Gå til innhold

Ekstern blitz til Nikon D80

Anbefalte innlegg

Jeg har et Nikon D80, og skal kjøpe et Nikon 50 mm f/1.8 objektiv, og har også lyst til å kjøpe en ekstern blitz. Skal primært brukes til å ta bilde inni huset vårt, evt. i litt større sammenhenger (gymsal ol). Har dere noen gode råd til hvilken blitz jeg skal kjøpe? Vil ha en som "ordner seg selv" sammen med kameraet - så jeg slipper massevis av manuelle innstillinger hver gang. Også fint om det går ann å montere softboks på den, og evt. bruke den som slave (er det ikke det det heter...). Må være justerbar i vinkel også. Pris er ikke så veldig farlig, men vil gjerne holde meg på 4-5000 med linse og blitz.

Endret av Anki79
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kjøpte en SB-600 til mitt D80 sist sommer og er godt fornøyd med denne. Kan vinkles 270° rundt og pekes rett opp. Jeg er ikke proff nok til å utnytte blitzen fullt ut, men jeg synes virkelig den gjør jobben selv for en glad amatør som meg selv. Den kan for øvrig trigges eksternt ved bruk av den innebygde blitzen om dette skulle være ønskelig, ellers får du kjøpt billige utløsere som kan plasseres i blitzskoen - enkelte krever dog at du stiller inn blitzen manuelt.

Lenke til kommentar

Tja, med ditt budsjett er det jo ikke noe problem å plukke opp både en 50 f/1,8 og en SB-900. Hvis du ikke trenger fullt så mye oomph, så er jo SB-600 fremdeles tilgjengelig, og ligger på hyggelige 1700 spenn. SB-700 er kanskje hakket mer brukervennlig enn sin forgjenger, men personlig ville jeg enten gått for SB-600 eller lagt de ekstra kronene i SB-900.

Lenke til kommentar

Den viktigste forskjellen er lysstyrken. SB-800 og -900 er noe kraftigere enn 600 og 700 (og i følge spesifikasjonene så er faktisk de eldre modellene litt kraftigere enn de korresponderende nyere, men jeg lurer på om det bare skyldes litt forskjellige måter å definere lysstyrken på). I tillegg har de dyrere modellene et blitshode med større zoomområde. Men de er også større og tyngre. Det er sikkert en del tekniske finesser på de dyrere modellene som mangler på de billigere, men neppe noe du merker hvis du vil holde deg til automatikk. Alle kan brukes som slave med D80 sin innebygde blits som commander.

I en gymsal vil du kanskje merke forskjell, ved vanlig innendørsfoto er nok en SB-600 mer enn tilstrekkelig.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...