Gå til innhold

Indeksregulere husleie, hvordan finner man riktig prosentsats?


Svinks

Anbefalte innlegg

Jeg leier ut en leilighet, 1. april er det år siden ble utleid, og dersom man skal indeksregulere leia etter husleielovens § 4-2 fra samme dato, må dette varsles innen 1. mars.

 

Utviklingen i konsumprisindeksen finner jeg her: http://www.ssb.no/kpi/

 

Problemet er: Nå, februar 2011, vet jeg naturligvis ikke utviklingen i KPI fra april 2010 til april 2011. Nyeste data tilgjengelig er rimeligvis fra januar 2010 til januar 2011, på 2,0%. Ser man på desember 2009 til desember 2010 får man 2,8%. Valg av andre måneder i 2009 kontra 2010 kan gi variasjoner fra 1,9 til 3,4%. Ser man på snittet 2009 og snittet for 2010, er økningen i KPI 2,5%.

 

Hva er vanlig å gjøre i en slik konsumprisberegning? Bruker man siste tilgjengelige månedstall, eller beregner man et snitt av de månedstallene som er tilgjengelig i perioden leieforholdet har vart, eller er det riktig å bruke siste tilgjengelige snitt for et helt år?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvordan du gjør det vil muligens kunen variere avhengig om du har forskuddsbetaling eller etterskuddsbetaling.

 

Hvis forskudd, dvs. at første leie forfalt 01.04.2010, så trenger du prisveksten fra og med april 2010 til og med mars 2011. Siden SSB kom med januar tallene 10. februar, så regner jeg med at mars-tallene kommer 10. april eller deromkring.

 

Det innebærer at det første forfallet du kan få varslet leieboeren i tilstrekkelig tid i forveien for prisendring er for forfallet 1. mai. I midlertid skal leieboeren også ha regulert husleien som forfaller 01. april.

 

Jeg ville ha løst dette ved at regning du sender for 1. april er en helt ordinær regning. La oss si 1000 kr.

Dersom KPI for april-mars blir 10%, så sender du en regning for 1. mai på 1100 + etterjustert beløp av april regningen på 100 kr. Altså blir det i mai 1200 kr, mens det i de neste månedene blir 1100.

 

Du kan også opplyse leieboeren om at det er slik du vil gjøre det, slik at mai regningen ikke blir et "sjokk".

 

Hvis etterskudds-betaling tror jeg hele problemstillingen faller bort.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...