Gå til innhold

[Løst] Mystisk lyd i systemet (PC), hva kan dette skyldes tro?

Anbefalte innlegg

Jeg ønsker å lufte noen tanker om et problem, som helt klart ikke har noe å gjøre med høyttalerne jeg kjøpte nylig. Men jeg skjønner ikke hvorfor lyden er der.

Hvis jeg f.eks spiller av en 55 Hz lyd i Winamp (wav, signed 16bit pcm, 44100Hz), så kan jeg (like som når jeg hører på musikk) høre at det en slags plystrelyd der. Jeg hører dette via studio-monitor-høyttalerne og jeg hører dette med hodetelefonene (Koss porta pro). Det er ingen grunn til å tro at det kan være noe galt med studio høyttalerne, når jeg også hører dette med hodetelefonene.

Så hvis jeg spiller av en lav tone som 55Hz, så skulle det jo ikke komme andre lyder fra høyttalerne eller hodetelefonene.

Det jeg har finni ut, er at hvis jeg justerer equalizer for lydkortet, så dempes denne plystrelyden kraftig, men jeg skjønner ikke hva som får "plystrelyden" til å dukke opp i det hele tatt.

Plystrelyden minner om noen som forsøker å plystre og samtidig lager en dyp basslyd med stemmebåndet i halen.

Så, hvis jeg justerer equalizer verdiene fra 0db til -24db, for 2kHz, 4kHz og 8kHz spakene, så forsvinner plystrelyden jevnt. Det å øke verdiene fra 0db til +24db får plystrelyden til å komme veldig klart fram.

Jeg bruker en desktop pc, med USB lydkort fra Creative. Jeg er nesten helt sikker på at lyden var der selv med innebygde Realtek lydkortet tidligere.

---

Datamaskinen er koblet til jord, via jordet skjøteledning. Jeg har kobla et par harddisk transformatorer til denne skjøteledningen også. Disse to kontaktene har ikke jording av hva jeg har skjønt. Ingen andre ledninger koblet på denne første skjøteledningen.

De aktive studio høyttalerne er begge koblet til jord, via en annen jordet skjøteledning, og til et annet strømstøpsel. På denne skjøteledningen, har jeg også koblet til dataskjermen, som er jorda. Ingen andre ledninger koblet på denne første skjøteledningen.

---

Noen som har vært borti en slik "plystrelyd" før og tror det veit hva dette skyldes?

Pc kabinett

USB eksternt Creative lydkort

Studio monitorer, kabel med RCA kontakter

Koss Porta pro hodetelefoner, minijack

Endret av Decoman
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis jeg f.eks spiller av en 55 Hz lyd i Winamp (wav, signed 16bit pcm, 44100Hz), så kan jeg (like som når jeg hører på musikk) høre at det en slags plystrelyd der.

Tja, forslag:

a) dårlig DAC / anti-aliasing filter + extremt god diskant-hørsel: Du klarer faktisk å høre ½ Samplfreq = 22.05 kHz :dribble:

b) dårlig ADC / filter: Du hører overharmoniske av signalet 55 Hz. Egentlig mindre trolig siden styrken avtar med stigende frekvens.

c) kombinasjon av a & b: kan gi mange artige frekvenskomponenter :ohmy:

Har du tilgang til noe fint måleutstyr, kan du se hvilke frekvenser det er snakk om (les: spektrums-analysator). Fint, men utrolig dyrt.

dagens tips fra,

:-) GAu

Lenke til kommentar

Jeg får spørre sånn generelt, hvordan kan jeg finne ut av om ulyden skyldes lydfila, lydkortet, høyttalerne (nye studio monitorer og nye høretelefoner) eller ørene mine?

Haha, håper ikke det er slik at man å ut med titusenvis av kroner for å høyttalere som ikke lager ulyd.

Kunne jo kjøpt en billig DAC sak, og kobla pc'en til denne via USB, men da ville det vært dumt å igjen sitte med en sånn ulyd hvis feilen ligger et annet sted da.

Hm, USB lydkortet mitt har s/pdif utgang, en tanke kunne være å få kobla til noe som gjør bruke av s/pdif kontakten, slik at jeg får testa det.

---

Forresten, jeg får nevne at det er ikke bare 55Hz lyden som lager slik ulyd, jeg merker dette også med lydene

77, 110, 156, 220, 310, 440, 622, 880, 1244Hz

Ved 1760Hz er det vanskelig for meg å høre denne ekstra lyden, som stiger litt i tonen når jeg spiller av enkelttonene med verdiene over, fra 55Hz til 1244Hz.

---

Jeg har mistanke om at ørene mine er spesielt omfintelige mot høyfrekvente lyder. Ellers er det slik at jeg har nedsatt hørsel på ett av ørene, fra da jeg var liten og fikk kraniebrudd ved et fall.

Lenke til kommentar

Ulyden jeg hører et helt klar i f.eks denne youtubevideoen: Plystrelyd lang vei når all bassen spiller.

Hadde vært moro å fått en tilbakemelding på hvordan andre oppfatter lyden i dette klippet.

Hm, tror ulyden ligger rundt 4 kHz området. Det er jo ikke høyfrekvent lyd sånn i forhold til 20kHz.

Endret av Decoman
Lenke til kommentar

Ok, jeg tror jeg endelig har fått løst mysteriet.

Ting tyder på at det er plugins i Winamp som har skapt en ulyd, når jeg f.eks spiller av en 55Hz tone i Winamp.

Jeg koblet av "hardware acceleration" i Nullsoft DirectSound Output plugin, og jeg avinstallerte en DPS plugin.

Det var i samme øyeblikk som da jeg klikka "configure" knappen for Nullsoft DirectSound Output plugin, at det ble bra igjen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...