Gå til innhold

Kan en canonblitz brukes som slave til et annet kamera enn canon?

Anbefalte innlegg

Sikkert et veldig dumt spørsmål, men jeg spør uansett...

Har forstått det sånn at slaveblitzer reagerer på lyset fra blitzen som "styrer". Kan man da bruke en canonblitz som slaveblitz til f.eks et nikonkamera, og så går den av fordi blitsen på nikonkameraet går av? Eller går ikke dette ann?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Sålenge blitsen kan brukes som slave og bli trigget av en annen blits så skal det ikke være noe problem.

Jeg bruker en Sigma for Pentax som slaveblits selv.

Sålenge blitsen kan brukes som slave og bli trigget av en annen blits så skal det ikke være noe problem.

Lenke til kommentar

Jeg husker ikke om Canon blitsene lar seg trigge av andre blitser. Men jeg tror de kun støtter styring fra andre Canon blitser, eller Canon hus.

Men man kan jo kjøpe små blitstriggere som gjør jobben med å trigge blitzen.

Det som uansett ikke vil virke, det er å integrere Canon blitsen inn i Nikon CLS - Canon og Nikons systemr er ikke kompatible; så da må over til manuall innstilling av alt.

Lenke til kommentar

Takk for svar.

Blitsen er en canon speedlite 420EX. Jeg har et Nikon D80 kamera. Tenker å kjøpe en Nikon SB-900 også. Kan jeg da evt. bruke 420EX en som en ekstra slave som utløses av SB-900 sitt lys? Må jeg i så fall ha en kabel fra kameraet til 420EX`en? Jeg må vel uansett stille den inn helt manuelt?

Endret av Anki79
Lenke til kommentar

Godt Tom er på forumet her, jeg glemte å si at man må over på manuelle innstillinger.

Er så vant til å styre blitsene mine manuelt selv at jeg glemmer ting.

Men som sagt hvis blitsen er laget for å bli trigget enten via IR eller lys så skal dette virke.

Lenke til kommentar

Så ikke svaret ditt før jeg selv svarte tomsi. Så da fungerer nok ikke det jeg skisserte?

Nei desverre. Salg av Canon blitsen, og kjøp to Nikon blitser er mitt forslag ...

Godt Tom er på forumet her, jeg glemte å si at man må over på manuelle innstillinger.

Men som sagt hvis blitsen er laget for å bli trigget enten via IR eller lys så skal dette virke.

Canon støtter kun trigging via skoen eller via Canon sitt system :ermm:

Lenke til kommentar

Så ikke svaret ditt før jeg selv svarte tomsi. Så da fungerer nok ikke det jeg skisserte?

Nei desverre. Salg av Canon blitsen, og kjøp to Nikon blitser er mitt forslag ...

Canon blits støtter kun trigging via skoen på et Canon kamera? Eller hvilket som helst kamera? (må ha det litt inn med t-skje her...)

Hvis jeg skal selge den, hvor mye kan jeg få for den tror dere? Er en del år gammel, men kun brukt ved en annledning. Er i orginal embalasje. Ny pris var 3000.

Endret av Anki79
Lenke til kommentar

Men som også nevnt så er blitstrigger en enkel løsning, og da kan du fint bruke Canonblitsen.

Det var derfor jeg sa hvis.... :)

Men det forundrer meg vel egentlig ikke at Canon har laget det på denne måten......

Endret av Wipeout
Lenke til kommentar

Canon blits støtter kun trigging via skoen på et Canon kamera? Eller hvilket som helst kamera? (må ha det litt inn med t-skje her...)

På Canon vil du få full automatikk, på andre kameraer, så skal det virke i manuellt. Men jeg er litt skeptisk; du ser det er en del kontakter under blitsen - og det er forskjell fra merke til merke. Så jeg er redd for at noe kan bli ødelagt ...

Hvis jeg skal selge den, hvor mye kan jeg få for den tror dere? Er en del år gammel, men kun brukt ved en annledning. Er i orginal embalasje. Ny pris var 3000.

Som nevnt, så er 1000 kroner et greit sted å begynne; men det er mulig at du må gå ned til 750 for å få solgt den.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...