Gå til innhold

Mulig å benytte gammel tele på 550D

Anbefalte innlegg

Hei

Jeg har kjøpt meg et Canon 550D og har et gammelt teleobjetiv (70-210mm, "Sigma" tror jeg det heter ) jeg kjøpte det på slutten av 80-tallet (antar året var 1989 eller 1990). Skulle gjerne likt å få benyttet den telen på min nye 550D.

Noen som vet om dette er mulig? Antar at objektivfeste har endret seg slik jeg ikke kan benytte telen direkte, men kanskje det finnes adaptere som gjøre det mulig for meg benytte telen likevel?

Denne telen er ikke beregnet på autofokus, kan vel kjøre 550D manuelt når jeg tar bilder med det gamle teleobjectivet.

Jeg er ingen proff fotograf, har bare kjøpt meg nytt kamera som jeg ønsker å ta familiebilder med, mens på slutten av 80-tallet hadde jeg fotografering som hobby. Vært kult om jeg kunne benytte denne tele linsa.

Noen forslag?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Sigma lager objektiver for mange fatninger, det gjorde de også på 80-tallet og det første du må gjøre er å finne ut hva slags fatning objektivet har. Deretter er det ganske enkelt å finne ut om det er mulig å bruke den med et adapter - eller uten. Canon EF-fatningen som Canon bruker fortsatt ble lansert i 1987 så den kan være brukbar direkte på 550D.

Sigma har imidlertid hatt en del kompatibilitetsproblemer med gammel optikk så selv om den skulle passe er det ikke sikkert den fungerer bra. Med adapter blir alt manuelt, og det er ikke så lett å stille skarpt på mattskiven til 550D, men finner du et adpater som bare koster noen kroner kan det være hvert et forsøk.

Adaptere finner du ved å søke på nettet med fra og til fatning. Finner du ikke ut av det er det sikkert noen som kan hjelpe deg her også.

Endret av se#
Lenke til kommentar

Takk for informativt innlegg.

Tror dette er objektivet jeg har, i allefall så stemmer tallene (SIGMA 70-210 1:4 - 5,6 52 MM FILTER) med min linse

Dette sier ingenting om objektivfatningen, linsen du linker til er for Olympus (tror jeg, men linken virket ikke). Sannsynligvis står det på et sted hva slags fatning den er beregnet for.

Lenke til kommentar

Hva for et kamera var det du hadde festet telen din på, da? Canon? Olympus? Nikon? Minolta?

Hvis det var Canon, så kom Canon med EF-fatningen i '87, med EOS 650. Hvis det var et eldre Canon-kamera med FD-fatning, så er konklusjonen "nei". (Så skal du ha adapter med glass i og mig - mange ganger bedre å da kjøpe annet objektiv..)

Lenke til kommentar

Jeg benyttet den linsa på Chinon CP-7m

Mener den brukte Pentax K fatning og der finnes det adaptere

Edit: Eller kanskje ikke, fant et adpter, men ser at andre steder sier det ikke er mulig.

Edit2: Ser ut for at det er mulig med Pentax K til EF-S, men ikke EF. Siden 550D har EF-S burde det gå.

Endret av se#
Lenke til kommentar

Jeg benyttet den linsa på Chinon CP-7m

Mener den brukte Pentax K fatning og der finnes det adaptere

Edit: Eller kanskje ikke, fant et adpter, men ser at andre steder sier det ikke er mulig.

Edit2: Ser ut for at det er mulig med Pentax K til EF-S, men ikke EF. Siden 550D har EF-S burde det gå.

Vet at man ikke skal stole helt paa wiki, men.

http://en.wikipedia.org/wiki/Chinon_Industries

Der sier de ogsaa Pentak K mount.

Lenke til kommentar

Jeg prøvde å montere det gamle objektivet direkte på min 550D, og det fungerte ikke. Objektivet ville ikke feste seg. Så mulig jeg må bruke adapter eller noe lignende.

