Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet-fsaSP0zV

5. Rull bilen 5 meter RETT bak.

 

6. Finn ut hvor cut-offen til lyset treffer. Akkurat der den brekker av fra vannrett til skrå oppover ( ___/ ). Juster begge lyktene både horisinalt og vertikalt slik at dette treffer akkurat det som er merket av på veggen (har du ikke horisontaljustering skal de treffe fra før hvis de er korrekt montert), til hvert sitt merke). Juster så nedover slik at lyktene treffer ca. 10cm under dette merket.

Veldig bra forklart, bortsett fra en liten kommentar: Dersom vi tenker oss at senter på pæren er 50 cm over bakken, vil man, vel å justere 10 cm under ved 5 m bak få et nærlys som lyser 25 m fremover, ved at fallet er 10 cm på hver 5. meter. Det korrekte er å rulle bilen 10 m bak, og så justere cutoff 10 cm under merket der bilen var inntill veggen. Da vil nærlyset falle 5 cm på 5 meter, og dermed lyse de foreskrevne 50 m. Sideveis justering av lyktene, slik at senter er likt ved 0 m og ved 10 m, er viktig, men blir som regel ignorert på verksteder. En forutsetning for at dette skal bli korrekt, er at bilen rulles 10 m rett bakover, og at underlaget er 100 % flatt.

 

For at dette skal bli 100 %, kommer det selvsagt an på hvor høyt senter på lyktene (cutoff ved 0 m) er på bilen, men de fleste biler har merking som viser hvor mange grader lyset skal falle.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

5. Rull bilen 5 meter RETT bak.

 

6. Finn ut hvor cut-offen til lyset treffer. Akkurat der den brekker av fra vannrett til skrå oppover ( ___/ ). Juster begge lyktene både horisinalt og vertikalt slik at dette treffer akkurat det som er merket av på veggen (har du ikke horisontaljustering skal de treffe fra før hvis de er korrekt montert), til hvert sitt merke). Juster så nedover slik at lyktene treffer ca. 10cm under dette merket.

Veldig bra forklart, bortsett fra en liten kommentar: Dersom vi tenker oss at senter på pæren er 50 cm over bakken, vil man, vel å justere 10 cm under ved 5 m bak få et nærlys som lyser 25 m fremover, ved at fallet er 10 cm på hver 5. meter. Det korrekte er å rulle bilen 10 m bak, og så justere cutoff 10 cm under merket der bilen var inntill veggen. Da vil nærlyset falle 5 cm på 5 meter, og dermed lyse de foreskrevne 50 m. Sideveis justering av lyktene, slik at senter er likt ved 0 m og ved 10 m, er viktig, men blir som regel ignorert på verksteder. En forutsetning for at dette skal bli korrekt, er at bilen rulles 10 m rett bakover, og at underlaget er 100 % flatt.

 

For at dette skal bli 100 %, kommer det selvsagt an på hvor høyt senter på lyktene (cutoff ved 0 m) er på bilen, men de fleste biler har merking som viser hvor mange grader lyset skal falle.

 

 

Jepp. Skal da måle høden til cutoff på lykten så skulle resten av regne stykke være greit. Takker og bukker. :thumbup:

 

:innocent:

Lenke til kommentar

5. Rull bilen 5 meter RETT bak.

 

6. Finn ut hvor cut-offen til lyset treffer. Akkurat der den brekker av fra vannrett til skrå oppover ( ___/ ). Juster begge lyktene både horisinalt og vertikalt slik at dette treffer akkurat det som er merket av på veggen (har du ikke horisontaljustering skal de treffe fra før hvis de er korrekt montert), til hvert sitt merke). Juster så nedover slik at lyktene treffer ca. 10cm under dette merket.

Veldig bra forklart, bortsett fra en liten kommentar: Dersom vi tenker oss at senter på pæren er 50 cm over bakken, vil man, vel å justere 10 cm under ved 5 m bak få et nærlys som lyser 25 m fremover, ved at fallet er 10 cm på hver 5. meter. Det korrekte er å rulle bilen 10 m bak, og så justere cutoff 10 cm under merket der bilen var inntill veggen. Da vil nærlyset falle 5 cm på 5 meter, og dermed lyse de foreskrevne 50 m. Sideveis justering av lyktene, slik at senter er likt ved 0 m og ved 10 m, er viktig, men blir som regel ignorert på verksteder. En forutsetning for at dette skal bli korrekt, er at bilen rulles 10 m rett bakover, og at underlaget er 100 % flatt.

 

For at dette skal bli 100 %, kommer det selvsagt an på hvor høyt senter på lyktene (cutoff ved 0 m) er på bilen, men de fleste biler har merking som viser hvor mange grader lyset skal falle.

Tallene er ikke helt nøyaktig, men jeg tror kanskje dine tall er nærmere mine opprinnelige tall.

 

Men du kan ikke regne cm og meter i en trekant fra høyden på lykten til justeringspunktet, fordi justeringspunktet har ikke noe med lengden på lyset. Cutoffen forsvinner når lyktene er justert korrekt, og et konstruert lysmønster på undersiden som er justert i forhold til plasseringen av lykten er det som kommer frem.

 

De nøyaktige målene for hvor langt lyset faktisk skal lyse er som følger fra venstre side (alle mål er fra bilen og frem til punktet):

 

Fra bilen til der lyset stopper å gå lengre ut på venstre side skal det være 5 meter. Fra der lyset begynner å gå mot venstre skal det være 15 meter (her lyser lyset lengst til venstre lengst frem). Der lyset passerer midtstripa på veien (dvs. bilens kant) skal det være 60 meter. Derfra og fremover er det en vinkel i forhold til cutoffen som begrenser lengden, og hvor langt det går avhenger av lykten. Generelt sett vil det alltid være over 100 meter.

 

Det er umulig å justere lyktene basert på disse tallene siden går man fremover og prøver å måle ser man bare noe helt diffust lys som ikke er mulig å bestemme nøyaktig overgangen fra lys til mørke av (den vil gå over flere meter).

 

Mer nøyaktige tall for justeringen er som følger hvor man rygger nøyaktig 7,5 meter bakover:

 

Lykter opp til 80 cm fra asfalten: 7,5cm ned fra merket.

Opp til 100cm: 10cm

Over 100cm: 11cm

 

For å få dette nøyaktig er det nok mer korrekt å benytte verdien som skal stå påtrykt lykten for originaljusteringen for å finne ut den nøyaktige vinkelen lykten skal være justert. Jeg vet ikke hva denne verdien egentlig er oppgitt i siden den står som prosent, så jeg kan ikke gi noen utregning på det.

 

Å begynne å styre med å måle opp nøyaktig lengde på rygging og måle justering på millimeterpresisjon er uansett ikke så mye poeng. Da må man være så 150% sikker på at underlaget man rygger på er 100% jevnt og vannrett og at man klarer å rygge bilen ekstremt presist bakover, og treffer nøyaktig på lengden. Dette er grunnen til at jeg med intensjon gav tall i forrige post som ville gitt lavere jusering enn det som egentlig er optimal justering. Det er ikke så nøye egentlig, fordi en slik justering vil ikke være noe annet enn midlertidig inntil man kan få sjekket det nøyaktig med utstyr for måling.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV

Jeg har flere ganger fått biler ut fra verksted med lysene feil justert. Dersom man følger litt med i trafikken, ser man mange som kjører med feiljusterte lys, ofte er de justert altfor lavt (mye lavere enn man kan justere med høydejusteringen fra førerplassen), slik at nærlyset lyser 10-15 m foran bilen. Jeg vet ikke om dette skyldes slurv eller inkompetanse, det er kanskje litt av begge deler.

 

Det med at begge lyktene skal lyse rett frem møter jeg liten forståelse for når jeg klager, og et sted hadde de justert høyre lykt noe høyere enn venstre, med forklaringen at "det var slik assymetrien var". Jeg påpekte at assymetrien lå i pære, reflektor og glass (1994-modell med H4), slik at begge lykter skulle være justert like høyt (slik de var da jeg leverte den, hadde akkurat byttet en lykt pga knust glass), og ble sett på som en idiot. Der også...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...