KnutIvars Skrevet 22. februar 2011 Del Skrevet 22. februar 2011 blahblahblah diverse...... Vel; Jeg mener at et makro-objektiv kan ta med crop i faktoren, som gjør at et 1:2 fra Olympus blir 1:1 hvis man ser på det som fullformat. Jeg er altså fornøyd med at mitt Zuiko Digital 50mm f/2 har blender f/2 og er makro, men akkurat det samme objektivet hadde nok ikke vært så attraktivt for meg dersom det hadde vært et f/2.8 objektiv. Løsningen som Kaian nevner med ulike modus som påvirker enten blender eller nærgrense, er noe som kunne vært meget velkommen. Da kunne en muligens fått et "vanlig" f.eks 50/1.4 objektiv til også å kunne være et 50/2.8 objektiv med 1:1 makro (for den crop-fatningen det er laget for). ..., for ved makrofoto, er det faktisk sjelden en virkelig trenger f/2; dybdeskarpheten lir jo så utrolig liten. 1 Lenke til kommentar
ORLY? Skrevet 22. februar 2011 Del Skrevet 22. februar 2011 Du har ikke noe link til hvor dette objektivet kan skaffes hen da? Joda, fra siste oktoberfesttråden min: http://shop.ebay.com/?_nkw=125mm+APO-Lanthar&_sacat=See-All-Categories Eventuelt fra mine kalde, døde fingre. (Les mer om objektivet i tråden - link i signatur.) De ble ikke produsert så mange - du skal både være heldig og betale gjennom nesa... Takk, takk. Lest litt om det nå, og ser fristende ut. Enda mere å bruke pengene på......... ikke bra. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 22. februar 2011 Del Skrevet 22. februar 2011 (Zeiss har et par f/2, men går bare til 1:2. Olympus har f/2, men liten bildesirkel og går til 1:2. Nikkor har en f/1 (!!!), men den kan ikke fokusere til uendelig (...) ) .. og den nevnte Tamronen med liten bildesirkel. Liten bildesirkel ser jeg forsåvidt ikke på som noen særlig ulempe i makro-sammenheng. Lenke til kommentar
Aetius Skrevet 22. februar 2011 Forfatter Del Skrevet 22. februar 2011 et makro-objektiv kan ta med crop i faktoren, som gjør at et 1:2 fra Olympus blir 1:1 "Ekte" makro er og blir definert som at motivet blir like stort på brikken som det er i virkeligheten. Da har ikke brikkens størrelse noe som helst å si. Lenke til kommentar
kaian Skrevet 22. februar 2011 Del Skrevet 22. februar 2011 "Ekte" makro er og blir definert som at motivet blir like stort på brikken som det er i virkeligheten. Da har ikke brikkens størrelse noe som helst å si. Jadajadamasa Men, det ER ikke så relevant lenger? Jeg mener, etter at vi fikk bedre kopimuligheter enn kontaktkopi, så har dette gradvis blitt mindre og mindre relevant? Lenke til kommentar
Noggie Skrevet 22. februar 2011 Del Skrevet 22. februar 2011 blahblahblah diverse...... Vel; Jeg mener at et makro-objektiv kan ta med crop i faktoren, som gjør at et 1:2 fra Olympus blir 1:1 hvis man ser på det som fullformat. . . . Vel, jeg mener, da skal man egentlig ogsaa se paa megapixel antallet. Skal vell egentlig ikke spille noe rolle om man cropper i kamera eller paa PCen etterpä i post. ;~) Men, for enkelhets skjyld - jeg tror definisjonen, hvor 1 : 1 betyr 1mm i virkelige verden, tilsvarer 1 mm paa sensoren, gjör ting enklere. Lenke til kommentar
Trondster Skrevet 22. februar 2011 Del Skrevet 22. februar 2011 "Ekte" makro er og blir definert som at motivet blir like stort på brikken som det er i virkeligheten. Da har ikke brikkens størrelse noe som helst å si. Et levn fra film-tiden, hvor det ga god mening. Det gjør det etter manges (inkl min) mening ikke lenger. Men - ta den diskusjonen i en mer relevant tråd? Lenke til kommentar
PANDE_JE Skrevet 22. februar 2011 Del Skrevet 22. februar 2011 NX100 med 20-50mm koster ikke mer enn 1995,- for tiden, så du kan jo joine Samsungs leir da. Det var jo en interessant pris må jeg si. Hvor fant du den? Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 22. februar 2011 Del Skrevet 22. februar 2011 (endret) Det var jo en interessant pris må jeg si. Hvor fant du den? Her og her Veikartet: Og mikset inn med spekulasjoner: Endret 22. februar 2011 av Simen1 Lenke til kommentar
tvister Skrevet 22. februar 2011 Del Skrevet 22. februar 2011 Begynner helt klart å bli et interessant konsept, og har snart det jeg ønsker med snertne fastobjektiv. Vurderte å kjøpe det da det var på tilbud hos FV men fant ikke noe UV hus som passet, det samme gjaldt igrunn EX1 Lenke til kommentar
KnutIvars Skrevet 23. februar 2011 Del Skrevet 23. februar 2011 et makro-objektiv kan ta med crop i faktoren, som gjør at et 1:2 fra Olympus blir 1:1 "Ekte" makro er og blir definert som at motivet blir like stort på brikken som det er i virkeligheten. Da har ikke brikkens størrelse noe som helst å si. Vet dette blir litt OT i forhold til at Samsung utvider utvalget, men det er jo litt relevant i forbindelse med makro-objektivet deres, så jeg våger meg på en siste kommentar i dette øyemed; Eneste måte vi med ulike crop kan forstå hva vi snakker om brennviddemessig, er å omregne ved å inkludere crop. Når jeg f.eks viser frem et bilde tatt med min 7mm (7-14/4), presiserer jeg at det tilsvarer 14mm. Det er det som er interessant for andre. Når en snakker om brennvidde på kompaktkameraer, snakkes det aldri om 4-20mm, det blir omregnet til 35mm ekvivalenten fordi vi da kan ha et bevisst forhold til hvordan det er. Når man skal kjøpe objektiv er det viktig å tenke på 35mm ekvivalenten, fordi folk er vant med den. 50mm på fullformat, og 50mm med 2x Crop gir helt forskjellige resultater. Det samme gjelder makro. Jeg blåser i om mitt objektiv ikke er ekte makro eller ikke, men jeg vet at det tilsvarer 1:1 35mm ekvivalent. På den måten kan jeg få det "samme bildet" som en med fullformat. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg