge spørsmålene dine :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...