Gå til innhold

Studere i Tyskland (medisin?)

mellamo

Anbefalte innlegg

Jeg går i 10. klasse og vurderer å studere i Tyskland, kanskje medisin. Å komme inn i Norge er ikke noe problem for meg, tror jeg, men jeg er bare så lei av det mildt sagt forferdelige klimaet, de kjedelige menneskene, høye priser osv. Det virker som om Tyskland er et av de billigste europeiske landene å studere i, men jeg lurer på om det er vanskelig å forstå språket, og hva som er forskjellig fra utdanningen i Norge. Vet du noe om å studere i Tyskland så er jeg takknemlig for all informasjon:)

På ANSAs hjemmesider står det at utdanningen varer fra 6,5 til 7 år, altså minst et halvt år lenger enn i Norge. Lærer medisinstudentene i Tyskland mer enn i Norge, eller bruker de bare lenger tid? Lurer også på om de skriver prosjektoppgave, og om prøvene har karakterer eller bare bestått/ikke bestått.

Jeg har 6 i tysk nå på ungdomsskolen, og synes til nå at tysk er blant de letteste fagene. På videregående skal jeg fortsette med tysk i to år til. Er det nødvendig med noe mer kurs eller fordypning for å bestå språktesten og forstå språket godt? Det ligner jo mye på norsk, men en del ord som har med kroppen å gjøre lærer vi sikkert ikke på videregående. Er det i så fall nok å bare lese noen tyske artikler om emnet i forkant av studiet, eller bør jeg vurdere å lese fagene på videregående på tysk i stedet for engelsk/norsk.

Vil også gjerne vite om andre europeiske land hvor det er billigere å studere enn i Norge :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg tenkte ikke bare på skolepenger da jeg skrev det var billig, også andre utgifter som bolig, mat, klær, osv. I Polen er skolepengene 80 000-100 000 kr i året, så det er ikke aktuelt. I andre land i Østeuropa tror jeg også skolepengene er mer enn i Tyskland, der det nettopp er innført og ligger på rundt 500 €. Betyr det 500 € i året eller per semester eller hva?

Endret av mellamo
Lenke til kommentar

Jeg tenkte ikke bare på skolepenger da jeg skrev det var billig, også andre utgifter som bolig, mat, klær, osv. I Polen er skolepengene 80 000-100 000 kr i året, så det er ikke aktuelt. I andre land i Østeuropa tror jeg også skolepengene er mer enn i Tyskland, der det nettopp er innført og ligger på rundt 500 €. Betyr det 500 € i året eller per semester eller hva?

500€ i semesteret.

Jeg vil virkelig anbefaler Tyskland, spesielt om alternativet er legefabrikkene i Øst-Europa.

Meget gode universitet som har utdannet norske leger i nærmere 100 år. Du lærer deg språket (det går meget raskt) og kan snakke med pasientene.

Det er utrolig trist å se at Tyskland nesten er i ferd med å dø ut som utdanningsland for norske leger.

Lenke til kommentar

Kan forsøke å svare litt, ettersom jeg kjenner noen med utdanning derfra:

Om du lærer mer eller mindre er vanskelig å si. Ja utdanningen er lengre, men så får du jo praktisere med en gang du er ferdig. I Norge har man turnus (men ikke så mye lenger antakelig) før det er mulig. Tror dette veier opp mot hverandre.

Språket greier du fint med 6 i faget. Dessuten så tror jeg eksamene er alle multiple choice (det den ene bekjente sa i alle fall).

Jeg hadde nok valgt Tyskland om det var gunstig nok for min del.

Lenke til kommentar

Kan forsøke å svare litt, ettersom jeg kjenner noen med utdanning derfra:

Om du lærer mer eller mindre er vanskelig å si. Ja utdanningen er lengre, men så får du jo praktisere med en gang du er ferdig. I Norge har man turnus (men ikke så mye lenger antakelig) før det er mulig. Tror dette veier opp mot hverandre.

Språket greier du fint med 6 i faget. Dessuten så tror jeg eksamene er alle multiple choice (det den ene bekjente sa i alle fall).

Jeg hadde nok valgt Tyskland om det var gunstig nok for min del.

Er ikke eksamen i Norge multiple choice?

Mener du at hvis jeg studerer i Tyskland, så kan jeg begynne å jobbe i Norge eller et annet land uten å ta turnus først? Da tar det jo egentlig kortere tid å studere da :)

Lenke til kommentar

Er ikke eksamen i Norge multiple choice?

Mener du at hvis jeg studerer i Tyskland, så kan jeg begynne å jobbe i Norge eller et annet land uten å ta turnus først? Da tar det jo egentlig kortere tid å studere da :)

1. Jo, men ikke hele

2. I alle fall Tyskland kan du arbeide med en gang. Om du får autorisasjon i Norge med en gang vet jeg ikke. For øvrig står det litt på Ansa sine sider, og om jeg tolker det riktig, så kan du praktisere i Norge ja (men ikke stol på mine utsagn :!: )

Lenke til kommentar

1. Jo, men ikke hele

2. I alle fall Tyskland kan du arbeide med en gang. Om du får autorisasjon i Norge med en gang vet jeg ikke. For øvrig står det litt på Ansa sine sider, og om jeg tolker det riktig, så kan du praktisere i Norge ja (men ikke stol på mine utsagn :!: )

Nei. Alle leger som skal praktisere i Norge må ha hatt turnus. Turnus fra noen land kan godkjennes. Det finnes også en del unntak for spesialister.

Men norske medisinstudenter utdannet i Tyskland må gjennom norsk turnus om de ikke har jobbet i Tyskland.

Endret av Reipar
Lenke til kommentar

1. Jo, men ikke hele

Nei. Alle leger som skal praktisere i Norge må ha hatt turnus. Turnus fra noen land kan godkjennes. Det finnes også en del unntak for spesialister.

Men norske medisinstudenter utdannet i Tyskland må gjennom norsk turnus om de ikke har jobbet i Tyskland.

Vet du hvor lenge man må jobbe i Tyskland for å få praktisere i Norge? Hvor tjener man mest? Uansett er nok Tyskland best, for da risikerer man jo ikke å havne i Finnmark :)

Lenke til kommentar

Hvis det er lege du har lyst til å bli er det en god del lurere å komme inn i Norge.

Å ha 6 i tysk betyr ikke at man kan språket godt nok til å komme seg gjennom et studium som mest baserer seg på lesehastighet og pugging. de to første årene i Tyskland er veldig veldig harde, og jeg ville frarådet det. Spesielt hvis du reiser alene.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Hvis det er lege du har lyst til å bli er det en god del lurere å komme inn i Norge.

Å ha 6 i tysk betyr ikke at man kan språket godt nok til å komme seg gjennom et studium som mest baserer seg på lesehastighet og pugging. de to første årene i Tyskland er veldig veldig harde, og jeg ville frarådet det. Spesielt hvis du reiser alene.

Jeg tror det går bra, det er mange norske som studerer der. Men kanskje litt vanskelig å skrive prosjektoppgave, vet noen om de gjør det?

Endret av mellamo
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...