Gå til innhold

Brukerundersøkelse - Galaxy Tab vs. iPad

jaynuz

Anbefalte innlegg

Heisann.

Jeg studerer Økonomi og administrasjon ved Høgskolen i Bergen, og sitter for øyeblikket med en innlevering i Markedsføring.

En del av oppgaven går ut på følgende:

"Spør 20 unge voksne hvilke av disse to produktene (Galaxy Tab & iPad) de ville valgt og hvilke kriterier de ville lagt til grunn for valget.

Be respondentene beskrive hvilke behov disse to produktene dekker."

I den sammenheng tenkte jeg at dette var et ypperlig forum å gjennomføre dette på. Her på forumet er det jo mye kunnskap rundt disse produktene, og regner med å få mer fornuftige svar her enn fra tilfeldige folk på gaten/Facebook :thumbup:

Så hvis noen av dere (gjerne 20) kunne vært så vennlig å svare på dette hadde jeg satt stor pris på det (hvorvidt man havner under kategorien "ung voksen" er en subjektiv sak, hehe :cool: ). Trenger ingen lang redegjørelse for ditt valg. Noe kortfattet og presist holder lenge.

På forhånd takk for svar.

Skriv gjerne opp fornavn, alder og bosted i svaret ditt, slik jeg har noe å vise til dersom foreleser stiller spørsmål.

Mvh.

Jan-Erik

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis jeg skulle hatt pad, så ville jeg i hovedsak brukt den til fire ting: Nettsurfing, e-post, spill og film/tv-serier. Den større skjermen til Ipad gjør den mer behagelig og effektiv for nettsurfing. Når det gjelder e-post er de nok like gode. Ipad har noe større utvalg og mye bedre kvalitet på spill enn det Galaxy Tab har. Galaxy Tab har bedre formatstøtte og er derfor bedre til film/tv-serier.

En annen ting som er viktig er hvor portable de er. Jeg må si at de begge er like bra på dette. Selv om Galaxy Tab er mindre, så er den forsatt for stor til at du kan bære den med deg i vanlige lommer, derfor er en uansett avhengig av sekk/veske hvis en skal ta den med seg, akkurat som med Ipad.

I grunn ville jeg ikke hatt noen av dem, ettersom min netbook gjør alle disse oppgavene bedre enn ipad/galaxy tab. Men hvis jeg måtte velge mellom Galaxy Tab og Ipad ville jeg uten tvil valgt Ipad.

Så mitt valg er Ipad.

Kjetil, 23, Rogaland

• Liker 1
Lenke til kommentar

Skal jeg ha en tablet så blir det en iPad. Grunnen til det er ganske enkel; Skal jeg først ha en tablet så vil jeg ha en skjerm som er betydelig større enn en mobilskjerm da iPadens bruksområde ville vært film, musikk, surfing, epost og spilling.

Galaxy Tab er for liten, den kjører Android 2.2 som ikke er et tablet OS, men et OS for mobiler med "små" skjermer, og jeg synes at Apples AppStore har flere kvalitets-applikasjoner som er skreddersydd for iPad, og ikke en annen enhet som har en skjerm på 3,5". Android Market er i mine øyne et kaos idag, og jeg har ikke hørt om én Android-applikasjon som er laget med Tab i tankene. Her vinner Apple og iPad med flere mil. Jeg har idag en HTC Desire HD som har en skjerm på 4,3". Skal jeg ha en tablet, så skal skjermen være betydelig større enn 7" og kjøre et annet OS enn den som kjører på mobiltelefonen min.

Byggekvalitet er også ekstremt viktig for meg, og her går ballen igjen til iPad.

Alt i alt så er iPad i mine øyne mer gjennomført, alt er logisk satt opp, alt fungerer som det skal og det finnes et hav av tredjeparts-tilbehør og applikasjoner til den, som f.eks tastatur, dock o.l.

(OBS! Jeg ber alle forumbrukere, og spesielt fanboys om å ikke transformere denne tråden til en arena for drittslenging og diskusjoner rundt Steve Jobs hemmelige agenda og Googles planlegging av Skynet og masseutryddelse av den mongolske brunbjørnen. På forhånd takk)

Steffen, 24, Bergen.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Galaxy Tab

Så og si bare på grunn av at jeg unngår alle produkter med eplelogo/har en "i" foran navnet. Har vel noe med "å gå imot strømmen" eller noe i den duren samt Apple-produkter generelt er overprisede i forhold til hva man egentlig får.

Bruksområdene blir vel det samme som de over; surfing, film, spill.

Johan, 18, Bodø

Lenke til kommentar

Galaxy Tab er mitt valg fordi den er lett å ta med mens den fortsatt har en stor nok skjerm for å se på filmer.Også jeg bruker den som telefon og for å sende SMS meldinger.Jeg også bruker Tabben flittig som Navigasjon.

iPad er rask og veldig responsiv men jeg liker ikke at du er bundet til iTunes når noe skal lastes på den,og den er litt for stor for å ha med.

Lenke til kommentar

Vet ikke om jeg er til noe hjelp her siden jeg vet next to nothing om noen av dem, men here goes:

Jeg ville valgt Ipad. Rett og slett fordi det er den jeg vet mest om, og det virker som det er den de fleste kjøper. Har bare sett snutten av Galaxy Tab en eller to ganger, men jeg synes skjermen på den er for liten. Hvis jeg først skulle hatt en tablet ville det vært for å se på tv serier, filmer, musikk og litt surfing.

Har ingen planer om å skaffe meg en da :)

Lenke til kommentar

Ville ha valgt iPad.

Grunnen:

-Er en del firma som fokuserer og satser primært med å lansere egen apps for iPaden

-Større skjerm, som er perfekt å se på film med, lese nyheter osv

-Har allerede en Galaxy S så jeg trenger ikke en større versjon av det

Men så har jeg ikke bruk for en pad/tablet nå. Jeg sjekker mail, ser på film på bussen/tog, spille eller leser nyheter med mobilen da den er lettere å gå rundt med og krever mindre plass. Er jeg hjemme bruker jeg laptopen for internett ting, spille spill med PS3, 360 eller Wii og ser på film/TV-serie på TVen. For nå er pad/tabletene sløsing for min del.

Ky, 23år, Oslo

Endret av Ky_kun
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Om jeg virkelig var nødt til å velge en av disse to hadde jeg antakelig gått for en Galaxy Tab. Har prøvd iPad, og treg skjerm (blurry under scrolling) og dårlig nettleser (treg som et vondt år, refresher sidene når man trykker "back") gjorde at det var morsommere å bruke mobilen til surfing. Galaxy Tab er ikke ekstremt fristende den heller, men kunne kanskje ha fått litt moro ut av den som moddeprosjekt. Eller kanskje ikke. Fin størrelse som ebokleser i det minste, og fire ganger større skjerm til surfing enn telefonen min (som allerede er ganske OK til surfing). Og så har jeg ikke prøvd den, så den ville ha hatt nyhetens interesse en liten stund.

Lenke til kommentar

Har tilgang til begge plattformer igjennom jobben, og bruker de dagelig, begge har sine styrker å svakheter...

Synes både Galaxy Tab og iPad lider litt av at de bare har fått OSèt "portet" over fra mobiltelefon plattformen, men pga av mulighetene til og tilpasse Galaxy Tab etter eget ønske lider den minst av dette. Men det fordrer jo igjen til at brukeren har kunnskap og interesse til og gjøre dette.

Etter min mening er det ikke før Galaxy Tab 2 og iPad2 kommer at man kan si at lesebrett er modne nok til og ta i bruk sitt fulle potensiale dog Apple har en stor utfordring for at de skal komme opp på samme nivå som det Google har klart og gjøre med sin plattform for lesebrett, Google har laget 3.x av Android kun med tanke på lesebrett!

"Now, with the iPad 2 being announced next week, Apple is the one that needs to play catch-up to others. But is it possible without drastically retooling iOS?

The problem is that instead of designing an interface explicitly for tablets, as Google did with Android 3.0, Apple just took the existing iOS phone interface and engorged it. That was fine for a Gen-1 tablet, but now that a year has passed and many major designers have the benefit of actually seeing how people use these devices, the iPad feels clunky in comparison. A phone on a tablet is really just not enough anymore."

http://gizmodo.com/#!5768475/how-apple-needs-to-change-the-ipad-2-interface

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...