Gå til innhold

Recover partisjon borte

kotox

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg har en asus eee 1001px Minipc, og denne skulle jeg returnere til mpx.no på angrefrist, men fikk da beskjed av de at recovery partisjonen er blitt borte! (Min feil påstår de)

Kan noen fortelle meg hvordan jeg kan opprette / installere en slik recovery partisjon på nytt igjen uten å måtte kjøpe windows da såklart.

Setter pris på seriøse svar og håpe noen kan hjelpe meg da jeg får denne pcen i retur!

Tusen hjertlig på forhånd :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Høres rart ut at recovery partisjonen er "blitt borte". Den eneste måten å fjerne den på er å formatere den skjulte "Recovery" partisjonen. Antar at du ikke har gjort det.

Ikke lett å få tak i ny "Recovery" partisjon. En mulighet er å ringe Asus og høre med dem, men fordi dette er en Asus eee har den vel ikke CD-ROM eller noe slikt.

Den eee 1001px PCen din, kom den med Windows 7 eller Windows XP installert? En DVD med alt du trenger kan muligens kjøpes fra Asus, koster 50 dollar i USA da. Vet dog ikke om dette kan skaffes i Europa enda.

Ellers kan du kanskje titte litt i dette eeeUser forumet.

Lenke til kommentar

Ja ordnet seg heldigvis :)

Men kanskje du vet en annen ting jeg og lurer på?

Jeg har nå en 17" asus med intel pentium P6100 2ghz dual core og dette skjermkort: ATI Mobility Radeon HD 5470

Vurderer å bytte til en acer med blant annet Intel i3-370 2.4ghz og dette skjermkort: Intel HD Graphics Dynamic Video Memory Technology 5.0

link til acer er: http://www.mpx.no/k/...ku=610586#extra

Sistnevnte påstås det kan spilles de fleste nye spill på med lav oppløsning og grafikk, hva mener du?

Godt at det ordnet seg med MPX, av og til er de butikkene litt vrange av seg.

Lenke til kommentar

Linken din virker ikke, så litt vanskelig å se vite hvilket utstyr den Acer PCen har.

Men Asus har dårligere prosessor enn Acer, derimot er skjermkortet til Aceren, hvis det er et Intel HD Graphics kort, en del dårligere enn HD 5470 kortet som er i Asus maskinen.

Den Aceren kan kanskje spille en del nyere spill, men det blir på lav opplæsning det kan jeg nesten love deg. Så hvis du driver med en del spilling, er den Acer PCen ikke helt å anbefale.

Du kan jo lese litt om Intel Graphics hos Notebookcheck, er dog ikke sikker på at det snakk om samme skjermkort da.

Endret av Chavalito
Lenke til kommentar

nei nettopp :)men bedre enn den asus jeg har nå? " 17" asus med intel pentium P6100 2ghz dual core og dette skjermkort: ATI Mobility Radeon HD 5470 "

Noen spill greier den nok, men som sagt, ikke vent å bli blåst vekk av prestasjonene til det Intel skjermkortet. Ellers er det en grei nok bærbar Aspire 5742, og til den prisen kan man ikke forvente en racer heller.

Lenke til kommentar

Som jeg sa, prosessoren er bedre i Acer, men Intel skjermkortet er ganske så mye dårligere enn det skjermkortet Asus maskinen har. Så det blir mye opp til deg hva du vil ha, bedre CPU (Acer Aspire 5742) eller bedre skjermkort (Asus).

Du finner en liten sammenligning mellom de forskjellige skjermkortene her på denne siden. HD 5470 ligger som nr. 120, Intel kortene er lengre ned. Vær obs på at et Intel kort ligger som nr. 132, men det er med Sandy Bridge brikkesett i laptopen. Disse ble trukket tilbake pga feil på brikke settet. Så du må nok ned til nr. 215 før du finner noe som muligens er lik det kortet Acer Aspire 5742 har.

Lenke til kommentar

Det vil bli et litt vanskelig spørsmål å svare på. Jeg er det som kan beskrives som en "gaming freak", altså PCene må kan spilles på og da i høy oppløsning og bra frps. Altså bra CPU og bra skjermkort.

Når det gjelder hva som avgjør at et spill hakker eller lagger, så er ikke svaret så helt enkelt. Det er mange ting som spiller inn, men la oss prøve å gjøre det enkelt da. I de fleste av dagens spill så er det grafikken som er viktig, altså skjermkortet. Har PCen din et bra skjermkort så vil den dra de fleste spill skulle man tro.

Men så var det ikke så enkelt alikevel. Noen spill er nemlig også ganske avhengig av nettopp CPU kraft for å virke best, så ting avhenger av hva spillet krever, rå CPU kraft eller rå grafikk kraft, altså bra skjermkort. Så har du spill som krever noe av både CPU og skjermkort, noe som vel gjelder for de fleste av dagens moderne spill vil jeg tro.

Når det gjelder om jeg ville ha valgt Acer eller Asus, ikke lett å si. Men tror nok jeg hadde satset på Acer Aspire 5742, selv om den har et litt dårlig skjermkort. Grunnen er jo at den har en bedre CPU, og er kanskje litt mer moderne. Nå vet jeg veldig lite om den Asus maskinen du har, så ikke lett å si så mye om den. Selve CPUen, Intel Pentium P6100, er en gammel arkitektur, selve modellen P6100 ikke er så gammel. Dog ikke det samme som en i3-370M vil jeg tro, og jeg vil da tro at det skulle være mulig å spille litt på den også. Kommer an på spillene.

Lenke til kommentar

Nå må jeg ærlig talt si at jeg tviler litt på det jeg sa tidligere. Jeg trodde at Acer hadde nyere "teknologi" altså nyere brikkesett etc, men de har jo samme brikkesett, Intel HM55 Express, og da stiller saken seg i et litt annet lys.

Så etter å ha lest litt bedre på spec for Acer og Asus, så må jeg nok si at jeg heller til Asus X72JR. Tross alt, det er en 17,3", den har 180 GB større hard disk enn Acer, du kan smelle inn 8GB minne i den, Acer maks 4GB.

Asus har stereo høytalere med SRS Premium Sound, Acer har, så vidt jeg fant ut etter litt snoking på Internett, kun en høytaler og lyden er visst bare elendig.

Men det beste er om noen som har den Acer Aspire 5742 PCen gir en liten lyd fra seg. Jeg baserer alt på det jeg leser på nettet pluss sammenligning av hardware, ikke noe annet. Har selv en Alienware M17x bærbar.

Uansett etter det jeg kan se, så er Asus sin bærbare bedre i alt med unntak av CPU, og størrelse så klart. Veier nok mer også, ca 0,7 kg.

Lenke til kommentar

Hvis du ikke vil bruke mer enn 4500, så er nok den første Aceren et bra valg. Men jeg må være helt ærlig, jeg hadde spyttet inn 500 kr mer og kjøpt den eMachines jeg linket til. Er en mye bedre bærbar enn Aspire 5742 maskinen.

Men kanskje du kan ta en Acer Aspire 5742ZG 15,6" HD LED? Prisen er innenfor budsjettet ditt og den er bedre enn 5742 maskinen.

Endret av Chavalito
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...