Oskeen Skrevet 22. februar 2011 Del Skrevet 22. februar 2011 Hei, jeg er 15 år og har tenkt til å søke elektrofag til VG1. Har etter dette tenkt til å gå y-veien, men har også litt lyst til å utdanne meg i forsvaret. Kan jeg gå elektro først og deretter utdanne meg til noe i forsvaret? I tilfelle jeg skifter menging.. Takk! Lenke til kommentar
Nedward Skrevet 22. februar 2011 Del Skrevet 22. februar 2011 Du kan bli elektriker e.l. i forsvaret. Dem har ikke Y-veien der. Du trenger studiekompetanse der, men du kan ta lærling-befal og få befalsutdanning og generell studiekompetanse samtidig (dog kvalifiserer ikke den til ingeniør utdanninger o.l.). Lenke til kommentar
Oskeen Skrevet 26. februar 2011 Forfatter Del Skrevet 26. februar 2011 (endret) Du kan bli elektriker e.l. i forsvaret. Dem har ikke Y-veien der. Du trenger studiekompetanse der, men du kan ta lærling-befal og få befalsutdanning og generell studiekompetanse samtidig (dog kvalifiserer ikke den til ingeniør utdanninger o.l.). Okey! Men hvilke ulike jobber kan man få som elektriker i forsvaret?.. bare reparering av utstyr eller kan man gjøre noe i felten? Endret 26. februar 2011 av Oskeen Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 27. februar 2011 Del Skrevet 27. februar 2011 Først og fremst har ikke forsvaret elektrikerlærlinger. Det nærmeste er lærlinger som har gått VG3 flyfag. Lenke til kommentar
Nedward Skrevet 27. februar 2011 Del Skrevet 27. februar 2011 (endret) Trodde det var skipselektriker i sjøforsvaret, men etter å ha sjekket det så ser jeg at det ikke er det. Da er det nærmeste flyfag, dataelektroniker eller automatisering. http://forsvaret.no/utdanning-karriere/velg-utdanning/lerling/Sider/lerling.aspx#1 Endret 27. februar 2011 av Dj_eLmO Lenke til kommentar
Oskeen Skrevet 28. februar 2011 Forfatter Del Skrevet 28. februar 2011 hmm.. Så litt på automatiseringsfaget (elektrooptisk våpenlinje - FTBS/Hæren). Hva gjør man da som våpentekniker? Blir man f.eks. sendt på oppdrag til afghanistan osv.? Kan man også tjenestegjøre for hæren som "soldat"? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå