samanta1 Skrevet 22. februar 2011 Del Skrevet 22. februar 2011 (endret) Hei For en mnd siden solgte jeg bilen min for under 10000, kjøper klager på den og vil heve kjøpet, nå har jeg fått brev står ( varsel før forliksrådet )hun vil at jeg skal betale pengene tilbake og betale 860 kr for saken og 1400 kr som hun brukte siden hu vær hos bilverksted på grunn av feil som bilden hadde som jeg ikke viste om. vi har ingen kontrakt kunn kvittering på at jeg fikk pengene ( kontant ) det vær 8000 kr. Hva bær jeg gjøre nå ? hvem jeg må snakke med? hvilken rettigheter har jeg? Hun som kjøpte har prøvekjørt bilen, hun kjørte bilen i 1 time, men nå kommer hun og sier at det er feil med gir og motor, etter en mnd ! NB: litt redd for å tappe saken å betale alle kostnadene Glemt å si at salgsmelding ble levert, men hun har ikke registrert bilen. Forresten vi bor i en by der det ikke er forliksrådet kontor her. Endret 22. februar 2011 av samanta1 Lenke til kommentar
mkon Skrevet 22. februar 2011 Del Skrevet 22. februar 2011 Hun burde jo ha hatt bilen på naf kontroll med engang, du vet jo ikke om hun har ihjelkjørt den bilen den måneden hun har hatt den Lenke til kommentar
samanta1 Skrevet 22. februar 2011 Forfatter Del Skrevet 22. februar 2011 Ja jeg sa det til hun, men hun mener at jeg har sagt til hun at bilen er i god stand, og hun sa at hun ikke kjørte bilen ( kanskje bare en gang ). Noen andre som kan svare på? Lenke til kommentar
agvg Skrevet 22. februar 2011 Del Skrevet 22. februar 2011 Har du fått brev fra forliksrådet eller fra kjøper? Har du vitner på at hun prøvekjørte den? Jeg tror nok du vinner lett, hvorfor har hun ikke omregistrert den? Lenke til kommentar
krage83 Skrevet 22. februar 2011 Del Skrevet 22. februar 2011 Det første du må gjøre er naturligvis å svare på brevet, foreslå gjerne et forslag til minnelig løsning. Dersom hun ikke godtar dette, har hun to valg: 1. Hun gjør ingenting 2. Hun tar saken til forliksrådet. Dersom du får brev fra forliksrådet må du svare på dette brevet. Dersom du ikke svarer på det brevet får du en fraværsdom, og har da tapt. Det vil så bli kaldt inn til møte i forliksrådet, her sitter det tre lekfolk, du må møte opp -om du ikke møter opp, vil du tape og få fraværsdom. I møtet hos forliksrådet, vil du og henne forsøke å bli enige om saken, og komme til et forlik. Dersom dere ikke kommer fram til en enighet, kan forliksrådet dersom du eller hun ber om det skrive en dom. Denne har samme kraft som en dom fra annen rettsinstans, er du uenig må du ta saken til tingretten. Lenke til kommentar
nomore Skrevet 22. februar 2011 Del Skrevet 22. februar 2011 Man taper ikke automatisk ved en uteblivelsesdom, men man kan ikke legge frem sin sak fremfor "dommerene" og de kan dermed kun vurdere saken ut i fra den ene parten. Så sannsynligvis får man en dårlig løsning på saken, men ikke nødvendigvis tap. 1 Lenke til kommentar
Alastor Skrevet 22. februar 2011 Del Skrevet 22. februar 2011 Tråden er feilpostet og flyttes til jussforumet. Lenke til kommentar
samanta1 Skrevet 22. februar 2011 Forfatter Del Skrevet 22. februar 2011 Har du fått brev fra forliksrådet eller fra kjøper? Har du vitner på at hun prøvekjørte den? Jeg tror nok du vinner lett, hvorfor har hun ikke omregistrert den? Jeg vet ikke hvorfor, kanskje hun mener siden hun ikke har registrert så er den fortsatt min bil og ikke hennes. Brevet fikk jeg fra henne, jeg har vitner og det er min mann og hennes mann og dattra hennes. Lenke til kommentar
