Gå til innhold

Ny laptop, ny harddisk, hvordan installere windows uten cd?

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg har kjøpt denne snertene lille godbiten: http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=616330

Jeg har også kjøpt en SSD til å ha windows og spill osv på, men det følger ikke med noe windows installasjons DVD på den nye laptopen.

Hvordan skal jeg gå fram for å installere windows på den nye?

Blir jeg nødt til å brenne ut en backup fra den harddisken som følger med for å få det til?

Noen som evt har en guide på hvordan dette gjøres?

Noen andre som har hatt samme problem?

På forhånd takk for svar! :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det letteste er å bruke f.eks Acronis True Image til å klone disken som står i, med den nye SSD disken.

Det finnes sikkert gratis alternativer der ute også, men Acronis vet jeg at greier jobben raskt og enkelt.

Om ikke får du jo muligheten til å lage recovery DVD plater når du starter pcen for første gang, og disse bør kunne brukes til å legge Windows tilbake på SSD disken.

Litt usikker på hvor bra det fungerer med mindre disk osv. Så Acronis er mitt sikreste tips.

Lenke til kommentar

Betyr det at jeg kan sette inn SSD disken i slot 1, og HDD disken i slot to, også kjøre windows fra slot 2, klone/kopiere disken direkte over til SSD også slette windows fra HDD?

Eller blir jeg nødt til å starte opp HDD i slot 1, også lage en dvd plate av windows, for å så sette inn SSD disken i slot 1 og HDD i slot 2, også boote pcen fra dvden?

Litt usikker på fremgangsmåten som du sikkert skjønner ;)

Acronis høres bra ut, takk for tipset!

Lenke til kommentar

Bruker du Acronis er det best å først lage en oppstarts CD via Acronis som du så bruker når du skal klone diskene.

Så setter du inn SSD disken (best i slot 1 siden det er der den skal stå) og nåværende disk i slot 2, og så starter du opp fra CD platen du laget (test dette før du setter inn SSD disken).

Så kloner du diskene via menyen til Acronis, så er det lurt å ta ut den gamle disken bare for å se om alt virker som det skal, er alt i orden, sett inn disk nr 2 om du ønsker to disker, og formater disken.

Helt ærlig, siden du ikke har gjort dette før, ville jeg spandert på meg å ta systembacupen som du får spørsmål når du setter opp pcen første gang, og brenne det ut på DVD, bare for sikkerhetsskyld. Krever ofte en 4-6 DVD plater, men da har du en backup om noe skulle gå feil med kloningen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...