Gå til innhold

[Løst] Lage transformator, spørsmål.

herdon

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Kobbertrådene må være isolerte fra hverandre for å unngå kortslutning. Man får kjøpt spesiell kobbertråd for viklinger som har et tynt lakklag ytterst, dette er nok hvis det er lave spenninger.

Bruker man en likestrømskilde (batteri) må denne strømmen stykkes opp for at transformatoren skal fungere. Det er nok å slå innstrømmen på og av det antall ganger per sekund som passer med den frekvensen man vil ha på utstrømmen. Innstrømmen behøver altså ikke å gå vekselvis frem og tilbake for at det skal fungere.

Hvis man trenger likestrøm også for den tranformerte spenningen (utstrømmen) må man sette inn en likeretterkrets etter tranformatoren. Og hvis denne nye likespenningen skal brukes i forbindelse med signalbehandling (f.eks i en musikkforsterker) må denne utstrømmen glattes.

Endret av SeaLion
Lenke til kommentar

Kobbertrådene må være isolerte fra hverandre for å unngå kortslutning. Man får kjøpt spesiell kobbertråd for viklinger som har et tynt lakklag ytterst, dette er nok hvis det er lave spenninger.

Bruker man en likestrømskilde (batteri) må denne strømmen stykkes opp for at transformatoren skal fungere. Det er nok å slå innstrømmen på og av det antall ganger per sekund som passer med den frekvensen man vil ha på utstrømmen. Innstrømmen behøver altså ikke å gå vekselvis frem og tilbake for at det skal fungere.

Hvis man trenger likestrøm også for den tranformerte spenningen (utstrømmen) må man sette inn en likeretterkrets etter tranformatoren. Og hvis denne nye likespenningen skal brukes i forbindelse med signalbehandling (f.eks i en musikkforsterker) må denne utstrømmen glattes.

Takk, forresten, lages strømmen om til vekselsstrøm ved å ta en magnet fram og tilbake igjennom en spole?

PS: Hvor får man kjøpt sånn kobbertråd?

Endret av herdon
Lenke til kommentar
Lages strømmen om til vekselsstrøm ved å ta en magnet fram og tilbake igjennom en spole?
Man kan lage vekselstrøm fra skratch på den måten, men for å få gjort om likestrøm til vekselstrøm er det enklest å bruke en krets som slår strømmen av og på og av og på hele tiden og dermed stykker opp strømmen. Dette fungerer like greit som en ekte vekselstrøm. Det er nemlig slik at det blir indusert en strømpuls i sekundærspolen (utstrømspolen) hver gang innstrømmen endres. Altså både når innstrømmen slås på og når den slås av. Disse to sekundærpulsene går hver sin vei, altså har det oppstått vekselstrøm i sekundærspolen.

Hvor får man kjøpt sånn kobbertråd?
Det er flere forhandlere. Søk etter vikletråd på Google.
Lenke til kommentar
Lages strømmen om til vekselsstrøm ved å ta en magnet fram og tilbake igjennom en spole?
Man kan lage vekselstrøm fra skratch på den måten, men for å få gjort om likestrøm til vekselstrøm er det enklest å bruke en krets som slår strømmen av og på og av og på hele tiden og dermed stykker opp strømmen. Dette fungerer like greit som en ekte vekselstrøm. Det er nemlig slik at det blir indusert en strømpuls i sekundærspolen (utstrømspolen) hver gang innstrømmen endres. Altså både når innstrømmen slås på og når den slås av. Disse to sekundærpulsene går hver sin vei, altså har det oppstått vekselstrøm i sekundærspolen.

Hvor får man kjøpt sånn kobbertråd?
Det er flere forhandlere. Søk etter vikletråd på Google.

Takk igjen.

Lenke til kommentar

To spørsmål til (men så er jeg nok ferdig med spørsmål):

1: Vet noen om det går ann å få kjøpt vikletråd i en fysisk butikk (for eksempel maxbo, jernia, coop byggmix etc.) (regner med dette, men hadde vært fint om jeg visste minst en fysisk butikk)?

2: Er det sånn at hvis jeg lager en spole med vikletråd, også vikler jeg en ny vikletråd rett utenpå den som ligger rundt det som er "den ikke ledbare delen" av spolen (eller, bedre sagt, så vikler jeg den nye tråden rundt den vikletråden som er en del av spolen), også setter jeg en magnet inni spolen, og får den til å gå fram og tilbake, har jeg nå kort sagt klart å lage en transformator (spør for å få en bekreftelse på at jeg har fullstendig forstått spørsmålet jeg stilte først i tråden).

Takker for alle svar.

Lenke til kommentar

1 • Vet ikke.

2 • Det går fint å vikle den ene tråden direkte utenpå den andre.

Vanligvis brukes det en jernkjerne i midten, ikke en magnet. Og vanligvis inneholder ikke en transformator bevegelige deler. Om det går an å erstatte jernkjernen med en bevegelig magnet aner jeg ikke, jeg har ikke hørt om den løsningen før. Og jeg skjønner heller ikke hva det skal være godt for.

Lenke til kommentar

Et aktuelt spørsmål. Hva skal transformatoren brukes til.

Det kan godt være at for ditt bruksområde kan en SMPS, Voltage ladder, eller noe annet være mye mer hensiktsmessig.

Hvis det derimot bare er for show?

Husk uansett: En trafo koblet til nettspenningen er ikke noe man leker med uten å vite hva man gjør :)

Uansett noen tips her:

http://www.allaboutcircuits.com/vol_6/chpt_4/3.html

Tror du kan ha problemer med å få tak i vikletråd i en normal butikk, det er ikke noe de fleste privatpersoner eller bedrifter har bruk for.

Lenke til kommentar

Takk begge to, nå er jeg klar for å få tak i varer og bygge den.

Det er litt for moro skyld jeg bygger den (liker å lage ting).

Forresten SeaLion, var det sånn at man ikke kunne bruke vanlig kobbertråd når man skulle vikle dem direkte på hverandre, eller går det uten problemer (for å være sikker).

Endret av herdon
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...