Gå til innhold

En av spillhistoriens viktigste serier fyller år


Morfeo

Anbefalte innlegg

21. februar 1986 i soloppgangens land Nippon, ble det første spillet til en Famicom-ekspansjon som er lite kjent her til lands, Famicom Disc System, gitt ut. Spillet var designet av den da enda ferske spill-designeren Shigeru Miyamoto, og hadde vært under utvikling samtidig med et annet kjent spill han designet, Super Mario Bros. Spillet vi snakker om er selvsagt The Legend of Zelda, som fyller 25 år i år, og en såpass monumental serie fortjener vel sin egen gratulasjonstråd? Jeg tenkte vi kunne feire Zelda's 25 årsjubileum med å rangere de Zelda-spillene vi liker best, og gjerne fortelle om hvilke Zelda-øyeblikk vi fortrekker.

 

Dette er min liste:

 

1. Majora's Mask

2. A Link to the Past

3. Ocarina of Time

4. Adventures of Link

5. Twilight Princess

 

Gratulerer med dagen til både Zelda, Ganon, Hyrule og ikke minst Link!

Endret av taterfyrings
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
  • 2 måneder senere...

Virkelig flott serie med spill dette.

Mine toppspill er:

1 Zelda: Ocarina of Time (gleder meg kjempe til remaken på 3ds)

2 Zelda: A Link to the Past

3 Zelda: Link's Awakening

 

EDIT opps kinda old topic :p

Endret av Santar
Lenke til kommentar

Legend of Zelda til NES, uten tvil. Formelen var så god at den ikke er blitt endret siden, og det er både grunnen til at jeg liker eneren så godt og til at jeg ikke er like stor fan av de senere titlene. Det fantes rett og slett ikke noe som LoZ da det kom og det tok en god stund før A Link to the Past kom og bygde videre på konseptet. Riktignok fantes det lignende titler, som f.eks. Ys-spillene, men disse har jeg inntrykk av at gikk de fleste - spesielt i Europa - hus forbi.

Endret av Spartapus
Lenke til kommentar

Ys-serien (en meget bra serie forøvrig) startet vel ikke før året etter tror jeg, så det orginale Zelda var virkelig unikt for sin tid, selv om det kanskje ikke var så kreativt som sin fetter Super Mario Bros.

 

Min favoritter er forøvrig:

1) Majora's Mask pågrunn av stemningen i det spillet. Jeg innser at det ikke er det beste, mest banebrytende eller best likte spillet, men noen spill bare har noe som gjør at man elsker dem, og med Majora's Mask var det nok for meg stemningen, side-questene, og alle de usagte tingene som har gjort at Zelda-fans har kunnet spekulere på spillets plass i 11 år nå. Elsker også alle sidekarakterene og deres historie, en ting som forøvrig er meget godt utviklet i Final Fantasy VI, et annet spill jeg virkelig elsker. Min ranking av Zelda-spillene blir som følger:

 

2) A Link to the Past - 2D-perfeksjon. Dette er spillet som skapte Zelda-formelen etter at eneren og toeren var nesten bare action, og dessuten gikk i litt ulike retninger. Her ble serien etablert som action-adventure (og ikke som en skulle tro, rpg), puzzles kom inn, itemsene fikk flere bruksområder, oververdenen ble fylt opp med masse ting, og vi fikk den første tosidige verdenen, et tema som senere ble brukt i både Ocarina of Time, Twilight Princess, Oracle of Ages og Minish Cap.

 

3) Ocarina of Time - da Tomb Raider og Resident Evil var det beste vi hadde, kom dette og bare knuste alle forventninger om hva et 3D-spill kunne være. Ekstremt imponerende hvordan Nintendo klarte å få alt rett på første forsøk med dette spillet.

 

4) Zelda 2 - vet at mange misliker dette spillet, men personlig føler jeg det blir urettferdig dømt bare fordi spillet er vanskelig. Spillet var episk da det kom, men masse byer, folk å snakke med, hemmeligheter og finne, og et interessant kampsystem som faktisk var utfordrende (til forskjell fra de senere spillene). Jeg likte også ekstremt godt kombinasjonen av RPG-aktig oververden og sidescrolling, en kombinasjon alt for få spill har benyttet seg av. Var det første Metroidvania-spillet jeg spilte, og har elsket serien siden. Var også kult at man fikk noe igjen (exp) for å ta monstre.

 

5) Twilight Princess - dette spillet er på mange måter det beste 3D-spillet, og har etter min mening de beste dungeone, den kuleste sidekarakteren (Midna), fantastisk flott grafikk (art-direction, ikke resolusjon og alle teksturer), og en ny fiende. Dog var det en del ting som trakk ned litt, spesielt at oververdenen var tom, at plottet, når det var såpass utviklet som det var, ikke var enda mer orginalt, og kanskje viktigst at det på en eller annen måte ikke hadde samme sjarme som feks Ocarina eller orginalitet som Majora.

Lenke til kommentar

Myamoto sier så mangt han, som den Super Mario World remaken til 3ds som han har så fryktelig lyst å lage. Handling er mer enn ord Myamoto! :p

 

Så du mener at hvis Miyamato blir intervjuet og noen spør om et spesielt spill så bør han ikke svare om ikke ting er hundre prosent klart for produksjon? Det ville i det minste gjort spillpressen mange hakk mer kjedelig.

Endret av taterfyrings
Lenke til kommentar

Så du mener at hvis Miyamato blir intervjuet og noen spør om et spesielt spill så bør han ikke svare om ikke ting er hundre prosent klart for produksjon? Det ville i det minste gjort spillpressen mange hakk mer kjedelig.

 

Hehe neida, bare at en må huske på at det langtfra er sikkert det blir noe av allt den mannen snakker om.

Lenke til kommentar

Det har du selvsagt rett i! Personlig er jeg ikke så glad i den port-syken som Nintendo lider av, da jeg heller vil ha nye spill, men for yngre gamere som ikke spilte A Link to the Past på starten av nittitallet, så er jo dette definitivt veldig bra om det blir noe av, så vi får håpe på det beste!

Lenke til kommentar

Ja tenk om Nintendo faktisk lagde et sidescrollende Super Mario Bros 4 etter alle disse årene.

Hvor amazing hadde ikke det vært.

Men må innrømme at jeg gleder meg veldig til Zelda: Ocarina of Time 3D da ;)

 

Super Mario World hadde navnet Super Mario Bros 4 i Japan, så det er det egentlige fjerde spillet i serien. Men jeg føler at New Super Mario Bros Wii på mange måter er Super Mario Bros 5, da det fortsatte akkurat der SMW slapp og er på en konsoll til forskjell fra feks NSMB og Land-spillene. Glimrende spill er det også. Men gleder meg til det obligatoriske SMB6 til Super Wii!

Lenke til kommentar

Super Mario World hadde navnet Super Mario Bros 4 i Japan, så det er det egentlige fjerde spillet i serien. Men jeg føler at New Super Mario Bros Wii på mange måter er Super Mario Bros 5, da det fortsatte akkurat der SMW slapp og er på en konsoll til forskjell fra feks NSMB og Land-spillene. Glimrende spill er det også. Men gleder meg til det obligatoriske SMB6 til Super Wii!

Vel for å være helt korrekt så hadde Super Maro World undertittelen Super Maro Bros 4 bare i Japan, derfor jeg skrev smb 4 og ikke 5. Og Nsmb Wii het jo ja nettopp Nsmb Wii, så vi har enda ikke fått et skikkelig Super Mario Bros 4 eller 5 da hehe.

 

Nsmb Wii er utrolig bra, men må innrømme jeg ble litt skuffet da de annonserte det på E3 og det hadde akkurat samme art stil som DS spillet, de kunne vel ihvertfall ha hatt andre verdener. Føltes og som de safet det litt i det spillet, om de lager en ekte oppfølger håper jeg de tørr å satse litt som de gjorde på Smb3 og world.

Endret av Santar
Lenke til kommentar

Vel for å være helt korrekt så hadde Super Maro World undertittelen Super Maro Bros 4 bare i Japan, derfor jeg skrev smb 4 og ikke 5. Og Nsmb Wii het jo ja nettopp Nsmb Wii, så vi har enda ikke fått et skikkelig Super Mario Bros 4 eller 5 da hehe.

 

Nsmb Wii er utrolig bra, men må innrømme jeg ble litt skuffet da de annonserte det på E3 og det hadde akkurat samme art stil som DS spillet, de kunne vel ihvertfall ha hatt andre verdener. Føltes og som de safet det litt i det spillet, om de lager en ekte oppfølger håper jeg de tørr å satse litt som de gjorde på Smb3 og world.

 

Bra du rettet meg, jeg viste det egentlig, men det kom litt feil frem :) Jeg ble faktisk det motsatte av skuffet da de annonserte det spillet, jeg ble faktisk så glad som en spillannonsering noensinne har gjort meg. Endelig, et helt nytt 2D-mario spill til konsoll, for første gang siden 1990! Det var rett og slett for godt til å være sant. Før E3 2009 spurte samboeren min hvilke ting jeg egentlig så frem til siden jeg absolutt måtte få med meg alt. Jeg svarte to ting: Nytt 2D-mario (kommer aldri til å skje) og nytt Monkey Island (kul avatar du har forresten). Begge deler kom ut av E3 2009, noe som for meg ihvertfall gjør det til den beste E3 noensinne. Dog, enig at selve spillet da det endelig kom var litt skuffende. Jeg hadde likt bedre om stilen var endret noe, musikken var mer variert, fysikken på hoppene mer som i SMW, og kartet mer fult av hemmeligheter /mer som i World. Dog, alt i alt et glimrende spill, og et av mine favorittspill denne generasjonen. DKCR er imidlertid et enda bedre spill.

Endret av taterfyrings
Lenke til kommentar

Bra du rettet meg, jeg viste det egentlig, men det kom litt feil frem :) Jeg ble faktisk det motsatte av skuffet da de annonserte det spillet, jeg ble faktisk så glad som en spillannonsering noensinne har gjort meg. Endelig, et helt nytt 2D-mario spill til konsoll, for første gang siden 1990! Det var rett og slett for godt til å være sant. Før E3 2009 spurte samboeren min hvilke ting jeg egentlig så frem til siden jeg absolutt måtte få med meg alt. Jeg svarte to ting: Nytt 2D-mario (kommer aldri til å skje) og nytt Monkey Island (kul avatar du har forresten). Begge deler kom ut av E3 2009, noe som for meg ihvertfall gjør det til den beste E3 noensinne. Dog, enig at selve spillet da det endelig kom var litt skuffende. Jeg hadde likt bedre om stilen var endret noe, musikken var mer variert, fysikken på hoppene mer som i SMW, og kartet mer fult av hemmeligheter /mer som i World. Dog, alt i alt et glimrende spill, og et av mine favorittspill denne generasjonen. DKCR er imidlertid et enda bedre spill.

 

Skuffet var kanskje feil ord, jeg synes også det var helt utrolig at vi fikk et nytt Mario 2d platformspill etter alle idsse årene, hvem hadde trodd det?

Hadde bare foretrukket at de hadde hatt en litt annen stil på det, for å liksom differansiere det litt fra DS spillet.

 

Personlig synes jeg kontrollen (bortsett fra ristingen da) og feelingen i NsmbWii er helt utrolig god, flyten i alle Marios bevegelser er bare utrolig. På det området er det kanskje det beste 2d Mario spillet for min del.

DKCR er et bra spill, men noe av feelingen fra snes spillet er borte der, det føles som et helt annet spill. Synes heller ikke kontrollen er så god der. Å sprette høyt fra fiender når en hopper på dem med Diddy på ryggen f.eks, bad design Decision der.

 

Elsker denne trenden med at sidescrollende platformspill har fåt en liten renesanse nå. Bare å se på Mega MAn 9 -10 og det brilliante Castlevania: The adventure Rebirth. Nye nes og snes spill i disse tider, hvem hadde trodd det for noen år siden ;)

 

Also, Monkey Island er awesome, hadde vi bare fått en Tales sesong 2..

Endret av Santar
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...