Gå til innhold

Revolusjon i liberal retning

Anbefalte innlegg

Jeg har en ide til et nytt stemmesystem, som jeg tror er den eneste måten å få samfunnet til å kunne bli mer tolerant på, og respektere minoriteter og deres autonomi over egne liv - bort fra flertallstyrraniet.

Kort fortalt. I stemmelokalet trekker du en lapp, fra en stor haug lapper, og får et eksklusivt nummer ingen vet om. Dette nummeret bruker du til å registrere din stemme på en datamaskin of your choice.

Du stemmer på overordnede blokker og enkeltsaker. Men med en helt vesentlig forandring: stemmen din kan være forskjellig, avhengig av hvilke andre stemmer som blir avgitt.

Det vil f.eks si: dersom det er et flertall for å avskaffe millitærtjeneste for menn, så kan du stemme for at ikke kvinner skal i millitæret. Men dersom det ikke er flertall for å fjerne millitærtjeneste, kan stemmen din istedet bety at kvinner skal i millitæret, og også eldre over 60 år, de skal ha 10 års tjeneste.

Du får mulighet til å registrere slike alternativer i systemet. Du kan velge flere, så framt de ikke er innebyrdes ekskluderende.

Dette kombinerer anonymitet, med en løsning på fangedillemmaet. Det vil ikke lenger være entydig lønnsomt å dolke andre i ryggen, misbruke andres frihet for å meske seg selv. Dersom nok bestemødre ønsker å ta fra meg retten til å røyke hasj, så registrerer jeg et alternativ som sier at dersom hasj blir forbudt, så skal bestemødre og alle andre ikke lenger få ha trygghetsalarmer og hjemmehjelp.

Sosialdemokratiet slik det er per idag gir mulighet til ubegrenset umoralsk lobbyvirksomhet. Idiot-liberalister/religiøse som tror på moral, tror i sin naive verden at de kan gjør en forandring alene ved å fortelle folk hva de burde gjøre. Men folk klarer selv å sniffe ut hva de har fordeler av, og lar seg ikke manipulere av moralprat, om de ikke har sterke sosiale interesser som sammenfaller med moralprateren.

Mitt system kan gi mer liberalisme, og en snillere verden.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...