Aetius Skrevet 22. februar 2011 Del Skrevet 22. februar 2011 Slipper minst fem nye NX-objektiver i år. Les mer Lenke til kommentar
ORLY? Skrevet 22. februar 2011 Del Skrevet 22. februar 2011 Synes 16 mm burde vært nede på 1.8, hvertfall. De burde også vært en zoom ala 16-80 med fast blender 4, 3,5 eller 2.8. Ikke at dette bryr meg noe stort, siden jeg ikke er i Samsungs leir. Lenke til kommentar
Aetius Skrevet 22. februar 2011 Forfatter Del Skrevet 22. februar 2011 (endret) NX100 med 20-50mm koster ikke mer enn 1995,- for tiden, så du kan jo joine Samsungs leir da. Endret 22. februar 2011 av Aetius Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 22. februar 2011 Del Skrevet 22. februar 2011 (endret) Samsung har etter min mening klart å finne speilløsnisjens sweet spot. Lommevennlig størrelse er hele poenget med den kompakte størrelsen som fjerning av speilet gir. Da må selvsagt ikke objektivet ødelegge for lommevennligheten. Se på "barnerekka" foran: Sånn skal det være! Men for å komme med noe kritisk også så håper jeg de oppgraderer 30-millimeteren med i-Fn knapp. I tillegg kunne jeg ønsket kraftigere vidvinkel enn 16 mm når de først skal ha en fast vidvinkel. 16 mm føler jeg ligger for nært opp til den vide delen av normalzoomene (18 og 20 mm). 10 eller 12 mm hadde vært glimrende. (Jeg vet Samyang har en 8mm Fisheye til NX, men den blir alt for stor). Gjerne med "dårligere" blenderverdi om det skal til for å gjøre det like kompakt som 16 millimeteren. Litt digital zoom (crop uten oppskalering) hadde gjort det lettere å komponere riktig på stedet selv om man ikke har nøyaktig den brennvidden man ønsker. 2x hadde holdt fint. Da hadde man hatt full oppløsning med normalzoomen fra 20-50 mm og ned mot 1/4 oppløsning ved tilsvarende 100mm. Man ville også forlenget en fast 10mm til å dekke brennviddeområdet opp til normalzoomen. At man har mulighet til å velge eller velge bort innebygget elektronisk søker og blits er veldig bra! Endret 22. februar 2011 av Simen1 Lenke til kommentar
ORLY? Skrevet 22. februar 2011 Del Skrevet 22. februar 2011 NX100 med 20-50mm koster ikke mer enn 1995,- for tiden, så du kan jo joine Samsungs leir da. Blir nok ingen konvertering fra Nikon med det første nei.. Men jeg har testet Samsungs NX10, og jeg må si jeg likte det, tror det var med kitobjektiv. NX10 + div pancakes ville vært en fin og kompakt kombo. Har ikke prøvd noen andre NX-kameraer, og vet heller ikke hvilke som er på markedet, så tar utgangspunkt i mine meninger med NX10. Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 22. februar 2011 Del Skrevet 22. februar 2011 Det begynner å smake fugl av systemet til Samsung. Synd at de ikke har fått med andre aktører; tror det kan bli tungt å dra lasset alene. Lenke til kommentar
Aetius Skrevet 22. februar 2011 Forfatter Del Skrevet 22. februar 2011 Tja, Samyang er jo med, da. Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 22. februar 2011 Del Skrevet 22. februar 2011 Tja, Samyang er jo med, da. - det er da en begynnelse ... Skal de kun levere optikk, eller kommer de med egen hus etterhvert? Lenke til kommentar
Aetius Skrevet 22. februar 2011 Forfatter Del Skrevet 22. februar 2011 Tror ikke Samyang driver med annet enn optikk. http://www.akam.no/artikler/samyang_med_nx-fatning/77118 Lenke til kommentar
KnutIvars Skrevet 22. februar 2011 Del Skrevet 22. februar 2011 Er det bare meg som synes det er litt kjedelig med 60mm makro som ikke har større blender enn f/2.8? ... det er vel problem å få makro-objektiver som har stor blenderåpning, men skulle jo tro at det hadde gjort det ganske mye mer attraktivt for de som driver med portretter med liten dybdeskarphet også. Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 22. februar 2011 Del Skrevet 22. februar 2011 Er det bare meg som synes det er litt kjedelig med 60mm makro som ikke har større blender enn f/2.8? ... det er vel problem å få makro-objektiver som har stor blenderåpning, men skulle jo tro at det hadde gjort det ganske mye mer attraktivt for de som driver med portretter med liten dybdeskarphet også. Tamron har en 60mm f/2. Men jeg må si jeg har ikke tenkt så mye over saken. Lenke til kommentar
kaian Skrevet 22. februar 2011 Del Skrevet 22. februar 2011 Er det bare meg som synes det er litt kjedelig med 60mm makro som ikke har større blender enn f/2.8? ... det er vel problem å få makro-objektiver som har stor blenderåpning, men skulle jo tro at det hadde gjort det ganske mye mer attraktivt for de som driver med portretter med liten dybdeskarphet også. Jeg har tenkt på det flere ganger, at makro- og portettobjektiver med fordel kunne vært lagd i kombinasjonsobjektiver. Trolig er behovet for ekstrem nærgrense vanskelig å kombinere med stor største blender konstruksjonsmessig, ellers kunne det vært løst ved å sette objektivet i makro- eller portrettmodus med konsekvenser for nærgrense og største blender? Jeg sikler voldsomt på Panasonic 45mm/2.8 Macro-Elmarit, men jeg er veldig lite interessert i makro, mye mer i portrett. En annen sak er at jeg liker portrettobjektiver som tegner litt soft på de største blenderene. Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 22. februar 2011 Del Skrevet 22. februar 2011 Jeg sikler voldsomt på Panasonic 45mm/2.8 Macro-Elmarit, men jeg er veldig lite interessert i makro, mye mer i portrett. Nå er jeg mer interessert i makro enn portrett - men har nesten ikke brukt 45mm til noen av delene ... En annen sak er at jeg liker portrettobjektiver som tegner litt soft på de største blenderene. Og det er det en del av der ute; riktignok med manuell fokus - noe du også vet Lenke til kommentar
kaian Skrevet 22. februar 2011 Del Skrevet 22. februar 2011 Og det er det en del av der ute; riktignok med manuell fokus - noe du også vet Sant, men det kunne vært litt ok med autofokus. Av og til. Lenke til kommentar
Trondster Skrevet 22. februar 2011 Del Skrevet 22. februar 2011 Er det bare meg som synes det er litt kjedelig med 60mm makro som ikke har større blender enn f/2.8? Jeg har et makroobjektiv med blender f/2.5. Av makroobjektiver som går til 1:1, kan fokusere til uendelig og har stor nok bildesirkel til at det kan brukes på fullframe - så er dette det eneste makrobjektivet jeg kjenner til med så stort blendertall. Så - at du synes det er kjedelig at 60mm-objektivet ditt ikke er mer lyssterkt enn f/2.8 kan jeg godt forstå, men hvis du synes det er teit at et makroobjektiv ikke er mer lyssterkt enn f/2.8 - så er du kresen.. (Zeiss har et par f/2, men går bare til 1:2. Olympus har f/2, men liten bildesirkel og går til 1:2. Nikkor har en f/1 (!!!), men den kan ikke fokusere til uendelig (...) ) Lenke til kommentar
# offline Skrevet 22. februar 2011 Del Skrevet 22. februar 2011 Mye snadder fra Samsung, bare synd kameraene ikke er så spesielt bra. Samsung har ikke lært seg å komprimerte RAW filer ennå og det merkes på hastigheten. Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 22. februar 2011 Del Skrevet 22. februar 2011 Sant, men det kunne vært litt ok med autofokus. Av og til. Jeg synes det er OK med AF for det meste av tiden jeg Lenke til kommentar
ORLY? Skrevet 22. februar 2011 Del Skrevet 22. februar 2011 Jeg har et makroobjektiv med blender f/2.5. Du har ikke noe link til hvor dette objektivet kan skaffes hen da? Lenke til kommentar
# offline Skrevet 22. februar 2011 Del Skrevet 22. februar 2011 Nå har jeg solgt nesten alt av manuell optikk, foretrekker AF jeg også. Har kun SLR Magic 35mm f/1.7 og Helios 44M-6 (58mm f/2) igjen. SLR Magic er et morsomt og lite objektiv på GF1. Av de 9 bildene jeg fikk fremkalt hos JP var 2 tatt med dette objektivet. Håper det kommer noe snadder til MFT rimelig kjapt, sitter å vurderer om jeg skal ut av MFT og heller satse på Fuji X100 + et par gode kompaktkameraer Lenke til kommentar
Trondster Skrevet 22. februar 2011 Del Skrevet 22. februar 2011 Du har ikke noe link til hvor dette objektivet kan skaffes hen da? Joda, fra siste oktoberfesttråden min: http://shop.ebay.com/?_nkw=125mm+APO-Lanthar&_sacat=See-All-Categories Eventuelt fra mine kalde, døde fingre. (Les mer om objektivet i tråden - link i signatur.) De ble ikke produsert så mange - du skal både være heldig og betale gjennom nesa... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg