Gå til innhold

Telelinse til Nikon D80

Anbefalte innlegg

Jeg har en Nikon D80, og vil ha en telelinse. Har sett på Nikon 70-300 4.5-5.6 VR. Hvordan fungerer den på dette kameraet? Er det stor forskjell på VR og ikke VR?

Hvis jeg skal kjøpe den brukt, hva er da en grei pris?

Har også sett en Nikon 55-300 VR. Hvordan er denne i forhold til overnevnte? Finner ingen tester av dette objektivet.

Har dere evt. andre tips som fungerer bedre, men ligger i samme prisklasse (ikke noe høyere i alle fall)?

Endret av Anki79
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

70-300 VR er et knall objektiv som burde være mulig å få brukt til ca 3000,-

Ser der ligger et par på Foto.no til rundt den prisen....

Takk for svar.

Passer dette objektivet bra til mitt kamera? Hva med Nikon 55-300? Er det like bra?

Lenke til kommentar

70-300 VR er et knall objektiv som burde være mulig å få brukt til ca 3000,-

Ser der ligger et par på Foto.no til rundt den prisen....

Takk for svar.

Passer dette objektivet bra til mitt kamera? Hva med Nikon 55-300? Er det like bra?

Jeg har brukt min 70-300 både på D70, D80 og D300.

Funker tilogmed fint på den gamle F80 min.

55-300 skal være optisk like bra som 70-300, men med noe langsommere autofokus.

Du kan visst nok heller ikke overstyre AF slik som du kan på 70-300.

Kennyboy har en noenlunde grei beskrivelse av 55-300:

http://www.kenrockwell.com/nikon/55-300mm.htm

Lenke til kommentar

Ser på beskrivelsen at de anbefaler 70-300 til sportsfotografering. Vil anta at barn som løper kommer i samme kategori... Synes det er viktig med rask autofokus, men finner ikke noe om hvor mye forskjell det er i autofokus på de to objektivene, bare at det er en forskjell. Er det snakk om msek eller sek (eller hva det beregnes i)?

Er det viktig å kunne overstyre AF?

Tror du at 70-300 VR brukt til ca 3000 er et bedre kjøp enn 55-300 VR ny til ca 2500?

Lenke til kommentar

Holder en knapp på 70-300 ja...forskjellen på af er nok såpass at du vil reagere på det hvis du får teste dem side om side.

Takk for gode råd. Da går jeg nok for en 70-300 VR.

Helt enig med petteram. 70-300 er et meget godt objektiv så lenge man er happy med lysstyrken.

Dersom du planlegger å kjøpe brukt må du huske å sjekke at VR-funksjonen fungerer.

Jeg var uheldig og kjøpte et brukt objektiv hvor VR hadde sagt takk for seg. Ved brukt-kjøp ville jeg derfor ikke kjøpt denne uten at den var nyere enn 2 år og dermed innenfor 2 års garanti. (Joda, vet at 5 års reklamasjonsrett er nesten like bra, men bare nesten.)

I mitt tilfelle ordnet det seg ved at selger tok objektivet tilbake.

Lenke til kommentar

Holder en knapp på 70-300 ja...forskjellen på af er nok såpass at du vil reagere på det hvis du får teste dem side om side.

Takk for gode råd. Da går jeg nok for en 70-300 VR.

Helt enig med petteram. 70-300 er et meget godt objektiv så lenge man er happy med lysstyrken.

Dersom du planlegger å kjøpe brukt må du huske å sjekke at VR-funksjonen fungerer.

Jeg var uheldig og kjøpte et brukt objektiv hvor VR hadde sagt takk for seg. Ved brukt-kjøp ville jeg derfor ikke kjøpt denne uten at den var nyere enn 2 år og dermed innenfor 2 års garanti. (Joda, vet at 5 års reklamasjonsrett er nesten like bra, men bare nesten.)

I mitt tilfelle ordnet det seg ved at selger tok objektivet tilbake.

Hvordan sjekker jeg at VR fungerer? Har sett på et par på foto.no som er kjøpt i midten/slutten av 2010 til 3000 kr. Det burde vel være greit da. Hvis noe ikke skulle fungere når jeg kjøper det brukt, og det er innenfor 2 år, får man da rettet det opp i butikken (på garantien)?

Lenke til kommentar

Hvordan sjekker jeg at VR fungerer? Har sett på et par på foto.no som er kjøpt i midten/slutten av 2010 til 3000 kr. Det burde vel være greit da. Hvis noe ikke skulle fungere når jeg kjøper det brukt, og det er innenfor 2 år, får man da rettet det opp i butikken (på garantien)?

Det er fem års reklamasjonsfrist på optikk. Klart, hvis objektivet har tegn på å være behandlet røft, så kan det jo være butikken nekter å reparere på reklamasjon.

Å sjekke at VR fungerer er ganske lett, siden VR-funksjonen aktiveres når du trykker utløseren halvveis ned for å fokusere. Så du vil se i søkeren at bildestabilisatoren jobber.

Lenke til kommentar

Det er fem års reklamasjonsfrist på optikk. Klart, hvis objektivet har tegn på å være behandlet røft, så kan det jo være butikken nekter å reparere på reklamasjon.

Å sjekke at VR fungerer er ganske lett, siden VR-funksjonen aktiveres når du trykker utløseren halvveis ned for å fokusere. Så du vil se i søkeren at bildestabilisatoren jobber.

Ikke uenig med deg Sutekh. Optikk bør dekkes av 5 års reklamasjonsrett.

I mitt tilfelle påtok jeg meg å reklamere, på vegne av han jeg kjøpte hos, til Japanphoto her i Bergen. Dette objektivet var 26 mnd gammelt, dvs garanti utgått.

Jeg ble da noe overrasket når gutta bak disken hos JP sa følgende:

" Siden dette er en reklamasjon (ikke garanti) dekkes feilen ikke hvis det er noe mekanisk som er ødelagt i objektivet siden mekaniske deler regnes som slite-deler. Dersom feilen er av elektronsik art, dekkes det av reklamasjonsrett siden elektronikken i kamera objektivet skal vare i 5 år eller mer."

Jeg gikk ikke inn i noen store diskusjoner med dem om dette, men valgte vel å ta det til etterretning, som det heter så fint.

Men jeg må jo si at det høres litt rart ut at en eventuell defekt mekanisk del, i et ellers strøken (som nytt) objektiv, IKKE skal være dekket av reklamasjonsretten.

Jeg vet ikke hvordan "min" sak endte da selger overtok ansvaret for videre oppfølging overfor service-verksted.

Til Anki 79:

På 300mm dx-format ser du relativt lett i søkerbildet om VR er død eller ikke.

Endret av nie
Lenke til kommentar

Ok, takk for svar. Da satser jeg på å kjøpe brukt, så må jeg passe på å sjekke dette når jeg får den.

Lenke til kommentar

Jeg ble da noe overrasket når gutta bak disken hos JP sa følgende:

" Siden dette er en reklamasjon (ikke garanti) dekkes feilen ikke hvis det er noe mekanisk som er ødelagt i objektivet siden mekaniske deler regnes som slite-deler. Dersom feilen er av elektronsik art, dekkes det av reklamasjonsrett siden elektronikken i kamera skal vare i 5 år eller mer."

Dette stemmer ikke, alt i et objektiv er dekket av 5 års reklamasjon, og da mener jeg absolutt alt. Mener butikken du har gjort noe feil skal de bevise det utenfor en hver tvil. Stort hakk etter at det har vært i bakken pleier være bevis på uvettig behandling.

Lenke til kommentar

Kan legge til at jeg har 55-300 og er veldig fornøyd.

Det er ikke verdens raskeste autofokus, men det er ikke noe problem for min del. Hvis det du tar bilde av er sånn ca like langt unna så er det ikke noe problem, men hvis du skal fokusere på to meter og så på 150 meter, så tar det litt tid. Alt avhenger av hvor mye forskjell det er.

Jeg tar stort sett bilder av ting som beveger seg, og det er ikke noe problem. Har til dags dato ikke fått uskarpe bilder på grunn av dette/ lav hastighet på følgefokus. :)

Jeg fikk masse råd om å droppe 55-300 og gå for 70-300, men jeg valgte 55-300 på grunn av størrelse og vekt.

For meg så er hovedforskjellene på de to oppsummert slik:

70-300 VS 55-300

Intern fokus VS roterende frontelement (som ikke kan overstyres)

rask fokus VS Ikke så rask fokus

Stor og tung VS Mindre, lettere

Fullformat VS Kun DX

gammel&god VS Ny konstruksjon

745g VS 530g

Dyr VS Billig

Av erfaring vil du på det forumet her så og si alltid få anbefalt det dyre alternativet, spesielt av de som kun har lest spesifikasjonene og ikke eier noen av dem. Jeg er helt klart inhabil siden jeg endte opp med 55-300 og er veldig fornøyd. Mitt råd er å ta turen til en butikk og prøv en 55-300 for å se om autofokushastigheten er for treg til ditt bruk. Kjenn også litt på vekta. Hvor mye skal du bære det rundt, etc..

Sier ikke at 70-300 er feil på noen måte. Synes bare 55.300 blir litt fort avskrevet ettersom det ikke er så mange som har prøvd det enda.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...