sebas7 Skrevet 22. februar 2011 Del Skrevet 22. februar 2011 Hei! Jeg skal begynne å studere til høsten, tenker på å begynne på en bachelor i økonomi og administrasjon, for å så bygge på med master, for å bli sivøk. Men til det jeg lurer på: - Er det faglige inneholdet relativt likt på alle høyskolene innenfor fagfeltet økonomi og adm.? Hvordan er dette på HiO, med tanke på valgfag etc? - Hvilke skoler i Norge kan tilby spesialiseringer/valgfag innen finans og shipping? Er en av disse næringene jeg kunne tenke meg å jobbe innenfor (noen erfaringer/tips)? - Mange snakker om statusen BI gir, vil jeg kunne dra nytte den selvom jeg kun har en mastergrad fra BI og bachelor fra HiO? Takker for svar! Lenke til kommentar
_student Skrevet 27. februar 2011 Del Skrevet 27. februar 2011 Heisann, Jeg vet ikke hvordan det er på HiO, men for å se om det faglige innholdet er likt som på andre høyskoler kan du jo sammenligne studieplanene. De ligger tilgjenglig på nettsidene til skolene, så da kan du jo se hvilke fag som legges vekt på, og hva som eventuelt skiller de forskjellige skolene fra hverandre. På øk.ad på BI har du mye finans, og du velger å fordype deg i de emnene du synes er mest interessant. Jeg vil absolutt tro at en BI-master på en HIO-bachelorgrad fortsatt gir en status innenfor økonomi. Men hvorfor ikke ta hele studieløpet på BI? Lenke til kommentar
Jørgen Skrevet 27. februar 2011 Del Skrevet 27. februar 2011 (endret) Jeg vil tro det er økonomien det står på. Endret 27. februar 2011 av Jørgen Lenke til kommentar
sebas7 Skrevet 1. mars 2011 Forfatter Del Skrevet 1. mars 2011 Takk for svar. Per dags dato tenker jeg på å ta de tre første årene på HiO, fordi jeg da sparer rundt 160k. Så tar jeg bare masteren ved BI, som krever snittkarakter B har jeg hørt? er det vanskelig å oppnå? Vil gjerne også høre fra noen som har gått på HiO, om hvordan det var? Tenker da spesielt på om noen vet noe rundt spesialiseringen i finans 3. studieår. Noen erfaringer, bra/dårlig? Hadde også vært morro å høre hvordan matten er på økad. studiene, jeg har selv S1+S2 matte og er middels god. På hvor høyt nivå ligger matten, tenker spesielt på finansfag. Noen erfaringer? Lenke til kommentar
tom2912 Skrevet 1. mars 2011 Del Skrevet 1. mars 2011 Tenker nesten på det samme som deg, men har begynt å helle mot det 5 årige siv.øk studiet på BI. Har du vurdert det? Det vil dog koste deg nærmere 300 høvdinger. Lenke til kommentar
sebas7 Skrevet 1. mars 2011 Forfatter Del Skrevet 1. mars 2011 Ja, var egentlig det jeg skulle begynne på, med etter å ha undersøkt litt synes jeg tilbudet på HiO er interessant, selvom jeg tror BI er bedre, vet jeg ikke om den er flere hunder tusen bedre... Lenke til kommentar
tom2912 Skrevet 1. mars 2011 Del Skrevet 1. mars 2011 Tror og føler at BI er bedre. Har fått inntrykk av at BI har et bedre og nærmere samarbeid med næringslivet som gjør at man er bedre rustet for arbeid etter endt utdannelse. Det at det koster så mye som det gjør, tenker jeg ikke så mye på da dette er en investering i en utdannelse som man har i over 40 år! 300k på 40 år er ikke særlig mye, hvis man får en solid utdannelse og en god jobb. Lenke til kommentar
sebas7 Skrevet 1. mars 2011 Forfatter Del Skrevet 1. mars 2011 (endret) Må si meg enig i det. Men føler at hvis man har en master fra BI, vil dette være et kvalitetsmerke, og bachelorgraden blir satt litt i skyggen, så det ikke spiller så stor rolle hvor denne er fra. Du har jo bevist at bacholeren duger siden du kom inn på masterprogrammet på BI... Endret 1. mars 2011 av sebas7 Lenke til kommentar
sebas7 Skrevet 2. mars 2011 Forfatter Del Skrevet 2. mars 2011 Noen som har erfaringer å dele? Takk for svar. Per dags dato tenker jeg på å ta de tre første årene på HiO, fordi jeg da sparer rundt 160k. Så tar jeg bare masteren ved BI, som krever snittkarakter B har jeg hørt? er det vanskelig å oppnå? Vil gjerne også høre fra noen som har gått på HiO, om hvordan det var? Tenker da spesielt på om noen vet noe rundt spesialiseringen i finans 3. studieår. Noen erfaringer, bra/dårlig? Hadde også vært morro å høre hvordan matten er på økad. studiene, jeg har selv S1+S2 matte og er middels god. På hvor høyt nivå ligger matten, tenker spesielt på finansfag. Noen erfaringer? Lenke til kommentar
kybstud Skrevet 16. mars 2011 Del Skrevet 16. mars 2011 Hvis du virkelig vil gå på en god skole velger du NHH. En særstilling faglig sett i Norge. Siv.øk på NHH er også det mest søkte studiet i Norge, så karaktersnittet ligger på over 5. Og med mindre det er veldig viktig for deg å bo i Oslo, kunne du jo tatt en kikk på Trondheim økonomiske høgskole, bredt sett på som Norges nest beste statlige utdanningssted innenfor Økonomi. Der er snittet oppunder 5-eren. Hvordan er snittet ditt? BI blir ofte karakterisert med et dårlig studentmiljø, lite sammensveiset gjeng. Dette er stempel de til en viss grad erkjenner. Om studiemiljø er viktig vil jeg nok anbefale de statlige og litt mindre skolene. Lenke til kommentar
sebas7 Skrevet 23. mars 2011 Forfatter Del Skrevet 23. mars 2011 Hei igjen! For å svare til TiD, blir vel rundt 46 studiepoeng når jeg går ut av vgs. Søknadsfristen nærmer seg og jeg står nå igjen med to alternativer; Alt.1: Bachelor i øk. og adm. på Høgskolen i Oslo + Master i øk. og ledelse på BI (sivøk.) Eller alt 2: 5-årig siviløkonomutdanning på BI Noen som har noen formening om hvilken vei jeg burde velge? er det verdt 150 000 ekstra å gå alle årene på BI?? Noen med samme dillemma eller erfaringer? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå