Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Heldigvis er disse ulovlige, de er jo ikke EU-merket. I tillegg har de vel for mange parklys? Det er vel bare lovlig med 2 lyskilder som parklys, mens her vil det bli 10 totalt....

 

hmm

 

Vil det også si at disse er ulovlige?

http://cgi.ebay.com/ebaymotors/97-98-99-00-Passat-LED-Halo-Black-Projector-Headlights-/130408344387?pt=Motors_Car_Truck_Parts_Accessories&fits=Model%3APassat&hash=item1e5cf16b43

Lenke til kommentar

Står at de er SAE/DOT approved.

Hva vil det si?

Egenting ingenting, fordi disse merkene er såvidt jeg vet noe produsentene setter på selv uten at det kreves noen godkjenning.

 

For at lykter for ettermontering skal være lovlige i Norge eller EU eller ECE-regioner må lyktene for det første være E- (ECE-godkjent (E)) eller e-merket (EU-godkjent, [e]), samt de må være ha en egen godkjenning for det kjøretøyet de skal monteres på, dvs. de må enten være godkjent i forbindelse med produsent eller de må være godkjent for ettermontering. Denne godkjenningen må gjøres separat for hver eneste biltype de skal kunne monteres på, så det holder ikke at de bare er "godkjent", de må også være godkjent for montering.

 

Jeg ser forøvrig et lite E-merke på disse lyktene, ivertfall ligner det veldig på bildene, og den står også i forbindelse med merking for lysstyrke på fjernlys (som forøvrig er latterlig lav). Om dette E-merket er et lovlig merke er umulig å si, og om de er godkjent for ettermontering er også umulig å si. Det er også ikke mulig å si om lyktehuset også inneholder ulovlige deler. Det er fullt mulig at lyktehuset eller lykteglasset kan være en reservedel kjøpt fra en annen produsent og fyllt med ulovlige deler bare for å beholde merket (som da vil være ugyldig. Det er en veldig vanlig teknikk brukt i xenonkitindustrien bl.a).

Lenke til kommentar

Bare sånn at du vet det. Selvom du kjøper fra en norsk nettbutikk, trenger det nødvendigvis ikke bety at disse er godkjente heller.

 

Tok en tur innom Tyske ebay igår kveld, og fant disse :)

http://cgi.ebay.de/ANGEL-EYES-SCHEINWERFER-OneBlock-SCHWARZ-f-VW-PASSAT-3B-/200578341567?pt=Autoteile_Zubeh%C3%B6r&hash=item2eb3669abf#ht_4031wt_1139

 

Er akkurat de samme lyktene som jeg så i Norge, og jeg sparer 600 kr på å bestille de der, når jeg regner med frakt og fortolling.

Det står også på siden at de er E-merket.

Det samme sto det på den norske siden, at de er e-merket og godkjent for gatebruk.

Så da burde de være godkjent?

Så har kjøpt de :)

Noen som veit hvor lang tid ting bruker fra Tyskland til Norge?

Lenke til kommentar

Kan tenke meg at lysmengden som kommer ut fra de lyktene der er sånn ca. null da. Kanskje i nærheten av hva man finner på en 85-modell med gamle slitte lykteglass.

 

Hvorfor skal alle være så negative da?

En venn av meg har da samme type lykter, bare at de er i chrome, og de lyser da greit.

Lenke til kommentar

Nå er det bare jeg og to til som har svart i denne tråden, så "alle" blir da ikke så veldig mange. Versågod dersom du mener det er godt nok, men jeg bare ønsker å poengtere at man ikke burde la utseende overgå den faktiske funksjonen til lyktene. Lykter som fungerer korrekt er svært viktig, og det hjelper ikke fotgjengere som blir kjørt ned at de blir truffet av kule lykter..

 

Grunnen til at jeg sier at de sansynligvis er elendig, er fordi jeg vet at slike kopilykter typisk er elendig. De er laget slik at de skal se "kul" ut og er konstruert slik at de såvidt går igjennom godkjenningen (om de i det hele tatt er godkjent). Det er veldig lave krav som stilles ved godkjenning, og tar man helt nye biler nå om dagen så godkjennes de av samme krav som lyktene for 10 år siden ble godkjent som, men de er likevel betydelig bedre enn 10 år gamle lykter.

 

Såvidt jeg kan se er det kraftig nedtonet glass på disse lyktene. Dette vil enten man vil det eller ikke redusere lysutbyttet mye. I tillegg er ikke projektorlykter noe som gir særlig mye lys kontra reflektorlykter, spesielt ikke når de bare produserer nærlys. Svært mye lys blir blokkert på veien ut.

Lenke til kommentar

Nå er det bare jeg og to til som har svart i denne tråden, så "alle" blir da ikke så veldig mange. Versågod dersom du mener det er godt nok, men jeg bare ønsker å poengtere at man ikke burde la utseende overgå den faktiske funksjonen til lyktene. Lykter som fungerer korrekt er svært viktig, og det hjelper ikke fotgjengere som blir kjørt ned at de blir truffet av kule lykter..

 

Grunnen til at jeg sier at de sansynligvis er elendig, er fordi jeg vet at slike kopilykter typisk er elendig. De er laget slik at de skal se "kul" ut og er konstruert slik at de såvidt går igjennom godkjenningen (om de i det hele tatt er godkjent). Det er veldig lave krav som stilles ved godkjenning, og tar man helt nye biler nå om dagen så godkjennes de av samme krav som lyktene for 10 år siden ble godkjent som, men de er likevel betydelig bedre enn 10 år gamle lykter.

 

Såvidt jeg kan se er det kraftig nedtonet glass på disse lyktene. Dette vil enten man vil det eller ikke redusere lysutbyttet mye. I tillegg er ikke projektorlykter noe som gir særlig mye lys kontra reflektorlykter, spesielt ikke når de bare produserer nærlys. Svært mye lys blir blokkert på veien ut.

 

Okay, ser poenget ditt og forstår det!

Men jeg har nå bestilt de, så man får se hvordan de fungerer :)

Om de er helt på tryne dårlig så får man heller bare investere i nye når man har fått spart seg opp litt penger.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Fikk koblet på lyktene nå for ei uke sia, og er kjempefornøyd!

Nærlyset på de nye lyktene er MYE bedre enn fjernlysa var på de originale. Ser både lengere og bredere med de nye lyktene! Så jeg er imponert over de :)

anbefales.

Lenke til kommentar

Gratulerer med å ha feiljustert lyktene.

 

 

Du har kanskje ikke evne til å skjønne hvor dårlige de gamle lyktene mine var?

Lyktene lyser faktisk for lavt nå til info, og skal justeres på verksted for å få de 100% korrekt,.

Lenke til kommentar

Gratulerer med å ha feiljustert lyktene.

 

 

Du har kanskje ikke evne til å skjønne hvor dårlige de gamle lyktene mine var?

Lyktene lyser faktisk for lavt nå til info, og skal justeres på verksted for å få de 100% korrekt,.

Problemet her er at det er ikke teknisk mulig at dette kan skje uten at minst èn av dem var feiljustert.

 

Jeg mistenker selvsagt at du har feiljustert de nye lyktene, fordi det er nemlig 100% umulig å korrekt justere lykter uten utstyr for det. Du kan med mye jobb (kjøring frem og tilbake, merking på vegg, osv.) klare å få dem sånn ca. korrekt, men du klarer det aldri i verden bare ved å se på dem. Det kan selvsagt her være at de gamle var feiljustert, noe jeg ikke vet noe om.

 

Med normale halogenpærer er det umulig at et korrekt justert nærlys lyser lengre enn et korrekt justert fjernlys. Selv ikke mine adaptive xenon nærlys med automatisk høyde- og horisonaltjustering lyser i nærheten av lengden til fjernlyset som er korrekt justert til en 1990-bil. De lyser selvsagt sånn ca. 200 meter lengre til siden, men rett fremover er det ikke mulig.

 

Grunnen til dette er at dagens nærlys godkjennes med ikke så langt fra samme krav som nærlys for 20 år siden. De kan ikke lyse lengre opp enn de gjorde den gangen pga da vil de blende, men de kan lyse noe sterkere i enkelte retninger, og de kan lyse lengre til siden. Produksjonesmetodene er derimot blitt ufattelig mer presise og reflektorene i dag klarer kanskje å utnytte opp mot 5 ganger så mye lys fra den samme pæra (tallet er da tatt helt fra lufta), som da betyr betydelig jevnere belysning og mer bredde.

 

Hvis du vil ha lyktene dine sånn "ca." korrekt, så kan du bruke følgende prosedyre for å justere dem:

 

1. Tøm bagasjerommet. Fyll bensintanket til rundt 75% av kapasitet (har du mer enn det, så er det greit, men ikke mindre), eller legg ballast i bagasjerommet for å kompansere for det. Det er en fordel om det er mulig å legge ballast i førersete også for en person (f.eks ved å bruke en person..). Sett lysjusteringen til 0 (viktig!).

 

2. Finn deg en vegg med flat vei inn mot veggen. Veien må være asfaltert elller annet som gjør den helt plan og vannrett.

 

3. Kjør bilen forover helt inntil veggen, så nært som mulig. Styringen skal stå rett frem og avstanden mot veggen på begge sider av bilen må være helt lik.

 

4. På enhver godkjent lykt skal det være et merke rett foran pæra. Dette er enten et kryss eller en ring. Den har en diameter på kanskje 1-2mm, og er kun et merke, skal ikke stå noe på den. Merk av på veggen akkurat hvor dette merket står (rett frem fra merket, både høyde og bredde). Bruk tape eller kritt avhengig av om du eier veggen eller ikke.

 

5. Rull bilen 5 meter RETT bak.

 

6. Finn ut hvor cut-offen til lyset treffer. Akkurat der den brekker av fra vannrett til skrå oppover ( ___/ ). Juster begge lyktene både horisinalt og vertikalt slik at dette treffer akkurat det som er merket av på veggen (har du ikke horisontaljustering skal de treffe fra før hvis de er korrekt montert), til hvert sitt merke). Juster så nedover slik at lyktene treffer ca. 10cm under dette merket.

 

7. Lyktene skal da være sånn ca. brukbart justert slik at de kan fungere frem til de kan bli korrekt justert med instrument for formålet.

 

Integrerte fjernlys skal ikke justeres for. De skal være korrekt justert i forhold til nærlyset automatisk.

Endret av gxi
Lenke til kommentar

Gratulerer med å ha feiljustert lyktene.

 

 

Du har kanskje ikke evne til å skjønne hvor dårlige de gamle lyktene mine var?

Lyktene lyser faktisk for lavt nå til info, og skal justeres på verksted for å få de 100% korrekt,.

Problemet her er at det er ikke teknisk mulig at dette kan skje uten at minst èn av dem var feiljustert.

 

Jeg mistenker selvsagt at du har feiljustert de nye lyktene, fordi det er nemlig 100% umulig å korrekt justere lykter uten utstyr for det. Du kan med mye jobb (kjøring frem og tilbake, merking på vegg, osv.) klare å få dem sånn ca. korrekt, men du klarer det aldri i verden bare ved å se på dem. Det kan selvsagt her være at de gamle var feiljustert, noe jeg ikke vet noe om.

 

Med normale halogenpærer er det umulig at et korrekt justert nærlys lyser lengre enn et korrekt justert fjernlys. Selv ikke mine adaptive xenon nærlys med automatisk høyde- og horisonaltjustering lyser i nærheten av lengden til fjernlyset som er korrekt justert til en 1990-bil. De lyser selvsagt sånn ca. 200 meter lengre til siden, men rett fremover er det ikke mulig.

 

Grunnen til dette er at dagens nærlys godkjennes med ikke så langt fra samme krav som nærlys for 20 år siden. De kan ikke lyse lengre opp enn de gjorde den gangen pga da vil de blende, men de kan lyse noe sterkere i enkelte retninger, og de kan lyse lengre til siden. Produksjonesmetodene er derimot blitt ufattelig mer presise og reflektorene i dag klarer kanskje å utnytte opp mot 5 ganger så mye lys fra den samme pæra (tallet er da tatt helt fra lufta), som da betyr betydelig jevnere belysning og mer bredde.

 

Hvis du vil ha lyktene dine sånn "ca." korrekt, så kan du bruke følgende prosedyre for å justere dem:

 

1. Tøm bagasjerommet. Fyll bensintanket til rundt 75% av kapasitet (har du mer enn det, så er det greit, men ikke mindre), eller legg ballast i bagasjerommet for å kompansere for det. Det er en fordel om det er mulig å legge ballast i førersete også for en person (f.eks ved å bruke en person..). Sett lysjusteringen til 0 (viktig!).

 

2. Finn deg en vegg med flat vei inn mot veggen. Veien må være asfaltert elller annet som gjør den helt plan og vannrett.

 

3. Kjør bilen forover helt inntil veggen, så nært som mulig. Styringen skal stå rett frem og avstanden mot veggen på begge sider av bilen må være helt lik.

 

4. På enhver godkjent lykt skal det være et merke rett foran pæra. Dette er enten et kryss eller en ring. Den har en diameter på kanskje 1-2mm, og er kun et merke, skal ikke stå noe på den. Merk av på veggen akkurat hvor dette merket står (rett frem fra merket, både høyde og bredde). Bruk tape eller kritt avhengig av om du eier veggen eller ikke.

 

5. Rull bilen 5 meter RETT bak.

 

6. Finn ut hvor cut-offen til lyset treffer. Akkurat der den brekker av fra vannrett til skrå oppover ( ___/ ). Juster begge lyktene både horisinalt og vertikalt slik at dette treffer akkurat det som er merket av på veggen (har du ikke horisontaljustering skal de treffe fra før hvis de er korrekt montert), til hvert sitt merke). Juster så nedover slik at lyktene treffer ca. 10cm under dette merket.

 

7. Lyktene skal da være sånn ca. brukbart justert slik at de kan fungere frem til de kan bli korrekt justert med instrument for formålet.

 

Integrerte fjernlys skal ikke justeres for. De skal være korrekt justert i forhold til nærlyset automatisk.

 

Dette var morro! :w00t: Har lenge vist at det var mulig å justere lykter sånn nogenlunde uten lysjusterings utstyr. Men har ikke vist eksakte avstander og mål. Skal jammen prøve dette og sjekke innstillingene på jobben etterpå. For tidligre har jeg justert lykter etter skjønn. For så å reise på jobben å få de målt. Men neste gang så slipper jeg kanskje å plage andre på veien dit. :thumbup:

Takker.

 

:innocent:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...