Gå til innhold

Bruker du windows xp enda?


Anbefalte innlegg

Gjest medlem-82119

De fleste jeg kjenner som fortsatt bruker XP gjør det enten fordi:

 

1 -De kjører en piratversjon

XP var enormt tilgjengelig i piratversjoner, muligens på grunn av misfornøyde kunder

som kjøpte ME og andre dårlige versjoner og derfor ikke ville bruke penger igjen før de

så at det virket.

Piratversjonene var ofte også modifisert, bl.a ved at man fjernet "maset" som gjaldt å taste inn

lisensnummer osv som mange måtte gjøre daglig.

Piratversjonene kom også med servicepacker inkludert, så mange valgte derfor pirat fremfor kjøpt versjon.

Det var til og med de som hadde lovlig kjøpt versjon, og så la de inn piratversjonen isteden.

 

2 -De vil spille eldre spill

Mange, som meg, har minner knyttet til timesvis foran pcen mens man spiller doom, heretic, warcraft 2, osv osv og mange av disse spillene er nå tilgjengelig gratis.

Mange av disse virker ikke på nyere os.

 

3 -De har gammel hardware

Kommer stadig over folk som sitter på utrolig gamle pcer, og noen er nesten på 486 DX2 66Mhz nivå.

Har man en hardisk på 100-200 Mb, et gammelt skjermkort, og en strømforsyning på 100W samt 1-2 Gb ram i beste fall, så legger man ikke inn et nytt os.

 

4 -De har dårlig nett.

Nyere os krever masse oppdateringer, store servicepacker osv.

Sitter man inni skogen med et analogt modem plugget til en telefonlinje så er man ikke lysten på servicepakker på 1 Gb eller andre oppdateringer.

Har man først fått inn XP og alle de hundrevis av oppdateringene så er det relativt stille med oppdateringer etter at ms har kuttet support og Dx, nyere IE og lignende ikke støttes lenger.

 

5 -De driver en bedrift eller firma.

Mange bedrifter sitter på eldre hardware, med eldre sære programmer fra tidlig 80-tall.

Skal de bytte ut alt koster det masse, både av hardware, lisenser, og nye programmer.

 

6 -Liten kunnskap.

Mange mennesker, bl.a eldre, vet ikke om noe annet og vil ikke lære seg ting påny.

Er man 95 år og har brukt pc siden man var 90, så bryr man seg ikke om å lære seg win 7.

Andre takler ikke om ikoner flytter seg på skrivebordet, eller at den blå e`en forandre fargenyanse.

Å bytte os blir dermed en uoverkommelig affære.

 

For min egen del så er win 7 suverent mye bedre enn XP og vista, og jeg har brukt begge.

Men gikk selv over til win 7 først da jeg hadde maskiner til det.

En dag ligger vel alt i nettskya, og eldre os er en saga blott.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

2 -De vil spille eldre spill

Mange, som meg, har minner knyttet til timesvis foran pcen mens man spiller doom, heretic, warcraft 2, osv osv og mange av disse spillene er nå tilgjengelig gratis.

Mange av disse virker ikke på nyere os.

Ingen av disse spillene er tilgjengelig gratis. Faktisk er det svæææært få spill som noensinne blir sluppet ut i public domain eller open source. Og selv de som blir lagt ut under open source, så blir innholdet holdt tilbake (som samtlige av ID Software sine spill). Dessuten er de laget for DOS, og kan derfor kjøres fint under DosBox på Windows 7. Vær også obs på at nyere lydkort ofte fører med seg problemer, ettersom disse ikke lenger er soundblaster kompatible vil de ikke fungere på gamle spill uansett hva slags operativsystem du legger inn.

Lenke til kommentar

Ankh: Jeg bruker XP bare på grunn av punkt 2, siden spillene har jeg ennå.

 

Ingen spill er gratis, av de gode.

16 bits spill, duger ennå, siden spillene jeg spiller finnes ikke for vista eller windows 7.

 

Derfor beholder jeg XP ennå.

 

Ingen av disse spillene er tilgjengelig gratis. Faktisk er det svæææært få spill som noensinne blir sluppet ut i public domain eller open source.

 

http://www.pc.no/

 

Der er det noen fullversjoner som er reklame finasiert.

Eller finnes de fleste spillene på steam til en billig penge.

 

Steam selger spill ennå som ikke funger helt til windows vista eller windows 7 64 bits.

Så da lever XP videre.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

f.eks:

 

http://im3.ebidst.com/upload_big/5/6/6/1282914863-24216-0.jpg

 

http://no.wikipedia.org/wiki/Day_of_the_Tentacle

 

http://store.steampowered.com/app/7840/?snr=1_200_200_259_103_2

 

Nå sier jeg ikke det er umulig å få disse spillene å fungere på 64 bits vista eller 64 bits windows 7.

 

Det er bare mye enklere å sette opp i XP.

 

Så jeg syns det er greier å bruke XP her, isteden for å rote med dosbox, som kanskje ikke funger optimalt.

 

Nå er dette bare få spill i sammenlingen min, som jeg vet ikke er enkelt å få til å fungere.

Har ennå flere spill beregnet på XP.

 

F.eks http://media.classic-gaming.net/screenshots/normal/93/934-1.jpg som knapt funger optimalt i XP

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

1. Witchaven er et DOS spill og vil fungere like forbanna dårlig på Windows XP 32-bit som Windows 7, ettersom Dos blir emulert på Windows XP. Det fungerer også utmerket godt i DOSBox.

2. DOTT er OGSÅ et DOS Spill, men fungerer glimrende under ScummVM som kjører alle lucasartsspill fra og med Maniac Mansion. Funker under DOSBox også.

3. Google viser meg at det er masse folk som får Death Track: Ressurection til å funke i Windows 7, så kanskje et annet problem.

4. Og igjen: DOSSPILL!!!! Det er ikke laget for Windows i det hele tatt! Dessuten fungerer det knirkefritt i DOSBox.

 

http://www.dosbox.com/

 

For 16-bit Windows-spill, så fungerer Windows 3.11 fint under DOSBox. Jeg har selv spilt noen 16-bit Windows spill der.

Å installere Windows 3.11 under DOSBox er såpass lett som å finne diskettene og installere det på vanlig måte.

Endret av GeirGrusom
Lenke til kommentar
Gjest medlem-82119

GeirGrusom: Mange henter de spill de vil på piratebay og lignende, ofte også der de har hentet XP.

Så for dem er det gratis.

Rart igrunn at ikke dosbox lignende funksjon er integrert i win allerede.

 

Lydkortbiten er selvsagt et problem. Slutt på tiden med å sette IRQ og DMA verdier, editere config.sys og autoexec.bat filer og alt annet.

Lenke til kommentar

Hvorfor skulle det fungere på XP, men ikke i Windows 7?

Kan forstå at det ikke vil fungere i 64-bit, fordi svært mange programmer på den tiden hadde installasjoner som var 16-bit (så selv om programmet var 32-bit, lar det seg ikke installere fordi 16-bit installasjonen ikke vil kjøre på 64-bit operativsystem)

Lenke til kommentar

Nå er det som du nevner Quicktimer 2.01 som er 16 bit ja.

Og er ikke kompaktibelt med windows 7 i utgangspunktet.

 

Men denne funger i XP, men problemer blir hvis man installerer nyere quicktimer så slutter spiller å fungere.

 

Beklagigvis kjenner jeg ikke til tilsvarende lærlingspill der enten barn eller ungdom kan lære seg om planeter, terori etc på en bedre måte å lese bøker.

 

For noen er slike programvare nyttige, som kanskje f.eks sliter med dysliksi.

 

Nå finnes det nok nyere utgave under navnet "Encyclopedia of Science 2.0". Men problemer at disse heller støtter windows vista eller windows 7.

 

Dermed hjelper disse lite.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Hei. På den PC`en som jeg bruker mest så har jeg både Windows XP og Windows 7 og flere Linux Distrobusjoner installert, og når jeg bruker Windows så blir det for det meste Windows XP. Har nok litt for treig PC til Windows 7 kanskje, også gidder jeg ikke å ordne Windows 7 sin bootloader heller siden at jeg reinstallerte Grub, så derfor blir det Windows XP når jeg bruker Windows. Jeg vet uannsett ikke om Windows 7 er noe særlig for meg.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

gidder jeg ikke å ordne Windows 7 sin bootloader heller siden at jeg reinstallerte Grub, så derfor blir det Windows XP når jeg bruker Windows. Jeg vet uannsett ikke om Windows 7 er noe særlig for meg.

 

Hvis du ikke har god nok maskinvare.

Windows 7, er beregnet på "dagens maskinvare".

 

Altså har man XP maskin der microsoft XP ble levert med, kan jeg ikke anbefale å oppgradere for å si det slik. Spessielt bør man styre unna 32 bits windows 7.

 

Grub er et problem på noen distribusjoner, men velger man de nyeste.

Så er heller andre problemer en windows vista/7.

 

Eneste fordelen windows XP har er programkompaktiblitet.

Og et veldig rask operativsystem.

 

Er det mange som bruker 64 bits XP eller XP Mediacenter?

Begge disse ble vel bare halvferdig på den norske oversettelsen. Og 64 bits drivere var ikke enkelt å få tak i, på en del maskinvare.

 

Tror heller ikke 16 bits spill funger bedre på 64 bits XP en på windows vista.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

16-bit er ikke støttet i det hele tatt på 64-bit versjoner av Windows.

Windws 7 32-bit har støtte for 16-bit programmer etter det jeg vet, mend en støtten er borte på 64-bit versjonen.

 

64-bit drivere er vanskelig å finne på veldig gammel maskinvare. 6-7 år gammel maskinvare så begynner det kanskje å dukke opp maskinvare uten 64-bit støtte. Men Widnows XP i 64-bit for AMD64 dukket opp i 2001.

Lenke til kommentar

LMH1: Vær så snill ikke å snakk til meg om maskinvare og systemkrav. Jeg har tross alt holdt på med datamaskiner i noen år og har kjørt de fleste Windowsene, ja. Det kan jeg nok litt om.

Hva du anbefaler bryr jeg meg ikke noe om.

Grub er ikke noe problem på Enkelte distroer. Grub er bra det, men jeg gidder ikke å styre med Windows 7 sin bootloader.

Og hva du anbefaler at folk bør gjør å ikke gjøre vil iallefall ikke jeg bry meg om.

 

DEG HØRER JEG FAKTISK IKKE PÅ, SÅ DET SÅ.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...