samanta1 Skrevet 22. februar 2011 Forfatter Del Skrevet 22. februar 2011 Det første du må gjøre er naturligvis å svare på brevet, foreslå gjerne et forslag til minnelig løsning. Dersom hun ikke godtar dette, har hun to valg: 1. Hun gjør ingenting 2. Hun tar saken til forliksrådet. Dersom du får brev fra forliksrådet må du svare på dette brevet. Dersom du ikke svarer på det brevet får du en fraværsdom, og har da tapt. Det vil så bli kaldt inn til møte i forliksrådet, her sitter det tre lekfolk, du må møte opp -om du ikke møter opp, vil du tape og få fraværsdom. I møtet hos forliksrådet, vil du og henne forsøke å bli enige om saken, og komme til et forlik. Dersom dere ikke kommer fram til en enighet, kan forliksrådet dersom du eller hun ber om det skrive en dom. Denne har samme kraft som en dom fra annen rettsinstans, er du uenig må du ta saken til tingretten. Jeg fikk brevet fra henne, hun betalte bare 8500kr for bilen, idag fikk jeg brev der det står årsavgiftgiro på denne bilen som jeg må betale. Hvis jeg går ned et par tussen kronner så betyr det at jeg solgte bilden for ca. 5000 kr. Hva bør jeg skrive i brevet? jeg er så dårlig på dette her, har aldri vært i noe sånnt før. Takk for svaret Lenke til kommentar
Nik0 Skrevet 22. februar 2011 Del Skrevet 22. februar 2011 (endret) Hvorfor skal du betale årsavgiften for noen andre sin bil? Er da hun som vil bruke den mest i årei 2011, så det hadde jeg nektet. Juridisk er det du som skulle ha betalt den siden jeg regner med at du sto som eier den 1. januar. Men opplyste du om at årsavgift ikke var inkl. i kjøpssummen? Her skulle du hatt salgskontrakt.. Om hun i tillegg prøvekjørte den og synes alt virket bra hadde jeg ikke gitt fra meg et rødt øre til kjøperen. Igjen -Dumt å ikke skrive salgskonstrakt. Endret 22. februar 2011 av Nik0 Lenke til kommentar
Dufen Skrevet 22. februar 2011 Del Skrevet 22. februar 2011 Nå er jeg ikke noe flink på jus, men dere er jo to likeverdige parter og har ingen kjøpskontrakt. Det blir vel da ord mot ord? Virker som om hun er en som er ute etter å tyne bilen så mye ned i pris hun kan (enkelte vil jo helst at man betaler dem for at de "kjøpe" bilen din) med å skremme med forliksrådet. Man bør vel ha en kontrakt å ta med til forliksrådet for å kunne ha en god sak der, noe hun ikke har? Lenke til kommentar
samanta1 Skrevet 22. februar 2011 Forfatter Del Skrevet 22. februar 2011 Nå er jeg ikke noe flink på jus, men dere er jo to likeverdige parter og har ingen kjøpskontrakt. Det blir vel da ord mot ord? Virker som om hun er en som er ute etter å tyne bilen så mye ned i pris hun kan (enkelte vil jo helst at man betaler dem for at de "kjøpe" bilen din) med å skremme med forliksrådet. Man bør vel ha en kontrakt å ta med til forliksrådet for å kunne ha en god sak der, noe hun ikke har? Ja, hun har ikke kontrakt, vi skrev ikke kontrakt, siden beløpet var ikke høy. Men i det brevet jeg fikk fra henne står det 8500 kr for bilen og 860 kr saksomkostning og 1400 kr hun betalte for bilverksted. Hun kjøpte bilen 10 januar og tok bilen til verksted i slutten av januar. hvordan bør jeg svare på det brevet jeg fikk fra henne? Lenke til kommentar
samanta1 Skrevet 22. februar 2011 Forfatter Del Skrevet 22. februar 2011 Hvorfor skal du betale årsavgiften for noen andre sin bil? Er da hun som vil bruke den mest i årei 2011, så det hadde jeg nektet. Juridisk er det du som skulle ha betalt den siden jeg regner med at du sto som eier den 1. januar. Men opplyste du om at årsavgift ikke var inkl. i kjøpssummen? Her skulle du hatt salgskontrakt.. Om hun i tillegg prøvekjørte den og synes alt virket bra hadde jeg ikke gitt fra meg et rødt øre til kjøperen. Igjen -Dumt å ikke skrive salgskonstrakt. Jeg sa ingenting om årsavgift til henne, men jeg tenkte at det er hun som må betale årsavgiften, jeg tenkt siden faktura kommer i feb/mars så ser dem i fra mars hvem som eier bilen. Men jeg tok feil, det er fra 1.januar så jeg vil nok ikke få mye for bilen hvis jeg betaler det også. Ja dumt at jeg ikke skrev kontrakt,men nå er jeg etter løsnning Lenke til kommentar
Dufen Skrevet 22. februar 2011 Del Skrevet 22. februar 2011 Da er du ansvarlig for årsavgiften. MEN, dere er som sagt to likeverdige parter og det blir vanskelig for henne å bevise at du med overlegg har solgt henne en dårlig bil... Kan du noe som helst om biler/mekanikk? Det blir i såfall ditt trumfkort. Det du vet så kan jo bilen ha vært strøken... Et brev med trussel om forliksråd vitner om noen som ikke helt vet hva de holder på med, spesielt med så lave beløp involvert... Lenke til kommentar
samanta1 Skrevet 23. februar 2011 Forfatter Del Skrevet 23. februar 2011 Da er du ansvarlig for årsavgiften. MEN, dere er som sagt to likeverdige parter og det blir vanskelig for henne å bevise at du med overlegg har solgt henne en dårlig bil... Kan du noe som helst om biler/mekanikk? Det blir i såfall ditt trumfkort. Det du vet så kan jo bilen ha vært strøken... Et brev med trussel om forliksråd vitner om noen som ikke helt vet hva de holder på med, spesielt med så lave beløp involvert... Ja, sant det, jeg forstår ikke hvorfor hun gjør alt det her, siden hun prøvekjørt med hennes mann og kjørte i en time uten at det skjer noe i veien, men nå sier hun at det er noe feil med motor og gir, og at bilen er ikke kjørbar. Om jeg betaler årsavgift for denne bilen så betyr det at jeg har solgt henne bilen for bare ca.5700, jeg vet ikke hva har hun tenkt å ha fått for den prisen hun betalt. Jeg kan dessverre ikke noe om bil/mekanikk, jeg kjøpte denne bilen i sep.2010 og solgt den januar. 2011, har hatt den i kort tid, måtte kjøpt meg et større bil, siden den vær kombi 3 dør. Takk for alle dere som svarte, om det er noe mer dere vil komme med i denne saken ønsker jeg gjernne. Lenke til kommentar
Whist1er Skrevet 23. februar 2011 Del Skrevet 23. februar 2011 Omregistrering av bil. Det er selgers ansvar å sørge for at omregistrering skjer. Unngå årsavgift? "Årsavgiftspliktige kjøretøy som senest innen 21. mars 2011 blir levert til godkjent oppsamlingsplass for bilvrak eller til bilopphuggeri for vraking/hugging, er fritatt for avgift, jf. § 3 andre ledd i vedtaket. En forutsetning for avgiftsfritaket/reduksjonen er at bilopphuggeriet er tilknyttet det offentlige vrakpantsystemet. Det er også et krav at kjøretøyet faktisk blir vraket (full tilintetgjøring). Andre salg til bilopphuggeri er ikke godkjent som grunnlag for fritak/reduksjon. " For øvrig; det burde være åpenbart at en bil til 8500,- ikke er i spesielt god stand, og at det derfor påhviler kjøper å nøye undersøke objektet før et kjøp. 2 Lenke til kommentar
runerask Skrevet 23. februar 2011 Del Skrevet 23. februar 2011 For øvrig; det burde være åpenbart at en bil til 8500,- ikke er i spesielt god stand, og at det derfor påhviler kjøper å nøye undersøke objektet før et kjøp. signerer denne jeg :-D 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå