AnonymDiskusjon Skrevet 21. februar 2011 Del Skrevet 21. februar 2011 Hei, Jeg har bestemt meg for å bli lege. Men problemet er at vis jeg skal bli lege må jeg spise sunt sånn at hjernen fungerer onkelig. Er heller ikke særlig god til å huske ting(har det omvendte av klisterhjernen(sånn at dere skjønner at det er vannskelig å huske stoff..må lese flere of flere ganger..tusen ganger..) . Vel, er ikke særlig smart heller for bare 3ere og 4 , får en svak 3er i matte..Tror noen jeg kan bli lege da? vis jeg får 3ere og 4rere..? Hva burde jeg spise? 1 Lenke til kommentar
Pseudopod Skrevet 21. februar 2011 Del Skrevet 21. februar 2011 (endret) Du må spise opp fisken og grønnsakene mor di serverer. Eller ta tran dersom dere har lite fisk på menyen. Men dette hjelper ikke alene. Du må også jobbe hardere med de fagene du ikke er god på. Gjør mer enn hva som kreves av deg i form av lekser etc. Deretter kan du ta deg en tur på folkehøyskole for tre ekstrapoeng, eller få de igjennom militærtjeneste. Tror ikke du kan få poeng fra begge av disse. Endret 21. februar 2011 av Pseudopod 2 Lenke til kommentar
runerask Skrevet 21. februar 2011 Del Skrevet 21. februar 2011 For å klare å bli flink så må du nok også være interessert i faget og like det så godt at du ikke bryr deg om at du må sitte hjemme hele kvelden for å gjøre lekser. Kanskje litt overdrevet, men ikke langt ifra sannheten. Ting man liker sitter som støpt i hjernen ;-) Lenke til kommentar
waddaf Skrevet 21. februar 2011 Del Skrevet 21. februar 2011 For å klare å bli flink så må du nok også være interessert i faget og like det så godt at du ikke bryr deg om at du må sitte hjemme hele kvelden for å gjøre lekser. Kanskje litt overdrevet, men ikke langt ifra sannheten. Ting man liker sitter som støpt i hjernen ;-) For å bli lege må man spise sunt. Interesse eller kunnskap i faget har ingenting å si. 8 Lenke til kommentar
runerask Skrevet 21. februar 2011 Del Skrevet 21. februar 2011 For å klare å bli flink så må du nok også være interessert i faget og like det så godt at du ikke bryr deg om at du må sitte hjemme hele kvelden for å gjøre lekser. Kanskje litt overdrevet, men ikke langt ifra sannheten. Ting man liker sitter som støpt i hjernen ;-) For å bli lege må man spise sunt. Interesse eller kunnskap i faget har ingenting å si. Folk flest har ikke klisterhjerne ;-) Jeg prater fra egen erfaring. Vet ikke hvor gammel du er, men virker ikke som om du har levd så fryktelig lenge......... Lenke til kommentar
vidor Skrevet 21. februar 2011 Del Skrevet 21. februar 2011 Lege/medisinstudiene i Norge har svært høye inntakskrav på karakterer, så der må du nok ha toppkarakterer i stort sett alle fag for å komme inn. Det er bare starten. Deretter må du virkelig legge igjen mye arbeid i studiet i mange år. Litt ymse svar på denne siden, men noe av det er nyttig; http://debatt.sol.no/content/lege-utdanning Lenke til kommentar
AnonymDiskusjon Skrevet 21. februar 2011 Forfatter Del Skrevet 21. februar 2011 For å klare å bli flink så må du nok også være interessert i faget og like det så godt at du ikke bryr deg om at du må sitte hjemme hele kvelden for å gjøre lekser. Kanskje litt overdrevet, men ikke langt ifra sannheten. Ting man liker sitter som støpt i hjernen ;-) For å bli lege må man spise sunt. Interesse eller kunnskap i faget har ingenting å si. Folk flest har ikke klisterhjerne ;-) Jeg prater fra egen erfaring. Vet ikke hvor gammel du er, men virker ikke som om du har levd så fryktelig lenge......... Det står jo i tittlen at jeg er 14 år? Men, jeg jobber bra med matte..Forsatt er det mye jeg sliter med der..Jeg skjønner ikke konstruering. Det er som om alt er tilfeldig i konstruering, er sitter lengre en mange i klassen min med matte forsatt så har de fått bedre katakter enn meg, mens jeg har fått en svak 3. Føler at livet er urettferidg. Lenke til kommentar
AnonymDiskusjon Skrevet 21. februar 2011 Forfatter Del Skrevet 21. februar 2011 Lege/medisinstudiene i Norge har svært høye inntakskrav på karakterer, så der må du nok ha toppkarakterer i stort sett alle fag for å komme inn. Det er bare starten. Deretter må du virkelig legge igjen mye arbeid i studiet i mange år. Litt ymse svar på denne siden, men noe av det er nyttig; http://debatt.sol.no/content/lege-utdanning Men, kan jeg ikke bare studere i utlandet ..da blir det enklere? Lenke til kommentar
vidor Skrevet 21. februar 2011 Del Skrevet 21. februar 2011 Men, kan jeg ikke bare studere i utlandet ..da blir det enklere? Studiet blir ikke noe enklere, men det er som regel lettere å komme inn på det. Arbeidsmengden du må legge ned i det er nok temmelig lik, men i tillegg så vil undervisningen ikke være på norsk. All litteraturen er på engelsk. Lenke til kommentar
AnonymDiskusjon Skrevet 21. februar 2011 Forfatter Del Skrevet 21. februar 2011 Men, kan jeg ikke bare studere i utlandet ..da blir det enklere? Studiet blir ikke noe enklere, men det er som regel lettere å komme inn på det. Arbeidsmengden du må legge ned i det er nok temmelig lik, men i tillegg så vil undervisningen ikke være på norsk. All litteraturen er på engelsk. Men da jeg skal studere er jeg nok en full voksen og smart perosn Lenke til kommentar
Zeph Skrevet 21. februar 2011 Del Skrevet 21. februar 2011 18-19 år er ikkje fullvaksen, ei heller noko garanti for at du er like god i engelsk som norsk, spesielt når det kjem til den tekniske og medisinske delen. Det er kanskje lettare å kome inn i utlandet, men å ta skule på engelsk ville eg tru er vanskelegare enn på norsk. Lenke til kommentar
Laughing Madcap Skrevet 22. februar 2011 Del Skrevet 22. februar 2011 Hva må jeg spise for å bli astronaut? Vi har alle medfødte evner, noen er bedre anlagt som akademikere, andre for idrett, noen har absolutt gehør. Hva du er født med vet ikke jeg, men tror du skal fokusere på hardt arbeid og ikke hva du spiser. Gode vaner og kosthold hjelper klart på skole og konsentrasjon, men hvis du sliter med å få karakterer over 3-4, må du nok kjempe hardt. Lenke til kommentar
AnonymDiskusjon Skrevet 22. februar 2011 Forfatter Del Skrevet 22. februar 2011 Hva må jeg spise for å bli astronaut? Vi har alle medfødte evner, noen er bedre anlagt som akademikere, andre for idrett, noen har absolutt gehør. Hva du er født med vet ikke jeg, men tror du skal fokusere på hardt arbeid og ikke hva du spiser. Gode vaner og kosthold hjelper klart på skole og konsentrasjon, men hvis du sliter med å få karakterer over 3-4, må du nok kjempe hardt. For å være helt ærlig, vær gang dere poster et innlegg drømmer jeg meg ett hakk bak drømmen min(nemlig å bli lege). Er dere helt sikre? Hva om jeg får 4,1 i snitt på ung skolen...tror dere det vil være mulig å få 4,8 i snitt på vgs? det er kanskje lettere på VGS? 1 Lenke til kommentar
vidor Skrevet 22. februar 2011 Del Skrevet 22. februar 2011 Det er ingen her som stiller spørsmål til drømmen din, men det handler også om å vite hva man går til, og hvor krevende det er. Du har enda mange år igjen før du kan søke på et medisinstudie, og det er ingen av oss som vet hva du har gjort av endringer i livet ditt til da i forhold til å kunne oppnå drømmen din, og hvilke forutseninger du har og hva som er motivasjonen din. For alt vi vet bor det en lege i deg som bare venter på å springe ut. Hvis du diskuterer dette med folk rundt deg så vil du sannsynligvis få positiv støtte fra noen og andre vil være negative. Hvis du virkelig vil dette så må du være forberedt på å legge ned mye arbeid i det. Det er ikke for å være ekkel, men det er bare sånn det er. Mange har en romantisk forestilling av selve yrket, så det er viktig å balansere det med hva det virkelig krever, sånn at man vet hva man går til. Det er allerede høyt utdannet helsepersonell på forumet her i form av bl.a. dag1234 https://www.diskusjon.no/index.php?showuser=181154 TOMpsy https://www.diskusjon.no/index.php?showuser=9460 Vaio https://www.diskusjon.no/index.php?showuser=38953 De kan kanskje gi litt innspill til deg ang. egen erfaring fra seg selv og andre som startet studiet. Lenke til kommentar
waddaf Skrevet 22. februar 2011 Del Skrevet 22. februar 2011 Hvis man vil bli elektriker er det viktig å spise mat med mye omega-3. 1 Lenke til kommentar
NeEeO Skrevet 22. februar 2011 Del Skrevet 22. februar 2011 (endret) Du er jo bare 14år..hvorfor tenker du på det nå ? Endret 22. februar 2011 av Noreply Lenke til kommentar
AnonymDiskusjon Skrevet 22. februar 2011 Forfatter Del Skrevet 22. februar 2011 Men hør, hva er sjangsen for at jeg blir lege, vis jeg går ut med 4,2 i snitt? PÅ UNG .SKOLEN 1 Lenke til kommentar
Hanske Skrevet 22. februar 2011 Del Skrevet 22. februar 2011 Ungdomskolen betyr ikke mye. Men du må ha godt over 5 i snitt på vgs. 1 Lenke til kommentar
Shruggie Skrevet 22. februar 2011 Del Skrevet 22. februar 2011 Bare gjør så godt du kan, du. Det er ingen grunn til at du ikke kan få glimrende karakterer i løpet av kort tid selv om du ikke har et fantastisk grunnlag nå. Med en drøm om å bli lege har du jo en fantastisk motivasjon, så hvis du virkelig går inn for det er det absolutt oppnåelig. Bare sett deg selv realistiske mål om gradvis bedring av karakterene over de neste årene - det er jo ingen som blir toppstudent over natta! Og ikke bruk for mye tid på studiene heller, det er jo ingen som liker leger som ikke har noen sosial erfaring 1 Lenke til kommentar
AnonymDiskusjon Skrevet 23. februar 2011 Forfatter Del Skrevet 23. februar 2011 Ungdomsskolen betyr ikke spesielt mye. Det er videregående som er mest avgjörende. Jeg fullförte ikke videregående, det funket ikke for meg. Jeg skulket fra timer, timer ble til dager og uker. Jeg kom alkoholpåvirket til skolen og det var dråpen. Jeg fikk ikke fortsette på VGS. Studiebidraget for de 2 siste månedene jeg "gikk" der var jeg nödt til å betale tilbake. Idag, 2 år senere, jobber jeg nesten 2 km under jorda i ei gruve og har fet lönn Men jeg anbefaler deg på det STERKESTE å gjöre ditt beste på skolen og skolene. Skal du bli lege så tror jeg du må ha nogenlunde gode karakterer! 2 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå