Gå til innhold

Nytt skjermkort til gaming- forslag?


Hrodmarr

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

OBS! 5850 -> 6950

5750 -> 6850

Dette vil nok fungere "helt greit" Men ville vurdert å gått over til et 6950 kort, og fiksa BIOS på det slik at det yter som et 6970-kort :thumbup:

hmmm, det var jeg ikke klar over. Trodde 6xxx-serien var arvtakeren til 5xxx-serien, og at de fulgte omtrent samme benevnelse. Man blir aldri klok i den skjermkortjungelen

Lenke til kommentar

OBS! 5850 -> 6950

5750 -> 6850

Dette vil nok fungere "helt greit" Men ville vurdert å gått over til et 6950 kort, og fiksa BIOS på det slik at det yter som et 6970-kort :thumbup:

 

 

Og med litt uflaks sitter man der med en 6950 "murstein", noe som kan skje. Skjedde med meg en gang i hine hårde dager og et HD 4870 kort.

Endret av Chavalito
Lenke til kommentar

Det er ikke noe problem å kjøre et Nvidia skjermkort sammen med AMD brikkesett, eller et ATI/AMD skjermkort sammen med Nvidia brikkesett, men du kan IKKE kjøre SLI på et hovedkort med AMD brikkesett, og du kan heller ikke kjøre Crossfire på et hovedkort med Nvidia brikkesett.

 

Så hvis man lurer på om man skal kjøpe enten Nvidia eller AMD skjermkort og senere satse på SLI eller Crossfire, er nok det lureste å satse på et hovedkort med Intel X58 brikkesett fordi der kan man stort sett kjøre både SLI eller Crossfire uten problemer.

 

Beste er jo et hovedkort med Lucid Hydra's Engine brikkesett, der kan du nemlig kjøre ATI/AMD og Nvidia skjermkort sammen. :thumbup:

 

Dog finnes det visse regler man må følge pga kompatibilitet.

Endret av Chavalito
Lenke til kommentar

OBS! 5850 -> 6950

5750 -> 6850

Dette vil nok fungere "helt greit" Men ville vurdert å gått over til et 6950 kort, og fiksa BIOS på det slik at det yter som et 6970-kort :thumbup:

 

 

Og med litt uflaks sitter man der med en 6950 "murstein", noe som kan skje. Skjedde med meg en gang i hine hårde dager og et HD 4870 kort.

Jeg er ikke enig i denne sammenligningen. Jeg tror det er trygt å si at en Radeon HD 6850 er jevnbyrdig med en Radeon HD 5830, og i noen tilfeller litt bedre. Men den trekker mindre strøm enn en 5830 gjør, og krever bare å bli forsynt fra én PCIe 6-pins strømkontakt.

Lenke til kommentar

HD 6850 er etterfølgeren til HD 5750

HD 6870 er etterfølgeren til HD 5770

 

HD 6950 er etterfølgeren til HD 5850

HD 6970 er etterfølgeren til HD 5870

 

HD 6990 er etterfølgeren til HD 5970

Feil. Hvor tar du dette fra?

 

 

Alle tester viser at ytelsesforskjellen på f.eks. 6870 kontra 5870 går litt i 6870 sin disfavør. 5870 er litt kraftigere enn en 6870, men 6870 bruker mindre strøm.

 

HD 5750 etterfølges av (rebrandes til) 6750 og HD 5770 etterfølges av (rebrandes til) 6770. Disse lever mao. videre.

 

 

 

 

 

Lenke til kommentar

HD 6850 er det kortet som overtok etter HD 5850, men kortet er ikke bedre enn 5850 kortet. Det ligger litt etter HD 5850 i de fleste testene jeg gikk litt raskt gjennom, men foran 5830 kortet.

 

Dessverre virker det som Radeon skjermkortene er litt dårligere etter at AMD tok over. Jeg tviler på at jeg kommer til å kjøpe Radeon kort igjen. Har vært ATI fanboy, men blir neppe AMD fanboy. Jeg har nå 2 GTX 460 kort, Nvidia for første gang i min PC, er så pass fornøyd at det blir nok Nvidia neste gang også.

Endret av Chavalito
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...