Gå til innhold

Samsung utvider utvalget

Anbefalte innlegg

blahblahblah diverse......

Vel; Jeg mener at et makro-objektiv kan ta med crop i faktoren, som gjør at et 1:2 fra Olympus blir 1:1 hvis man ser på det som fullformat. Jeg er altså fornøyd med at mitt Zuiko Digital 50mm f/2 har blender f/2 og er makro, men akkurat det samme objektivet hadde nok ikke vært så attraktivt for meg dersom det hadde vært et f/2.8 objektiv.

Løsningen som Kaian nevner med ulike modus som påvirker enten blender eller nærgrense, er noe som kunne vært meget velkommen.

Da kunne en muligens fått et "vanlig" f.eks 50/1.4 objektiv til også å kunne være et 50/2.8 objektiv med 1:1 makro (for den crop-fatningen det er laget for).

..., for ved makrofoto, er det faktisk sjelden en virkelig trenger f/2; dybdeskarpheten lir jo så utrolig liten.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du har ikke noe link til hvor dette objektivet kan skaffes hen da? :D

Joda, fra siste oktoberfesttråden min:

http://shop.ebay.com/?_nkw=125mm+APO-Lanthar&_sacat=See-All-Categories

Eventuelt fra mine kalde, døde fingre.

(Les mer om objektivet i tråden - link i signatur.)

De ble ikke produsert så mange - du skal både være heldig og betale gjennom nesa...

Takk, takk. :) Lest litt om det nå, og ser fristende ut. Enda mere å bruke pengene på......... ikke bra. :D

Lenke til kommentar
(Zeiss har et par f/2, men går bare til 1:2. Olympus har f/2, men liten bildesirkel og går til 1:2. Nikkor har en f/1 (!!!), men den kan ikke fokusere til uendelig (...) )

.. og den nevnte Tamronen med liten bildesirkel.

Liten bildesirkel ser jeg forsåvidt ikke på som noen særlig ulempe i makro-sammenheng.

Lenke til kommentar

"Ekte" makro er og blir definert som at motivet blir like stort på brikken som det er i virkeligheten. Da har ikke brikkens størrelse noe som helst å si.

Jadajadamasa :p

Men, det ER ikke så relevant lenger? Jeg mener, etter at vi fikk bedre kopimuligheter enn kontaktkopi, så har dette gradvis blitt mindre og mindre relevant? :yes:

Lenke til kommentar

blahblahblah diverse......

Vel; Jeg mener at et makro-objektiv kan ta med crop i faktoren, som gjør at et 1:2 fra Olympus blir 1:1 hvis man ser på det som fullformat. . . .

Vel, jeg mener, da skal man egentlig ogsaa se paa megapixel antallet. Skal vell egentlig ikke spille noe rolle om man cropper i kamera eller paa PCen etterpä i post. ;~)

Men, for enkelhets skjyld - jeg tror definisjonen, hvor 1 : 1 betyr 1mm i virkelige verden, tilsvarer 1 mm paa sensoren, gjör ting enklere.

Lenke til kommentar

et makro-objektiv kan ta med crop i faktoren, som gjør at et 1:2 fra Olympus blir 1:1

"Ekte" makro er og blir definert som at motivet blir like stort på brikken som det er i virkeligheten. Da har ikke brikkens størrelse noe som helst å si.

Vet dette blir litt OT i forhold til at Samsung utvider utvalget, men det er jo litt relevant i forbindelse med makro-objektivet deres, så jeg våger meg på en siste kommentar i dette øyemed;

Eneste måte vi med ulike crop kan forstå hva vi snakker om brennviddemessig, er å omregne ved å inkludere crop. Når jeg f.eks viser frem et bilde tatt med min 7mm (7-14/4), presiserer jeg at det tilsvarer 14mm. Det er det som er interessant for andre. Når en snakker om brennvidde på kompaktkameraer, snakkes det aldri om 4-20mm, det blir omregnet til 35mm ekvivalenten fordi vi da kan ha et bevisst forhold til hvordan det er. Når man skal kjøpe objektiv er det viktig å tenke på 35mm ekvivalenten, fordi folk er vant med den. 50mm på fullformat, og 50mm med 2x Crop gir helt forskjellige resultater.

Det samme gjelder makro. Jeg blåser i om mitt objektiv ikke er ekte makro eller ikke, men jeg vet at det tilsvarer 1:1 35mm ekvivalent. På den måten kan jeg få det "samme bildet" som en med fullformat.

Lenke til kommentar
  • Opprett ny...