Ta bilde av objektivet, og fatningen på det - så kan vi muligens fortelle deg hva slags kamera det er beregnet for.

Men det er somm sagt bedre å bruke pengene på et nytt objektiv enn å kjøpe en adapter hvis det finnes. Jeg anbefaler EF-S 55-250mm f/3.5-5.6 IS. Det vil gi deg autofokus, bildestabilisering OG bedre bilder. Sannsynligvis mye bedre bilder.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg prøvde å montere det gamle objektivet direkte på min 550D, og det fungerte ikke. Objektivet ville ikke feste seg. Så mulig jeg må bruke adapter eller noe lignende.

Ta bilde av objektivet, og fatningen på det - så kan vi muligens fortelle deg hva slags kamera det er beregnet for.

Men det er somm sagt bedre å bruke pengene på et nytt objektiv enn å kjøpe en adapter hvis det finnes. Jeg anbefaler EF-S 55-250mm f/3.5-5.6 IS. Det vil gi deg autofokus, bildestabilisering OG bedre bilder. Sannsynligvis mye bedre bilder.

Helt enig at et nytt objektiv er mye bedre, men tenkte at hvis jeg fant et adapter for maks 150,- så kanskje det ville være verdt et forsøk inntil jeg får råd til å kjøpe meg et nytt objektiv. Det objektivtet du nevner har jeg ikke sjekket prisen på men dataene virker veldig bra..

Jeg skal fotografere linsa

Endret av gotdotnet
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Hei, jeg er kanskje i samme båt! Jeg har et objektiv Tamron 85-210 som jeg brukte til mitt Nikkormat-kamera på 80/90-tallet. Husker ikke helt når jeg kjøpte det, og har det liggende et annet sted. Men jeg var veldig fornøyd med det.

Jeg har ikke skaffet meg et digitalt speilreflekskamera ennå, men lurer på om jeg kan bruke det objektivet på et moderne speilreflekskamera. Jeg mener bestemt at objektivet var utstyrt med et adapter, og har tenkt at dersom jeg finner et nytt adapter, skulle det være mulig. Noen som har tips der?

Lenke til kommentar

Hei, jeg er kanskje i samme båt! Jeg har et objektiv Tamron 85-210 som jeg brukte til mitt Nikkormat-kamera på 80/90-tallet. Husker ikke helt når jeg kjøpte det, og har det liggende et annet sted. Men jeg var veldig fornøyd med det.

Jeg har ikke skaffet meg et digitalt speilreflekskamera ennå, men lurer på om jeg kan bruke det objektivet på et moderne speilreflekskamera. Jeg mener bestemt at objektivet var utstyrt med et adapter, og har tenkt at dersom jeg finner et nytt adapter, skulle det være mulig. Noen som har tips der?

Finnes drøssevis med adaptere på Ebay. Nikon til f.eks canon går fint uten optikk, men det er ikke alt som går... Om kameraet du vil putte objektivet på har kortere registeravstand enn kameraet objektivet kommer fra vil du ikke få infinity focus uten optisk adapter (og de fleste billige slike adaptere er dynge)

F.eks Canon FD til EF går ikke uten videre.

Lenke til kommentar

Jeg har et objektiv Tamron 85-210 som jeg brukte til mitt Nikkormat-kamera på 80/90-tallet.

Kjøper du ny Nikon trenger du ikke nytt adapter, men de litt dyrere Nikon-modellene fungerer bedre med eldre optikk. Hvis det er Tamron adptall du har så fantes det adaptere til mange forskjellige fatnigner, tror de til og med laget et for Canon EF/EF-S. Det er imidlertid lenge siden, så jeg vet ikke hvor lett det er å få tak i slike i dag.

Det har skjedd mye med optikk siden 80-tallet, spesielt med zoomer. Jeg kjenner ikke det du har, men personlig ville jeg ikke brukt mye penger på å få et gammelt objektiv til å virke hvis du ikke vet at det er veldig bra. Et adpater til en hundrelapp eller to kan jo uansett være verdt et forsøk hvis du finner det.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...