Nabojenta Skrevet 22. februar 2011 Del Skrevet 22. februar 2011 Vi har fått i oppgave å tolke dette diktet, og fortelle hva det handler om til i morgen. I tillegg skal vi knytte det opp imot det moderne prosjektet. Dessverre for meg, så er ikke slikt min sterke side. Er det noen som er flink til dette, som kan hjelpe meg? Det var en vakker morgen Udi Hiroshima by. En sommermorgen nittenfemogførti. Og solen ja den lyste Fra en himmel uten sky, En sommermorgen nittenfemogførti. Småpikene de lekte Udi have og blant trær Og gjorde allting slik de store gjorde. De pyntet sine dukker Og de vasket dukkeklær Og kvinnene skar brød på kjøkkenbordet. Og mange småbarn var det Som stadig lå iseng For dette var en tidlig morgentime Mens solen strålte deilig Og mens duggen lå på eng Og blomster nettopp åpnet sine kroner. Det var en vakker morgen Udi Hiroshima by En sommermorgen nittenfemogførti. Og solen ja den lyste Fra en himmel uten sky, En sommermorgen nittenfemogførti. (Fugleelskerne, 1966) Lenke til kommentar
DiNozzo Skrevet 22. februar 2011 Del Skrevet 22. februar 2011 Handler om bombingen av Hiroshima Lenke til kommentar
Nabojenta Skrevet 22. februar 2011 Forfatter Del Skrevet 22. februar 2011 Det skjønner jo jeg også. Tenkte at siden det inneholder så mange plussord, og så få minusord så er det et dikt som forteller om morgenen like før bomben traff kanskje? Eller at man skal minnes det gode om Hiroshima eller noe sånn. Men lurte på om det lå noe mer bak, om noen hadde noe å tilføye, eller om noen hadde en annen tolkning enn den jeg har. Lenke til kommentar
nosferatus Skrevet 22. februar 2011 Del Skrevet 22. februar 2011 PM meg! Har om akkurat det samme på vgs nå. Har flere oppskrifter jeg kunne sendt deg som gjør jobben meget mye enklere Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå